BAB 21
“Pejam celik, pejam celik, 5 tahun sudah berlalu. Alhamdulillah Allah masih mengizinkan kita untuk bertemu walaupun banyak kali pertemuan ini dibatalkan sebelum ni,” senyum Airina memandang wajah kedua-dua sahabatnya itu.
“Itulah. Bila janji nak jumpa, ada yang bersalin, ada yang pantang masih belum habis. Macam-macam halangan untuk kita bertemu walaupun kita di dalam negara yang sama,” geli hati Izwani mengingati perjanjian yang pernah dilakukan mereka sebelum itu.
“Betul tu, Wani. Payah benar kita nak berjumpa walaupun kita senegara, kan?” sokong Sofea sambil menyuakan Cheezy Wedges ke dalam mulutnya.
“Perut Sofea macam berisi je tu. Masih ada lagi ke?” soal Airina apabila melihat perut Sofea yang agak buncit itu.
“Ha’ah. Anak ketiga. Baru masuk empat bulan,” tersipu-sipu Sofea menjawab.
“Empat bulan? Lajunya kamu, Sofea. Wani baru nak masuk tiga bulan ni,” celah Izwani sambil mengusap perutnya.
“Jadi, Rin lah yang paling cepat ni? Minggu depan, kandungan Rin sudah masuk lima bulan,” sengih Airina sambil mengusap perutnya.
Mata Sofea dan Izwani terus tertumpu pada perut Airina.
“Kenapa nampak kempis je perut kamu tu, Rin? Tak macam lima bulan pun?” pelik Izwani yang agak terkejut itu.
“Hehe. Tapi, Rin makan banyak tau. Kali ni, anak dalam kandungan ni kuat makan sikit,” sengih Airina.
“Ini anak yang makan atau ibunya ni?” usik Sofea.
Geli hati mereka bertiga mendengar usikan Sofea.
“Dua-dua makan. Hehe,” balas Airina.
“Mummy!”
“Ibu!”
“Mama!”
Sofea, Airina dan Izwani serentak menoleh ke arah beberapa kanak-kanak lelaki yang sedang berlari ke arah mereka.
“Hafiz dari mana ni, nak? Kenapa kotor sangat ni?” soal Sofea sambil mencangkung di depan anak lelakinya untuk mengesat kotoran pada wajah anaknya itu.
“Hafiz main dengan Rizal dan Khizwan di luar tadi. Ada gelongsor dan jongkang-jongket, mummy,” besemangat Hafiz bercerita kepada ibunya.
“Mana ayah, Rizal? Kenapa Rizal masuk dalam sini tanpa ayah?” soal Airina sambil meriba anaknya di atas pahanya.
“Ayah ada dengan adik di luar,” jawab Rizal.
“Jadi, papa tinggalkan Khizwan ke?” risau Izwani.
“Taklah, mama. Papa suruh beritahu mama dan kawan-kawan mama, kalau sudah selesai makan, papa nak bawa ke suatu tempat,” ujar Khizwan sambil kepalanya digeleng beberapa kali.
Sofea, Airina dan Izwani serentak berpandangan antara satu sama lain.
“Kita bungkuslah untuk yang lain sekali,” cadang Sofea.
“Bagus juga cadangan tu,” setuju Airina dan Izwani.
Ketika mereka menunggu pesanan mereka, Airina menyoal sahabat-sahabatnya.
“Ni anak Sofea dan Izwani yang sulung ke?”
“Ha’ah,” serentak Sofea dan Izwani menjawab.
“Hafiz, perkenalkan diri pada makcik Rin dan makcik Wani,” arah Sofea pada anaknya yang berdiri di sebelahnya.
“Nama saya Abdul Hafiz bin Abdul Hakim, berumur 4 tahun,” lantang suara Hakim.
“Semangatnya anak kamu, Sofea. Khizwan, perkenalkan diri kamu pula pada makcik Sofea dan makcik Rin,” kata Izwani pada anaknya yang sedang erat mengenggam tangannya.
YOU ARE READING
[C] Apartment
RomanceMengisahkan tiga pasangan yang baru berkahwin tanpa kerelaan hati dan tiada perasaan cinta, tinggal bersama-sama di sebuah pangsapuri (apartment) sewa yang mempunyai tiga buah bilik, ruang tamu, ruang solat serta dapur yang agak selesa. Mereka mempu...