Ibu berjalan perlahan menolak troli yang penuh dengan barang dapur. Keadaan pasaraya di ibu kota itu agak sesak, dengan anak anak kecil dan ibu bapa yang turut berbelanja, hujung minggu lah katakan. Sampai di rak sos. Ibu sedikit berjengket untuk mengambil botol sos tiram yang sedikit tinggi, tapi apalah daya, tetap tak sampai. Lalu datang seorang pemuda tinggi, "Puan nak sos yang ini ke ?", dia bertanya lembut. Ibu angguk perlahan sambil tersenyum. Dia ambilkan dan diserahkan kepada ibu. "Terima kasih encik", ibu ketawa kecil. Imran hanya menggeleng, "Takde apalah puan. Senang je", lalu dia berlalu pergi. "Ibu ...", suaraku kedengaran. Langkahnya terhenti. Lalu dia berpaling dari jauh. "Ibu ... Puas tau Luq cari ibu. Risau Luq. Ibu pergi mana ?", aku pegang tangan ibuku. "Eleh. Luq takut ibu hilang ke, Luq takut Luq yang hilang", ibuku mengusik. "Dua dua. Hahaha", aku ketawa besar. "Ni, siapa yang tolong ibu ambil sos tinggi ni ?", aku hairan. "Ada seorang lelaki hensem tadi", ibuku kedengaran gatal. Aku tergelak kecil. "Mana ?", aku mencari. "Tu, baju merah", ibu meluruskan jari telunjuknya. Imran cepat cepat ingin beredar, kedudukannya yang membelakangkan kami memudahkan dia untuk bersembunyi. "Encik ... Encik ...", aku memanggil namun tak dia layan. Hilang dalam lautan manusia yang ramai. Aku berdecit.
"Abang, mama call. Dia nak datang rumah", Teha menghempaskan punggungnya disebelah Imran. "Apa lagi dia nak ?", Imran mengeluh perlahan. "Hey abang, salah ke mak saya nak datang rumah ? Itu tanda dia ingatkan kita", Teha memandang Imran geram. "Kalau mak kau nak datang, nak hina abang aku, keluarga aku, baik tak payah Teha. Kau cakap dengan mak kau, aku haram dia jejak kaki rumah aku. Kalau dia datang juga, aku halau dia macam mana dia halau aku dengan keluarga aku, macam anjing kurap !", jerkah Daniel dari jauh. "Eh. Kau ni apasal biadap sangat dengan aku ?! Suka hati akulah nak siapa datang. Ini rumah laki aku, bukan laki kau !", jerkah Teha pula. Imran mengurut kepalanya. "Saya tak izinkan mama datang", jawabnya dingin. "Eh. Amboi awak, sejak bila jadi menantu derhaka ?", Teha sinis. Imran melihat wajahnya geram dengan mata yang berkaca, "Sejak awak jadi isteri derhaka dan sejak keluarga kaya awak hina keluarga saya. Kesabaran saya ada had Fatiha. Jangan sampai saya ...", "Apa ? Ceraikan aku ? Cerailah Imran ! Cerai !", Teha menepuk nepuk bahu Imran. "Perempuan tak sedar diri !", Sarah melempang pipi Teha kuat. "KAU TAHU TAK SIAPA YANG KUTIP KAU ?! ABANG AKU ! BETINA JALANG TAK SEDAR DEK UNTUNG !", Sarah memekik. "Budak biadap", Teha hendak menampar semula, ditahan Imran. "Kalau kau balik rumah ni, nak buat kecoh, kau balik semula rumah kau", suara Imran dingin. "Perempuan tak tahu malu", Daniel meludah ke tepi dan keluar dari rumah. Sarah juga. Imran berlalu pergi masuk ke dalam bilik. Tinggallah Teha seorang diri menahan rasa geramnya. "Miskin ... Tak guna", gumamnya.
*****
"Well, you tahu kan, anak I graduated from Harvard", Puan Sri Melisa menuangkan segelas air untuk Ibu. Aku dan Firdaus hanya membatu semenjak setengah jam yang lalu. "I know. Anak saya pun apa kurangnya", Ibu sedikit berdehem. "Puan Intan tahu kan status anak anak kita ?", Tan Sri Jaafar pula mencelah. "Daddy", suara Firdaus berbunyi akhirnya. "Status apa ?", Ibu hairan. "Nothing ibu, yelah, kamikan kawan baik, itu maksud daddy kan ?", Firdaus menjeling ayahnya. Jaafar mengelap mulutnya perlahan.
"Ibu tak suka Luq berkawan dengan Daus", suara ibu dingin. Aku yang sedang memandu pulang menjadi kaget. "Wh .. Why ?", suaraku gagap. "His family is too liberal, ibu nampak ada botol arak, bukan satu, but a whole cabinet full of it", ibu urut kepalanya. "Muslim ke diorang ?", Ibu memandang aku aneh. Aku angguk perlahan. "Halal ke makanan tadi ?", ibu menepuk bahuku perlahan. Aku angguk takut takut. "Ibu tak makan, sebab ibu was was ?", aku pandang ibu perlahan. Dia angguk laju. "Syubhah lah ibu. Entah apa ada dalam daging steak tu. Arak ke, apa ke", ibu memeluk tubuhnya marah. "Jangan kawan dengan Daus lagi, faham ?", ibu menjeling aku. Aku batukan diriku.
"Terima kasih datang lagi", Daniel tersenyum manis. Dia membersihkan kaunter bayaran itu. Anak muda ini sudahlah segak, rajin membantu abangnya di kedai buah mereka. Aku melangkah masuk perlahan. Membeli buah yang dipesan oleh Ibu. Daniel memandang wajahku aneh. "Psst, Sarah", Daniel memanggil Sarah yang sedang menyapu di luar. "Apa dia bang ?", Sarah mengeluh. "Itu bukan kawan abang dulu ke ? Apa nama dia ?", Daniel berbisik. "Eh, itukan abang Luqman", Sarah teruja. Aku memilih buah buah itu tanpa rasa aneh pun. Lalu aku bergerak ke kaunter. "Berapa ?", kataku sambil menguntum senyum. "Err .. Percuma", Sarah menyahut. Aku hairan. "Kenapa ?", aku aneh. "Abang tak kenal kami ?", Daniel menunjuk wajahnya. Aku geleng. "Abang lupa ke abang pernah hantar makanan pada siapa dulu ?", Daniel manahan air matanya. " ... Daniel ? Sarah ?", aku kaget. Mereka angguk laju. "Ya Allah, abang tak kenal. Besar dah kalian. Serius, ini pun abang masuk kedai ni sebab ini je kedai yang buka, selama ni abang ke supermarket je", aku mengelus wajah Daniel , dia menyalam tanganku. "Happynya dapat jumpa abang", Daniel teruja. "Ada banyak nak cerita", Sarah gembira sama. Aku tergelak besar. Aku peluk tubuh Daniel lama. "Abang mesti suka kalau nampak abang", Daniel melepaskan pelukan itu. Aku geleng laju. "Jangan beritahu Imran eh ?", aku tersenyum pahit. "Kenapa ?", Sarah hairan. Aku angkat bahuku. "Abang kena pergi dah ni. Lewat. Nanti kita borak lagi eh ?", aku keluarkan kadku, "Nanti apa apa, Daniel calla abang. Ini kad", aku hulurkan. "Wah, dah jadi orang besar", dia mengusik. Aki ketawa besar. "Apa bersembang ni ? Tak reti buat kerja ke ?", suara nyaring kedengaran. Terus mati senyuman Sarah dan Daniel. Aku kaget sama. Tanpa banyak soal, aku terus beredar. Daniel menahanku lalu menyalam tanganku. Aku usap kepalanya dan menjeling wanita bersuara nyaring itu tajam, siapa lah ? Teha membetulkan cermin mata hitamnya. "Macam kenal ...", gumamnya.
Imran mengurut kepalanya. Masalah datang berturut turut, isteri yang degil, bekalan buah yang terhenti sebab musim kemarau, semua buahnya tak menjadi, bil yang menimbun nimbun perlu dia langsaikan. Fikirannya buntu. Tiba tiba sosok yang dia nampak semalam bermain di fikirannya, dia masih sama ... Comel, kecil, manja. Cuma sudah matang. Dia tergelak kecil. "Haa, kenapa abang senyum senyum tu?", Sarah meletakkan secawan kopi di depannya. Imran menggeleng perlahan. "Takdelah. Abang teringat seseorang", dia meneguk air kopi itu perlahan. "Siapa ?", Sarah tersengih mengusik. Imran mengenyit matanya. Tergelak kecil Sarah. "Aku nampak dia tadi", Teha menyikat nyikat rambutnya. "Siapa ?", Imran aneh. "Eleh, adik kau tahu, kau tak beritahu abang kau ni ke ?", Teha menjeling Sarah. "Abang, Sarah tidur dulu ya ? Esok nak sekolah. Sayang abang", Sarah mencium pipi abangnya lalu berlalu pergi. "Siapa awak nampak ?", Imran hairan. "Mamat gay tu lah", Teha sinis. Imran bertambah hairan. "Siapa ?", suaranya sedikit dia tinggikan. "Siapa nama budak tu ... Luqman ?", Teha bermain dengan rambutnya. "Kau jangan cakap yang bukan bukan pasal dia", Imran naik angin. "Eh ? Marah eh aku hina anak ikan kau ?", Teha makin biadap, "Melampau ! Hey perempuan, dia yang banyak tolong aku nak bandingkan dengan kau dan keluarga kau yang dah banyak susahkan aku", Imran merengus dan bangun dari duduknya. "Kalau macam tu, cerai je lah aku", Teha mendesak. "Kau jangan cabar aku Fatiha", Imran menjeling dan keluar dari rumah. "Dayus !", Teha menjerit.
Bersambung ...
YOU ARE READING
Aku Jatuh Cinta 🍀
RomanceSebagaimana hujan dan dingin itu hadir tanpa terduga begitu juga cinta dan rinduku.