Popia yang berintikan ayam itu di kunyah sehingga hancur lalu ditelan. Dicicip sedikit teh o ais disertakan dengan hidangan sampingan iaitu mee goreng bagi menambahkan lagi suasana yang mengasyikkan.
"Nak lagi" Ammar menghulurkan pinggan kearah Mikael. Tanpa banyak soal Mikael menceduk mee goreng kedalam pinggan.
"Thanks Mamat " Ammar mengambil pinggan ditangan Mikarl. Mikael tidak menjawab malah dia mengangguk sahaja..
''Sekarang ni. Rumah Wak Jombrol tu mana??? Kita pergi sekarang. " kataAris..
"Aku cakap ni jangan marah tau. Wak Jombrol tu ...dia da... . dah meninggalk... "
Plruuuuuuurrr
Teh o ais yang diminum oleh Ammar tersembur.. Tepat mengenai mereka semua kecuali Asyraf. Itu kerana Asyraf duduk di bersebelahan dengan dia. "Serius ar?" cepat cepat dia mengelap mulutnya yang basah..
"Aku dah tak lalu nak makan" kata Mamat. Dia mengambil tisu dan mengelap bajunya yang kene semburan tadi.. Sudah macam spray nyamuk.
Ammar mendesak Asyraf memberitahu apa yang dia batu dengar ni betul?. Dia berharap yang apa dia dengar tadi adalah auta semata-mata.
"Ar. Ye betul la tu. Dia baru meninggal............ "
_____
"Ammar esok dekat rumah Encik Ali. Anak dia kawin so kau tau kan tugas kau? " tanya Mikael sambil memandang muka Ammar.
"Serius la.. Yeah!! Sekian lama tidak memegang kamera. Asyik memegang sudip je.. Yuhuu. .." Ammar terus berlari kearah biliknya.
"Sekejap. Bukan aku cakap dengan kau ke? Asal Aris tu excited sangat? " tanya Mikael
""Aku dekat sini je dari tadi apa masalah kau? " Aris menjeling Mikael. Tahu sangat dia yang masuk dalam badanya adalah Ammar.. Budak itu suka sangat membuat masalah sampai dia pula yang kena..
Mikael sudah mula faham. Jadi dia tidak bercakap banyak dan terus meminta maaf. Mereka bertiga berkumpul di ruang tamu sambil menonton J. K. K yang dilakonkan oleh Ropie, Ain edrus dan lain-lain lagi. Terhambur ketawa masing-masing dengan lawak spontan yang disampaikan oleh mereka. Mamat manusia yang paling kuat sekali ketawa bila Ropiee ataupun Pak Kodie menari Raver . Dalam lawak jenaka yang mereka buat terdapat juga pengajaran. Hampir 30minit mereka menonton sudah tiba masanya mereka tidur.
"Hahaha aduh.. Sakit perut aku" tiba-tiba sahaja si Mamat ketawa.
"Kau asal? " tanya Aris. Mikael hanya mendengar. Mamat ketawa. Tidak habis lagikah dengan lawak jenaka Kampung Kalut itu?
"Tak. Aku teringat tentang apa yang Asyraf cakap tadi.. Mati-mati aku ingat Wak jongos tu meninggal.. Rupa-rupanya meninggalkan halaman rumah. Balik rumah anak rupanya.. ".
" Eh ye la.. Hahahahahah tak pasal-pasal kene lepuk dengan aku kali kedua.. ''kata Aris.
"Masalahnya tu Salah Aris sebab Asy tak cakap habis lagi dia dah sembur.. Dah tu dia pula yang kena bahahaha" suka Mamat. Sampai air matanya keluar. Lagi-lagi bila terbayangkan cawan terbang keatas kepala Asyraf, buatkan dia rasa geli hati...
"Itu la. Nasib sudah minta maaf.. Nasib juga cawan tu tak pecah.. Hahaha tapi aku rasa sekrang ni pon aku nak baling cawan dekat kepala kau "
"Ha? Asal? " Mamat kelihatan binggung.
"Tu Ammar bukan Aku" Aris menekan sedikit perkataan 'aku'..
"Eh ye ae?? Hahahahahahah"
_____
"Eh pengantin baru~~ pengantin baru. Duduk bersanding eh wahhh tersimpul malu. Ahahahahaha... Hmmm Haish bila lagi lah aku nak kawin.. Di renjis renjis ewah.. Kawin dengan siapa? Dengan Ai Lee hahahahaha... " Ammar sudah buat hal. Dia bercakap seorang diri.
Ada dua tiga mata yang memerhati sambil berbisik. Ammar hanya buat bodoh sahaja. Malas mahu melayan. Cakap sendiri sudah dipanggil gila. Digelebek kamera yang dia bakal guna nanti sementara pengantin sedang bersanding..
Dengar kabar harini dia diberi tugas bersama Sally. Tapi kelibat dia tak nampak. Mahu kata masih make up pengantin. Pengantin pon dah bersanding. Ke dia pon bermake up sekali..
Selalunya bila bertugas pasangan Sally semestinya Aris tapi hari ini berpasangan dengan Ammar pula. Kata Aris Kakak atau abang Sally ni peramah. Ammar sebenarnya tidak kenal dengan Sally dia hanya tahu dari mulut Aris.
Aris akan bercerita bila habis kerja. Katanya seronok bekerja dengan Sally. Dia lebih elok dari bapok lain. Dan Ammar kenal pon menerusi gambar. Ok tak macam perempuan. Jadi hari ni buat pertama kalinya dia akan berjumpa dengan Sally.
"Arrrrissss.. I miss you shooo much"
"Astaghfirullahalazim "
YOU ARE READING
Body - Swap (COMPLETE)
FantasyDisebabkan kejadian pada malam itu semuanya berubah. SUSU KAMBING!!!! "Wei nanti nak mandi tutup mata ke tak payah??" "Asal??" "Sebab nanti kalau buka nampak benda lain. Kalau tak buka tak nampak jalan" "Straight to the point laah " "Kan ini badan...