Bab 14 : Tolong

434 27 24
                                    

  "Pap ! Pap ! Pap !" Bunyi tepukan gemuruh datang dari bilik komputer. Solar yang baru sahaja pulang dari kantin menjenguk ke dalam bilik komputer tanpa dijemput atau dihamparkan karpet merah.

  "Kenapa?" Solar mencuit bahu seorang budak junior . Budak junior yang bernama Iwan itu pada mulanya ingin menjawab soalan manusia tadi, tetapi apabila nampak muka Solar si pembuli, terus wajahnya pucat seperti nampak kucing dan ikan paus sedang buat tik tok.

  "Jangan risau , aku tak makan oranglah."

  "Oh, abang Solar... Tadi ada Kak Thorny baiki komputer daripada terus diserang virus. Tekan sana , tekan sini, terus virus dapat dihentikan!" Kata Iwan. Matanya bersinar - sinar tatkala menceritakan hal Thorny. Kagum mungkin.

  Solar cuba menjengkitkan kakinya supaya boleh nampak Thorny (Dasar pendek) . Kelihatan Thorny kelihatan senyum malu - malu kucing apabila dipuji oleh guru yang bertugas.

  Solar tersenyum. Dia sudah dapat idea bagaimana ingin menjernihkan kembali hubungan rumah tanpa tangga ibubapanya.

Xxxxxxxxxxxxxx

  "BAM!"

  Bunyi kotak terjatuh apabila Solar tidak sengaja melanggarnya. Nasib baik bukan berisi kaca. Kalau tidak mesti dikenakan hukuman tarik telinga yang sudah tentunya perit sekali.

  "Hari tu aku ada nampak tapi kat mana?" Solar sudah menggaru kepalanya yang tidak gatal. Diselongkar almari yang tidak berdosa itu.

  "Gotcha!" Solar menjerit keriangan apabila terjumpa benda penting itu. Pasti rancangannya akan berjaya.

  "Sekarang kita mesej Thorny pula" Badan direbahkan di atas katil. Mengambil Iphone 6 dan mula menaip mesej kepada Thorny.

  "Hachuum!" Thorny bersin sekali lagi sebelum mengucap ayat penutup. Dia segera mencapai bukunya, Harry Potter . Dia baru sahaja membelinya semalam bersama mama dan papanya.

  "Laptop coller is not a jet coaster. Laptop coller is cool you know"

  "Eh?" Thorny mengambil telefonnya. Sengaja dia meletakkan lagu itu sebagai nada dering mesejnya kerana dia sukakan lagu sejak Ying tunjukkan video Laptop song yang merupakan hasil dari suara google translate.

Solar message  you

  Thorny melopong. Apa yang Solar inginkan? Peras ugut? Atau untuk memberikan amaran supaya aktiviti buli secara istiqamah tidak dilaporkan pada pihak berkuasa?

  Apa - apa jelah. Eh? Bukankah dia dan Solar sudah berkawan? Jadi tidak perlu risau apa - apalah kan?

Solar : Thorny nanti boleh tak kau gi rumah aku jap? Nak minta tolong. ✔✔

Thorny : Aik, tolong apa?✔✔

Solar : Tolong terima saya jadi sahabat awak selamanya (draft)

Solar : Tolong...erm.. datang jelah✔✔

Thorny : Erk, okay✔✔

Thorny : Nanti saya datang √√

Beberapa minit kemudian...

Thorny : Aik, datang kat mana?✔✔

Solar : 😤Rumah akulah. Budak niii✔✔

Thorny : Oh sorry...✔✔















Berapa jam kemudian (10:00 pagi)

Arigatou (BBB)Where stories live. Discover now