BAB 8
Dalam perjalanan pulang, Hakim, Rahimi dan Khairul berbual-bual.
“Umur korang berapa sebenarnya?” soal Khairul.
“Umur saya 28 tahun. Tua dah,” selamba jawapan Hakim.
“Saya pula 27 tahun. Awak pula, Khairul? Sama umur dengan isteri ke sebab korangkan kawan baik sejak kecil?” balas Rahimi.
“Memang kami kawan baik tapi umur saya 24 tahun,” terkejut Hakim dan Rahimi mendengar jawapan Khairul.
“Habis tu, kenapa dia panggil nama kau je?” pelik Rahimi.
“Masa mula-mula kenal, dia ingatkan kami ni sama umur. Bila dah besar, baru dia tahu. Tapi, sebab dah biasa panggil nama je, dia teruskan saja,” jujur Khairul.
“Pulak dah,” serentak Rahimi dan Hakim.
Selepas meletakkan kereta, mereka masuk ke dalam lif.
“Muda-muda isteri kita ye. Kesian mereka. Pada usia muda mereka tu, orang lain sibuk sambung belajar. Mereka pula kena layan kita,” kata Rahimi.
“Sudah takdir, Rahim. Saya risau juga isteri saya tu masih tak rela digelar isteri. Namun, dia tetap berusaha untuk menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri,” ujar Hakim.
“Betul tu,” sokong Khairul dan Rahimi.
Tiba di depan rumah, Khairul mengetuk pintu sambil memberi salam. Namun, tiada balasan. Giliran Rahimi pula yang memberi salam sambil mengetuk pintu rumah.
“Mereka tak ada di rumah ke?” pelik Rahimi.
“Assalamualaikum,” Hakim memberi salam namun masih tiada balasan.
Khairul mengeluarkan kunci rumahnya dari kocek seluar sebelum dimasukkan ke dalam lubang kunci itu.
Pintu dibuka dari luar.
“Sunyi saja,” pelik Khairul.
“Mungkin mereka ada dalam bilik,” kata Hakim.
Mereka membuka pintu bilik masing-masing. Tersenyum mereka melihat isteri mereka sedang terlena di atas katil. Hakim memandang Khairul dan Rahimi.
“Tidur,” serentak mereka bertiga sebelum masuk ke dalam bilik.
Pintu bilik ditutup. Hakim dan Rahimi menanggalkan tali lehernya sebelum membuka tiga butang kemeja teratas. Begitu juga dengan Khairul, jaket kerjanya ditanggalkan.
Sang suami merebahkan tubuh mereka di sebelah sang isteri yang masih dibuai mimpi itu.
Hakim mengangkat kepala Sofea sebelum meletakkannya di atas lengan kanannya. Rambut Sofea diusap-usapnya sebelum mengucup ubun-ubun isterinya.
“Sayang, bangun. Kenapa tidur selepas Asar ni? Tak baik tidur selepas Asar tau,” perlahan suara Hakim.
“Emm..,” Sofea memeluk badan Hakim.
“Kenapa muka macam baru menangis je ni? Sayang nangis ke tadi?” soal Hakim apabila ternampak kesan air mata pada pipi Sofea.
“Rindukan abang,” perlahan suara Sofea namun dapat didengari Hakim.
“Allah. Ini yang tak sanggup nak berpisah dengan sayang ni,” Hakim mengeratkan pelukannya.
“Rindu bau abang,” tersenyum Sofea.
“Ini kalau asyik peluk je, ada juga yang kena terkam,” merah muka Sofea mendengar seloroh Hakim.
Sofea meleraikan pelukannya.
YOU ARE READING
[C] Apartment
RomanceMengisahkan tiga pasangan yang baru berkahwin tanpa kerelaan hati dan tiada perasaan cinta, tinggal bersama-sama di sebuah pangsapuri (apartment) sewa yang mempunyai tiga buah bilik, ruang tamu, ruang solat serta dapur yang agak selesa. Mereka mempu...