akhir

176 13 9
                                    

Tanggal 8 haribulan 12 2018 jatuh pada Hari sabtu bersamaan dengan 30 Rabi'ul Awal  iaitu tarihk perkhawinan antara kedua mempelai atau raja sehari, Aris dan Yana.

Tema bewarna biru cair bersertakan dengan manik unggu lembut  berkilauan. Pelami yang dihiaskan dengan bunga mawar bewarna putih menampakkan lagi seri pelami. Cahaya bewarna unggu lembut dipancarkan dari bawah kerusi pengantin. Warna unggu  lembut sengaja ditambah bagi mencantikkan lagi permandangan pelami.

Ammar menangkap gambar pelami yang digubah olehnya dan Salleh serta dua tiga orang yang turut membantu. Kcik kcik bunyi kamera Dari telefon pintar milik Ammar. Oppo F9 yang baru dibeli semalam menjadi sasarannya.

"Cantik siot kamera dia. Serious boleh ganti camera ni" dia memegang camera yang memang digunakan khas untuk menangkap gambar pengantin.

"Hmm Tak nak guna la.. aku nak guna 'Oppo ikki' hahahahaha." Camera itu dibiarkan tergantung dilehernya.

"Bang Salleh meh selfie.. say cheese" Salleh hanya menurut. Salleh yang sekarang bukan Sally yang dulu.  Salleh yang sekarang lebih segak, putih, kurus, tinggi, Dan apa yang penting dia sudah insaf. Cara bercakap pun tidak lagi 'meneran' macam biasa. Kali ini lebih 'cool'.

"Ok la abang nak bersiap ni. Baju apa Tak pakai lagi.. " Salleh berlari keluar Dewan. Hari ini dia jadi pengapit Aris kena pakai smart.

Ammar diberi tugas menangkap gambar pengantin. Aris sempat berpesan jangan rosakkan majlis. Ammar ni bukan boleh pakai sangat. Sekarang pun dia sudah buat hal. Camera itu diganti dengan telefon pintar. Nasib la. Patut selama ini Mikael tidak benarkan dia menganti tugas Aris .

Persiapan selama 2hari berturut-turut selesai. Kini hanya menunggu ketibaan pengantin.

Bunyi kompang bergema di seluruh Dewan. Mengiringi pengantin yang baru tiba. Sungguh lawa Dan segak pengantin Hari ini. Baju kawin bewarna biru laut disedondonkan bersama bunga mawar putih hasil idea Ammar. Pengapit pula memakai baju melayu Dan jubah bewarna unggu lembut.

Semua ini adalah idea Ammar. Aris mulanya tidak suka dengan warna yang lembut. Dia fikir mahu warna putih sahaja. Tetapi bila digambarkan oleh Ammar melalui  komputer warnanya sungguh harmoni, lembut dan cantik.

Mamat membantu Ammar menangkap gambar hari ini. Sedang menagkap Mamat berhenti seketika.

"Kau apahal? Camera Kau mana?? " Tanya Mamat.

"Ada dalam kereta kenapa?" Balad Ammar

"Tahu la beli telefon baru. Ni kalau Aris nampak Tak ke naya?"

"Pandai-pandai aku la. Hahahahah"

Mamat mengelengkan kepalanya. Habis laa.

Disudut lain, Mikael membantu melayan tetamu. Diagih sedikit cederahati kepada tetamu yang tiba. Hari ini mereka semua mengenakan baju melayu bewarna unggu lembut sama seperti pengapit.

Ketibaan Asyraf dan sekeluarga disambut Mikael. Mak Long pun sudah tahu kebenarannya... 
________

"Tahniah beb. Nanti buat anak ramai ye" Ammar menepuk-nepuk bahu Aris. Senyuman nakalnya itu membuatkan banyak pihak berasa sakit hati. Umur pun baru 19 tahun sudah fikir yang bukan bukan.

"Ammar tangkap gambar Kau guna telefon" mati terus senyuman Ammar. Ammar menelan air liur. Kesat. Dia memandang muka Aris yang menjelingnya Dari tadi.

"Aduh nak terkencing pula. Aku pergi dulu bai" sepantas kilat Ammar berlari meninggalkan mereka.

"Nasib la hari ini hari bahagia aku. Kalau tak mampus dah budak tu"

"Sokey beb. Aku ada tangkap juga tadi."

"Thanks bro"

5tahun kemudian.

"Arghh sakit''

"Push push sikit lagi" Ammar menyuruh isterinya meneran.  Sudah berapa minit baby nya tidak mahu keluar lagi.  Kesian isterinya. 

"Arghh" isterinya menjerit kesakitan

"Teran kuat sikit. Cepat- cepat dah nampak kepala tu" padahal tidak nampak apa-apa lagi. 

"Abang sini Sayang nak pegang tangan abang"

"Tak nak takut" Ammar semakin menjauhi isterinya.  Dia takut . Darah itu keluar terlalu banyak. Macam air terjun.  Tiba-tiba terasa mual pula.

"Arghh ABANG!!!!!"

Sedikit demi sedikit dia merapati sang isteri . Hampir sahaja dia pada isterinya.  Rambutnya ditarik kuat. 

"Aduh rambut aku!" Jerit Ammar. 

Doktor tidak mampu berbuat apa.  Hanya menjalankan tugas sahaja. 

"Jangan tarik"

"Lepas- lepas"

"Arghh" nurse terpaksa mengawal keadaan.  Sudah seperti perang dunia.  Apa fikir orang diluar jika terdengar. 

"Arghh dah putus rambut aku. ..''





"Uwekkk! Uwekkk!"
___________

Hampir 2 jam di bilik persalinan.  Ammar pun keluar dengan keadaan yang .........

"Bini kau bersalin ke. Kau yang bersalin?" Tanya Aris.

"Bini aku la."

"Pssttt nasib la bini aku bukan macam tu. Kahkahkahkahkah" Aris mentertawaka Ammar. Keluar saja Dari wad rambut serta bajunya berserabut. Itu yang Aris fikir. Bininya yang bersalin bukan dia.

Mamat Dan Mikael ada kerja yang patut dia uruskan.. Hanya Aris yang free. Sebab itu dia menemani Ammar.
Mamat sudah berkhawin dengan Laila.  Dua tahun lepas. Tetapi sampai sekarang masih tidak mempunyai anak. Belum rezeki lagi. Aris pula sudah mempunyai 3 anak, 2 dua lelaki 1perempuan. Alhamdulillah.

Ammar menikahi Maisarah pada tahun lepas.  Crush yang Ammar tergilakan dulu sudah dilupakan.  Ammar pernah pergi kerumah Ai Lrr untuk melamar tetapi ditolak kerana Ayah Ai Lee tidak mahu anaknya memeluk islam.  Ammar sedih. Jadi pada suatu hari Ammat bekerja sambilan sebagai kerani di sekolah. Masa itu dia terpikat dengan seorang cikgu yang merupakan cikgu yang mengajar mata pelajaran Sains.  Masa itu juga dia jatih cunta.

Setiap hari Ammat cuba untuk berbicara dengan cikgu. Lama kelamaan sifat malu itu berkurang. Ammar sudah mula mengajak Maisarah keluar berdating.  Tak lama selepas itu Ammar terus masuk meminang..

Asyraf pula syok dekat anak ketua kampung, Aina.  Setiap kali dia balik ikut jalan depan rumah ketua kampung Aina mesti melambai tangan kearahnya.  Pernah sekali terserempak di pasar Aina kata ingin menemaninya..  Asyraf hanya turuti..sejak itu dia mul ada perasaan suka pada Aina...  Oh yaa Mikael? Masih membujang. Kuang kuang.. 
..

"Laki ke perempuan?" Tanya Aris

"Perempuan"

"Alhamdulillah"

Muncul seorang budak lelaki berumur kira-kira 3tahun menghampiri Ammar Dan Aris.

"Abah.. Abah..  tadi ada pakcik tu bagi botol susu ni. Dia kata susu ni susu kambing. Sihat kalau minum" anak bongsu lelaki Aris menunjuk botol yang mengandungi susu itu kearah ayahnya.

Mereka berdua saling berpandangan.

Tamat

Body - Swap (COMPLETE) Where stories live. Discover now