🌸 Bab 11 🌸

3.7K 143 3
                                    

"Zaf???" Suraya berpaling. Dia terkejut melihat Zafran sedang mengerang kesakitan akibat digigit tadi. Suraya mencari suis lampu dapur dan dinyalanya lampu dapur.

Dia kemudian melangkah semula ke arah Zafran. Tangan Zafran di belek lalu Suraya meneliti luka kesan gigitannya tadi.

'Kuat betul aku gigit ni.. Sampai luka'

Suraya mengarah Zafran untuk duduk di kerusi meja makan sementara dia menyelongkar almari dapur untuk mencari peti ubatan. Apabila dia sudah menjumpai ubat dan alatan untuk merawat luka, dia kembali duduk di kerusi bersebelahan dengan Zafran. Dia membetulkan ikatan tuala di kepalanya. Zafran hanya tersenyum melihat gelagat Suraya yang kelam kabut itu. Nampak comel sangat. Boleh dia rilex je pakai tuala untuk tutup rambut dia.
Suraya...suraya....

Suraya menuang iodin pada kapas bersih dan ditekup pada luka di tangan Zafran. Muka Zafran berkerut menahan rasa pedih.

"Auchhh..." Adu Zafran.

"Sakit??" tangan Suraya berhenti membersihkan luka Zafran.

"Sikit..."

"Awak buat apa dalam gelap tadi?" Tanya Suraya ingin tahu.

"Saya nak pergi tandas la..." Terang Zafran.

"Kenapa tak buka lampu?"

"Belum sempat saya nak buka, awak dah muncul kat dapur."

"Yang awak tekup mulut saya macam penculik kenapa??"

"Sebab saya takut awak menjerit tadi bila nampak orang dekat dapur, dalam gelap pula tu mesti awak ingat orang jahatkan, nanti tak pasal-pasal semua orang dalam rumah ni terjaga pula." Suraya memandang Zafran, cuba mencerna alasan yang diberi Zafran.

'Logik juga...kalau dia tak tekup mulut aku tadi, mesti aku dah menjerit macam orang gila tengah-tengah malam..'

"Awak pula, dah jam 2 pagi tak tidur lagi, kenapa?" Soal Zafran pula.

"Mana awak tahu saya tak tidur lagi??"

"Kalau awak dah tidur, mesti awak tak ada kat dapur tadi."

"Ermmm....saya tak boleh tidur la.. Malam ni panas." Gugup Suraya menjawab. Tak kan dia nak bagitahu kepada Zafran yang dia tak boleh tidur sebab asyik teringatkan Zafran. Suraya kemudian mengambil kain kasa untuk membalut luka di tangan Zafran.

"Hei...tak perlu balut la, luka kecil je." Zafran mengangkat tangannya, menghalang Suraya daripada membalut luka itu.

"Tapi..."

"Saya cakap tak payah tak payah la..." Zafran bernada tegas. Suraya mengeluh perlahan.

"Saya rasa bersalah tau tak... Saya tak tahu tu awak. Saya minta maaf sangat-sangat, saya ingatkan orang pecah masuk rumah." Suraya berkata dengan nada menyesal. Perasaan bersalah menyerbu.

"Dah la...saya ok je, awak tak perlu rasa bersalah. Yang salahnya saya.. Sebab tekup mulut awak tiba-tiba." Suraya memandang wajah Zafran.

"Awak tak marah...?"

"Tak...." Zafran membalas dengan tenang.

"Thanks..." Suraya tersenyum manis sambil tangannya lincah menyimpan peralatan yang diguna tadi ke dalam kota first aid.

"Su...susah sangat ke awak nak terima saya dalam hidup awak?" Tanya Zafran sambil merenung wajah Suraya.

Suraya yang berdiri di depan almari, terkejut mendengar soalan Zafran. Dia duduk semula di tepi Zafran. Jantungnya mula berdetak laju. Setiap kali dia diaju soalan yang sama, dia jadi resah.
Bukan dia tak nak....tetapi dia tidak layak. Suraya hanya berdiam diri, soalan Zafran dia dibiar sepi.

Mr Drama King(BAKAL TERBIT)✅Where stories live. Discover now