Part 1

209 14 0
                                    

Kedengaran bunyi muzik di televisyen membuatkan Hana  terus berlari ke hadapan televisyen..matanya juga tidak lekang melihat televisyen itu sambil tersengih..

Bukk

"Hoiii.. sudah-sudah la tu dengan angan-angan tu Hana.. cepat tolong omma dekat sini.. cepat" panggil ibunya dengan sambil membaling bantal kepada Hana..

"Omma .... sakit laaaa .." aduhnya sambil memegang kepalanya..

" haaaaa.. tahu sakit ?? Cepat tolong omma buat bibimbap ni..omma nak kamu hantar ke rumah jiran kita tu.." balasnya..

"Omma.. kejap je.. please.. bagi la Hana peluang tengok dorang ni.. omma tahu kan Hana minat sangat dengan NCT please omma" sambil membuat muka yang cebik ..

"Aigooo.. dapat anak punnn degil taknak tolonggg.. baik omma larikan diri jelah macam ni.." 

"Omma !!!!"  Hana terus berlari ke ibunya lalu memeluk ibunya dengan erat..

"Omma.. sanggup nak tinggalkan Hana sorang-sorang ?? Omma tak kesian ke dekat Hana.." katanya..

"Habis tu.. dah awak tu taknak tolong omma.. jadi omma nak ambil keputusan nak lari je.. awak pun taknak tolong omma buat ni.." ajuk ibunya..

"Omma.. Hana janji ..Hana sendiri yang pergi hantar dekat rumah jiran kita ni tauuu.. boleh la omma bagi la Hana tengok tv kejap jeeee.. pleaseee"


"Hmmm ye laaa.." kata ibunya sambil tersenyum..

"Gomawo omma" balasnya sambil mencium pipi kiri ibunya dan kembali ke sofa semula..

~~~~~~


1 jam kemudian~


"Hana ?.. Hanaa!!"

"Yeee omma.." laju saja Hana turun kebawah apabila dipanggil oleh ibunya..

"Nah.. pergi hantar ke rumah jiran kita.. cepat.." kata ibunya..

"Okeyyyyyyyy" balas Hana..


Hana mula melangkah keluar rumahnya sambil membawa bekas yang telah dibungkus oleh ibunya itu.. dia pun menuju ke hadapan pintu rumah jirannya lalu menekan loceng di tepi pintu tersebut..

"Annyeonghaseyo ?"  Hana mula memberi salam..

"Yaaa sekejap" kedengaran seperti suara wanita yang menjerit..lalu membuka pintu..

"Ohh.. Hana.. kenapa datang ke sini ?" Balas makcik itu dengan senyuman yang mesra..

"Ini .. ibu saya ada buat bibimbap.. dan dia suruh saya hantar ke sini untuk puan sekeluarga.." balas Hana dengan penuh mesra..

"Ehh .. buat susah-susah je ibu awak ni.. apa-apa pun terima kasih sebab buatkan untuk saya.." balas makcik itu..

"Sama-sama puan" balas Hana sambil tersenyum..

"Eh.. kan saya dah cakap jangan panggil saya puan kan.." balasnya sambil memegang bahu kanan Hana dengan perlahan..

"Oh.. maaf.. saya lupaaa.." sambil menggarukan kepala nya yang tidak gatal itu..

"Takpa.. takpa...ehh mari masuk dulu minum petang dengan makcik ?" Ajaknya.. namun..

"Maaf makcik..bukan saya taknak tapi saya kena pulang dengan segera.. sebab nak siapkan homework yang belum siap tu.. dan lepas tu saya nak tolong ibu siapkan makan malam" balas Hana..

Makcik itu hanya tersenyum lebar.. dan mengatakan "kamu ini anak yang baik Hana.. rajin menolong ibumu.. saya kagum dengan awak Hana.. kalau la saya ada anak perempuan.. saya nak sangat perangainya seperti awak Hana.." balas makcik itu..

Hana hanya mampu tersenyum dan tersipu malu..

Masa berlalu dengan begitu pantas.. malam pun menjelma.. Hana sudah menyiapkan segala makanan di atas meja makan..

"Wowww... banyaknya makanan !!" Suara garau itu mula didengari oleh Hana dan ibunya..

"Haa.. ini semua Hana yang masak bukan saya.." balas ibunya..

"Biar betul ni Hana ?? Appa tak percaya.. omma mesti tipukan ??" Gurau ayahnyaa..

"Appa.. betul la ni semua Hana yang masak.. Hana tahu appa kan suka makan.. jadi Hana sengaja masak banyak supaya Hana dapat bagi appa jadi gemukkk!!" Balasnyaa..

"Ohhhh jahat yaaaa anak appa nii..." gurau ayahnyaa..

Mereka pun meneruskan makan malam mereka dengan penuh gelak tawa..

~~~~~~

Namun... suatu malam...

"Abang.. saya sedih bila tengok anak kita" terdengar suara perempuan yang sambil menangis..

"Awak.. sabarlah.. tuhan sedang menguji kita sekeluarga.. saya mintak awak kuat apabila depan dia.." suaminya memeluk isterinya dengan erat sekali..

"Saya tak sanggup abang.. tengok dia macam tu.. saya tak sanggup untuk berpura-pura depan dia yang kita ni macam takde apa-apa masalah" balas perempuan itu..

"Saya faham awak sayang..  kita kena tunjuk sepenuhnya kasih sayang kita dekat dia.. jangan sampai dia tahu segala-galanya.." balas suaminya itu..

~~~~~~

Hana menulis selalu di dalam diarinya itu..

" seronok nya harini aku dapat tengok dia lagi dekat tv.. walaupun di kaca tv.. aku berharap suatu hari nanti.. aku boleh berjumpa dengannya depan-depan.. dan dengan cara itu aku akan meluahkan segala galanya kepada dia.. agar dia tahu ikhlasnya cinta aku dekat dia.. okey.. itu saja untuk harini..

-Kim Ha Na-
13/5/2017

You Are My Favourite Person [ Jungwoo ]Where stories live. Discover now