"Banyak-banyak tempat kau boleh lepak, kat sini juga kau lepak?"
Nashrul menarik kerusi di hadapan sahabatnya, Rizman yang sedang leka dengan iPad. Entah apa yang dibacanya pun Nashrul tak tahu, khusyuk semacam sampai sahabat bertahun sudah tak berjumpa pun tak dipandang. Ni mesti ada kaitan dengan perempuan.
"Apa salahnya lepak kat sini?" Rizman membalas tanpa mengangkat kepala.
"Memanglah tak salah, tapi sini KFC weh... KFC ni tempat budak-budak aje." Nashrul mengambil cawan Rizman lalu menghirup airnya. Terus tangan Rizman memukul tangan sahabatnya itu.
"Dah lama gila aku tak makan KFC tahu tak? Kat sana lain rasanya, tahu? Kau nak lain, pergi belilah jangan minum aku punya. Belikan aku lagi satu set Snack Plate, nak drumstick dengan thigh tau."
Nashrul bangun daripada kerusinya, melihat bungkusan dan dua kotak cheesy wedges yang sudah kosong membuatkan Nashrul mendengus perlahan. Dah sah-sah sebiji Zinger burger, seketul dua ayam dan dua kotak cheesy wedges tu sudah pun selamat dalam perut Rizman.
Tak penuh-penuh lagi ke perut dia, badan saja kurus tapi nafsu besar. Ini sah hantu makan besar tengah rasuk dia.
Cepat sahaja Nashrul sudah kembali menatang dulang dengan hidangan, nama pun fastfood mestilah cepat.
"Kau duduk sini dari pukul berapa? Dah berkotak-kotak kau telan?" soal Nashrul sambil mengambil tempat di hadapan Rizman.
"Entah, adalah dalam tiga empat jam sudah aku kat sini. Lapar weh."
"Makan tak baca bismillah ke apa?"
Rizman tidak mengendahkan gurauan sahabatnya itu.
"Selalu kau lepak tempat banyak awek, tapi hari ni lain sikit. Dah tukar taste?" usik Nashrul. Rizman ni memang dia kenal sangat, lima tahun di universiti dulu Rizman memang terkenal dengan sifat terlebih mesra dengan perempuan. Sifat, bukan sikap, memang dilahirkan jenis yang tak reti layan perempuan dengan betul, terlalu gentleman dengan mana-mana perempuan sampai habis satu fakulti anak-anak gadis daripada pelbagai negara dan bangsa perasan habis ingatkan Si Rizman ni syok kat dia orang. Tapi bila dah lama-lama baru kenal perangai sebenar Rizman yang tak pernah serius tu, terus kena cop playboy.
"Lepak sini baru boleh concentrate buat kerja."
"Pfffttt... Kerja konon. Tengok sikit kerja apa kau buat sampai langsung tak hiraukan kawan kau yang dah bertahun tak jumpa ni?" Nashrul merampas iPad daripada tangan Rizman, dia membaca kandungan yang terpapar pada skrin itu.
"Betullah aku kerja, aku tengok-tengok resume nak shortlist untuk panggil temu duga," balas Rizman. Nashrul hanya tersengih.
"Mesti semua yang shortlisted tu perempuan, kan?" perli Nashrul.
"Sudah, sudah. Kau mana boleh tengok, benda ni p&c." Rizman cuba merampas semula iPad daripada tangan Nasrul, namun Nashrul pantas menepis tangan Rizman.
"Kejaplah, aku tengok sikit aje. Bukan aku nak buat benda tak baik pun," balas Nashrul. Dia melihat sekali lalu satu per satu resume itu, sampailah terjumpa satu wajah yang dia kenal.
"Aku rasa... Aku macam kenal perempuan ni."
"Mana?"
IPad itu kembali beralih tangan, Nashrul mencapai cawannya. Sambil minum dia berfikir di mana dia pernah berjumpa perempuan itu.
"Diana Nazri ni?" Rizman bertanya. Nashrul memandang wajah sahabatnya lalu dia mengangguk. Keningnya berkerut kerana masih belum mendapat jawapan.
"Lawa," komen Rizman pendek sambil membaca maklumat di resume gadis berusia 24 tahun itu.
"Alah... Kau bukan pernah jumpa dia, kau perasan aje sebab dia lawa." Rizman bercakap berdasarkan pengalaman, memang kadang-kadang perasaannya sahaja padahal tak pernah jumpa pun.
YOU ARE READING
NADIANA
General FictionTajuk: Nadiana Penulis: Cik Q Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-469-102-8 Muka Surat : 720 Harga: RM28.00 (Semenanjung) // RM31.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Oktober 2018