Bab 2

3.4K 173 7
                                    

"Tak sangka dapat jumpa dengan kau lagi  dan yang paling terkejut sekelas dengan kau" Rafael memberi pandangan sinis ke arah ku. Bukannya aku tak tahu yang mamat tak guna ni memang anti sangat ke pelajar yang dilabel sebagai pelajar biasa biasa sahaja.

"Apa masalah awak huh?" Aku membalas dengan pandangan tajam takkala hati bergedup pantas. Hati please not now okay.

"Nothing, just wondering how orang miskin macam kau boleh masuk sekolah kat sini" perli Rafael yang mendapat tepukan dari meja sebelah iaitu Farhan. Dasar tak guna dua mamat ni.

Aku cuba menahan amarah kerana cikgu Yasmin masih mengajar di hadapan kelas. Aku takkan benda remeh ni menjatuhkan semangat aku untuk menimba ilmu dan membanggakan ayah dan bonda.

Bunyi sahaja loceng kelas menandakan masa rehat bagi pelajar mahupun guru.

"Wehh jom rehat" ajak Farsha. Aku mengangguk lalu bersama sama Arlia dan Clarissa. Semasa aku melalui meja Rafael, dia sengaja mengeluarkan kakinya di jalanku dengan tiba tiba hingga aku terjatuh tersembab lantai.

"Apa masalah awak huh?!" Teriak aku dengan marahnya. Arlia terus membantu aku berdiri. Clarissa dan Farsha memandang tajam dengan amarah yang meluap luap.

"Tak sengaja, fikir orang miskin mana tadi lalu" sindir Rafael. Farhan, Irsyad dan Amirul ketawa terbahak bahak menyaksikan adegan memalukan itu.

"Dasar lelaki dayus" marah Farsha. Dia mengenggam penumbuk yang bila bila je boleh melayang kearah muka Rafael

"Do we care? Orang miskin macam korang tak perlu dilayan baik baik cause kalau baik sangat nanti naik kepala" kata Farhan yang disambut high five dari Irsyad.

"Korang dahlah, nanti tak habis habis bercakap dengan manusia tiada otak ni" sindiri Arlia lalu menarik kami pergi dari kelas itu.

Sesampai di luar kelas aku terjengket jengket berjalan akibat sakit di bahagian lulut.

"Jomlah aku bawa kau ke bilik kesihatan. Clarissa dengan Arlia tolong belikan makanan kat kantin" Arah Farsha. Clarissa dan Arlia pun bergegas ke kantin manakala aku yang dipapah oleh Farsha menuju ke bilik kesihatan di blok sebelah.

"Apasal mamat tu anti sangat kat orang miskin eh? Tak puas hati pula aku" soal Farsha dengan nada bencinya. Aku hanya tersenyum melihat muncung itik sahabatku ini.

"Kita tanya dia ketawa pula" Farsha tambah cemberut melihat kawannya ketawa dan tidak menjawab soalannya.

"Macamlah kau tak ingat yang dulu Mira kan orang miskin yang berani menipu Rafael semasa diorang couple tu. Si Mira tu nakkan duit Rafael je. And when si Rafael sedar yang Mira tak cintakan dia but cintakan harta, Rafael put dendam di hatinya untuk membenci orang miskin" terangku. Farsha mengangguk kepala.

Sesampai di bilik kesihatan, kami disapa oleh jururawat yang peramah lagi ayu. Cik Siti namanya. Katanya dah 2 tahun lebih dia berkhidmat untuk sekolah ni. Baik hati lagitu orangnya. Dahlah cantik. Sesudah mendapat rawatan, aku diarahkan untuk berehat kerana badan aku penat setelah mendapat kejangan otot tadi. Ada jugalah luka kecil kat lulut.

Pintu bilik kesihatan terbuka, kelibat Clarissa dan Farsha yang memegang makanan di tangan mereka. Aku tersenyum memandang mereka. Tahu tahu je aku lapar sekarang.

"Nah makanan kau" Farsha memberi ku tapau nasi. Biarpun aku ni anak jutawan, aku tetap mengamalkan pemakanan sederhana tak macam orang kaya yang lain pergi kearah makanan barat.

"Thanks" balas aku. Farsha mengangguk sahaja. Aku duduk diatas tilam pesakit manakala Farsha, Clarissa dan Arlia duduk di hadapan sofa bersebelahan tilam pesakit.

"Wehh, korang tak heran ke? Macam mana si Rafael tak guna and the monyets tu tau yang kitaorang miskin?" Soal Clarissa.

"Diorang pandang kekayaan daripada pangkat dan kuasa. Kita memperkenalkan dirikan tiada pangkat or anything. That's why diorang sangka kita ni orang miskin yang tak layak bersekolah kat sini" balas aku. Diorang mengangguk lalu meneruskan pemakanan.

"Lepas ni kau nak balik or stay sekolah?" Soal Arlia.

"Stay kot cause aku rasa lulut dah membaik alhamdulliah" aku sememang malas nak balik, nanti bonda fikir apa lagi kalau aku balik waktu begini.

Selesai makan aku terus meminta kebenaran kembali ke kelas. Pada awalnya cik siti tak benarkan namun setelah aku merayu berkali kali dengan berat hatinya dia membenarkan. Aku pun terima kasih kepada cik siti sebelum beredar ke kelas.

Di kelas aku terus mengetuk pintu kelas lalu membukanya. Kelas yang awalnya bising terus bertukar sunyi seperti di tanah perkuburan. Hampir semua mata pelajar di kelas memerhati kami macam nak makan je. Kami endahkan lalu terus ke meja masing masing.

Aku memandang hadapan melihat si mamat tak guna tu tengah tidur. Nasib baik. Aku memandang meja sebelah hingga ke hujung. Semua geng si mamat ni tengah tidur.

Dalam senyap aku memerhati wajahnya yang tidur. Bermula dari kening yang flex, mata yang perfect, bibir yang kemerahan tanda tidak merokok dan dijaga. Kulitnya yang putih kuning langsat. Ahh perfect for me.

"Tak malu ke tenung aku macam tu?" Sinis Rafael berkata. Sebenarnya dia awal lagi dah bangun cuma nak pura pura tidur sengaja nak sakat minah miskin ni.

Aku terus mengalihkan pandanganku ke bawah meja. Gugup dan gementar menguasai diriku sekarang.

"Dasar miskin tak sedar diri nak tenung aku tidur" perli Rafael dengan nada kuat hingga satu kelas dengar. Sabar Sofea kuatkan hati dan mental kau. Aku takut nak naikkan pandangan pasal aku tahu yang aku menjadi perhatian sekarang dalam kelas.

Farsha, Arlia dan Clarissa memandang sedih keatas kawannya itu. Selalu sahaja jadi bahan buli Rafael tak guna.

"Buu, minah miskin gatal siot" perli Irsyad. Aku cuba menahan sedih di hati. Tunjukkan kau kuat Sofea.

"Minah macam kau ni patut sekolah kat sekolah selabel dengan kau bukannya dengan kitaorang" kata Amirul dengan riaknya.

"Kau jangan nak riak sangat, Nanti Allah tarik semua yang diberi kepada kau baru kau menyesal" sindir Arlia.

"Tak payahlah kau berbicara kat sini cause korang tak layak bercakap dengan kitaorang" balas Rafael.

"Kenapa? Korang siapa sampai kitaorang tak boleh bawa bercakap? Malaikat? Or setan?" Balas Clarissa. Nampaknya adegan perbalahan lidah semakin panas.

Pelajar semakin ramai memerhati mereka berlapan berlawan mulut.

"Eh minah miskin sekalian dengar sini elok elok ye, kau tu miskin sedarlah diri sangat jangan nak acah samseng kat sekolah kitaorang. Bapa aku sponser terbesar tahu tak and bila bila masa je aku boleh sepak korang keluar dari sekolah ni. And kau Aisyah jangan ada hati sangat ye nak tenung aku. Kau tu dahlah miskin mesti ibu bapa kau pun miskin and hina macam kau. Dasar minah gatal" hambur amarah Rafael dihadapan kalangan pelajar yang berbilang banyaknya.

Aku cuba menahan amarah namun Rafael terlampau! Aku menghentak meja dengan kuat lalu berlalu ke hadapan Rafael.

Pang!

"Itu sebab hina kawan aku"

Pang! Lebih kuat

"Itu sebab kau hina ibu bapa aku. Kau tak guna punya jantan aku cuba sabar dengan kau tapi apa kau buat? Kau pijak kitaorang macam kitaorang tiada maruah. Kau fikir kau siapa kalau kau anak orang kaya. Ehh dengan sini, kekayaan tak menjaminkan syurga so please sedar diri kau tu hamba Allah sama seperti yang lain jadi jangan riak dan please berubah sebelum terlamnbat" aku terus berlari keluar dari kelas.

Aku terus berlari hingga ke kawasan padang yang tenang tiada berpenghuni. Di kawasan banyak pokok naungan aku bertedu menghamburkan tangisanku. Aku benci kau Rafael. Aku benci diriku kerana pernah mencintai lelaki seperti mu.

TBC

The BlackRosesWhere stories live. Discover now