Bab 7

1.9K 53 0
                                    

BAB 7

“Apa?! Adik saya berhutang sebanyak satu juta?!” terkejut Airina apabila seorang peguam datang ke rumahnya untuk membawa berita itu.

Matanya terus menjeling tajam ke arah adiknya yang sedang menggigil ketakutan itu.

“Tapi, kami tiada wang sebanyak itu, encik,” kata Airina.

“Kalau cik gagal menjelaskan hutang tersebut, rumah ini akan disita…dan cik akan masuk ke dalam penjara memandangkan cik ialah penjaganya,” terbeliak mata Airina.

“Kenapa kakak saya pula yang kena masuk penjara?! Kenapa bukan saya?” pelik adik Airina.

“Sebab encik masih di bawah umur dan encik hanya akan dimasukkan ke pusat pemulihan sahaja,” jawab peguam lelaki itu.

“Macam mana saya nak melangsaikan hutang sebanyak itu dalam masa terdekat ni?” tanya Airina dengan nada yang agak geram.

“Saya ada cadangan. Ada seorang banduan yang sangat dikehendaki bakal digantung sampai mati tidak lama lagi. Saya cadangkan cik berkahwin dengannya memandangkan insurans yang diberikan amat lumayan. Itu pun kalau cik setuju,”

Ternganga Airina dan adik lelakinya itu mendengar cadangan peguam yang agak berusia itu.

“Saya takkan biarkan kakak saya menjadi isteri kepada banduan!” tegas adik lelaki Rin.

Airina terus memukul kepala adiknya kerana terlalu geram.

“Disebabkan siapa kakak terpaksa berkahwin, hah?! Baik Aiman tutup mulut tu. Bagi kakak fikir dulu,” kata Airina lalu duduk di atas sofa.

Kepala Airina dipicit-picitnya selepas memejamkan matanya.

“Takkan kakak betul-betul nak kahwin dengan banduan?!” terkejut Aiman.

“Betul tu, cik. Mungkin ada cadangan lain,” orang gaji Airina turut tidak setuju dengan cadangan itu.

“Bagi saya solat istikharah dulu,”

Airina bingkas bangun dan terus masuk ke dalam biliknya.

Airina meminta petunjuk dari Yang Maha Esa. Keputusan yang dia dapat tetap sama walaupun sudah banyak kali solat sunat itu dilakukannya.

Airina yakin dengan petunjuk yang dia dapat lalu dia keluar dari biliknya. Semua mata sudah memandang ke arah Airina.

“Saya akan kahwin dengan banduan itu!” nekad Airina menyebabkan semua yang berada di situ terkejut.

“Saya akan aturkan semuanya. Jumpa dua hari kemudian. Saya akan menjemput cik nanti,” pamit peguam itu.

Dengan sekali lafaz, Airina menjadi isteri sah kepada Ahmad Rahimi. Selesai akad nikah, Airina dan Rahimi dimasukkan ke dalam sebuah bilik. Airina memandang suaminya. Air liurnya terasa sukar untuk ditelan ketika itu.

Airina risau jika dia diapa-apakan memandangkan suaminya ialah seorang banduan.

“Allah. Sedapnya dapat baring atas katil yang empuk ni,”

Rahimi membaringkan tubuhnya di atas katil yang bersaiz queen itu.

Muka yang berjambang dan rambutnya panjang pada paras bahu itu ditenung oleh Airina. Nampak lelaki itu tidak terurus.

[C] ApartmentWhere stories live. Discover now