🌸 Bab 26 🌸

3.6K 113 12
                                    

"Assalamualaikum..." Suraya memberi salam. Zafran pula ke belakang kereta untuk mengambil beg pakaian mereka. Suraya duduk di kaki tangga sambil matanya melilau melihat sekeliling rumah.

"Waalaikumussalam... Eh...Su rupanya, ingatkan siapa yang datang tadi. Baru sampai ke Su?" pintu depan dikuak oleh Puan Melah. Suraya segera menaiki tangga rumahnya lalu bersalaman dengan ibunya. Zafran yang sedang menjinjing beg itu juga segera mendapatkan ibu mertuanya lalu bersalaman dengan nya.

"Baru je sampai... Mak, Mika dengan Mira mana?"

"Ada dalam tu... Tengan siapkan kerja sekolah." Suraya dan Puan Melah beriringan masuk ke dalam rumah itu.

"Hai Su...laki kamu tu kamu tak pelawa masuk ke?"

"Eh...terlupa pula mak.." Suraya tersengih-sengih memandang Zafran yang masih berdiri di luar rumah.

Suraya kembali ke luar rumah untuk mempelawa Zafran masuk.
Sebuah bag kecil di tangan Zafran diambilnya.

"Jum masuk... Lupa pula nak pelawa abang masuk. Heheh!" Senyuman manisnya ditayangkan.

"Bagi balik beg tu kat abang... Biar abang angkat." Zafran mengambil semula beg di tangan Suraya.

"Bukan berat pun.. Su boleh je angkat."

"Biar abang buat ok..." Pujuk Zafran. Kalau boleh dia tidak ingin isterinya itu susah. Dia ingin melayan Suraya bagai pemaisuri.

"Ok... Abang angkat lah..."

Sampai di ruang tamu...

"Mika... Mira..!" laung Suraya.

"Yeay! Mama!" Serentak itu, kedua-dua anaknya segera belari ke arah Suraya. Suraya memeluk erat anak-anaknya itu untuk melepaskan rindu.

"Mika dan Mira apa khabar?"

"Sihat mama..." Suraya membawa anak-anaknya duduk di kerusi yang terdapat di ruang tamu. Zafran juga turut duduk bersama mereka di situ.

"Buat apa ni?" soal Suraya sambil tangannya membelek-belek buku latihan anak-anaknya. Hampir semua latihan yang dibuat mendapat 'A'. Suraya tersenyum bangga melihat isi kandungan buku latihan itu. Dia bersyukur dikurniakan anak-anak yang bijak pandai dan mendengar kata seperti Mika dan Mira.

"Sayang tersengih-sengih tu kenapa?" Zafran memandangnya dengan pandangan pelik.

"Tak ada apa bang... Su tengok latihan Mika ni, hampir semua dapat 'A'." Buku latihan yang berada di tangannya diberi kepada Zafran. Zafran menyambut buku latihan itu lalu melihat isi kandungannya. Kemudian, dia juga turut tersenyum melihat kandungan buku latihan itu. Wajah Mika dipandang.

"Good Mika...kalau ujian akhir tahun nanti Mika dan Mira dapat nombor satu dalam kelas, papa belikan apa saja yang Mika nak..." janji Zafran.

"Yeay!! Betul ke papa?" Mika seronok mendengar janji Zafran itu.

"Abang...jangan nak manjakan sangat budak-budak ni." Suraya kurang bersetuju dengan tindakan Zafran. Baginya, biarlah anak-anaknya membuat sesuatu tanpa mengharapkan balasan. Baru ikhlas namanya.

"Sekali sekala apa salahnya sayang..." Suraya hanya menggeleng kepala mendengar kata-kata Zafran itu.

Mika dan Mira apalagi, seronok sakanlah mendengar janji Zafran. Mereka kemudian menyambung latihan yang belum siap. Suraya berlalu ke dapur untuk membantu Puan Melah. Zafran pula merehatkan diri di ruang tamu bersama Mika dan Mira.

"Abang...nah air." Segelas air sirap dihulur ke arah Zafran.

"Thanks sayang..." Gelas itu bertukar tangan.

Mr Drama King(BAKAL TERBIT)✅Where stories live. Discover now