PART 1

766 35 1
                                    

ADAKAH DIA SUAMIKU

BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA MATA 😉


PART 1


          Mumy -" Lisa kalau la daddy kamu masih hidup tidak la kehidupan kita menjadi seperti ini . Dan mumy langsung tidak boleh jaga kamu berdua . Apa lagi dalam keadaan mumy macam ni . Mintaa maaf lisa pasal benda ni kamu berdua tidak dapat makan makanan yang sedap mahu pun dapat pergi ke sekolah ."

Bila mama dalam keadaan sakit hanya itu yang saja yang dia keluar kan dari mulut kalau di kira mahu juga berkali2 saya dengar .
Kerna kesian dan rasa simpati saya abaikan saja saya angap saja yang saya tenga mendengar taklimat yang boleh majukan lagi kehidupan kami ketika itu . Saya cerita kan kisah bapa saya sikit demi sedikit k .
Bapa meninggal disebap kan kemalangan jalan raya dan serta merta meninggal di tempat kejadian . Dulu bapa seorang yang terkenal dengan permainan judi di mana2 pasti bapa dikenali orang kampung . Bila bapa saya terlalu kerap kala dan bangkrap maka bapa ambil keputusan tanpa berbincang dengan kami terutama mama dia meminjam along saya kurang pasti berapa .
Bapa pula sangup biar kan kami kebulur tidak dapat makan disebap kan sibuk dengan bisnes nya .
Masa bapa meninggal pun kami di beritahu oleh kawan2 nya yang kematian dia tu di segaja kan enta mahu percaya ka tidak .

Adik saya menangis sebap sejak pagi tadi tiada isi perut . Lamunan aaya teberhenti saya ambil parang di dapur dan keluar mencari makanan untuk kami makan bersama .
Jadi saya keluar di siring2 jalan dekat kawasan rumah sebap kalau di belakang rumah memang ubi sudah habis ada yang saya baru2 tanam tapi belum ada isi . Belum sampai 2minggu pun .
Daun dia pun balik2 kana putik untuk di buat lauk sampai keliling rumah yang ada ubi pun macam cacat saja sebap senantiasa tiada daun . Hahaha
          Masa siuk2 cabut tu ubi susa nogi keras yang tanah . Tiba2 ada berhenti kereta di depan saya ngam2 pagar di sebelah rumah kami tu .
Siapa ka ? Tidak perna nampak pun ? Ada seorang lelaki turun dari kereta teksi kemudian kasih keluar semua barang2 dari bonet .

Saya pula terus kan  abaikan apa berlaku lagipun tidak penting mungkin jiran baru di sebelah rumah .
Dan saya terus kan mencabut ubi yang saya tenga fikir sekarang ni mama sama adik saya yang suda kelaparan ,
Siap semua terus saya balik memang rutin harian suda juga saya punya kerja masak ni .
Sejak beberapa bulan yang lalu kami hanya mampu makan ubi saja beli beras boleh kira guna jari la sejak bapa kasih tinggal duit simpanan lansung tiada sebap bayar hutang2 along ,

1bulan kemudiaan ...

  Tenga saya menyiram sayur2 di belakang rumah . Ada orang datang kerumah dengan muka yang saya suda meluat benci saya tengok tu gaya . Apa lagi kalau bukan along yang menagih hutang bapa saya tu . Bosan suda kana kejar dari 5tahun yang lalu .

Along -" Haiii cantik !! Mana mama ko ? Duit saya ada suda ka macam yang di bincang kan tu ? "

Saya -" aik bukan ka saya sudah jumpa sama bos ko ari tu yang saya minta tangu untuk 3bulan lagi . Ko nampal sendiri keadaan kami di sini ko tidak rasa kesian ka ??? Sekarang saya lansung tiada duit ba . Apa lagi yang kami mahu bikin isi perut kalau rm2 pun kamu mahu ambil mama saya tidak bekerja adik saya masih kecil . "


Along -" waaaa banyak cantik betul ko ni moii ,
Berani suda bagus2 ada ciri2 bapa sudah .
Tidak apa la nanti kami akan datang 3bulan kemudian arhh .sediah kan kalau kamu tidak mahu di apa2 kan "

   Terduduk saya di tanah sakit betul hati saya sudah la kana marah kana ugut lagi ba . Ok baik la ! Ni kali diorang balik tanpa buat hal dan bising2 dulu ramaii jiran kami berpindah sebap takut kana sama tu along2 .
Adik saya bising2 pangil saya petang2 suda ba aik kenapa adik saya ni .

ADAKAH DIA SUAMIKU [COMPLETE]Where stories live. Discover now