BAB 15 🍀

998 43 20
                                    

Aku kemas barang barangku dengan deraian air mata. Perlahan aku angkut beg itu ke tingkat bawah. Aku perlu keluar sebelum ... "Sayang", Firdaus meragut tanganku. Dia memeluk aku perlahan. Aku tolak tubuhnya sedikit kuat. "Don't hug me", aku melangkah laju ke pintu keluar. "Sayang, I'm sorry. Please, don't do this to me", dia peluk aku dari belakang. "I can't live without you", nadanya sebak. "What did you said just now ? Bukan you nak I mati ke ?", aku merengus. "I ... I tak fikir panjang tadi. I'm so so sorry sayang", dia memeluk aku lebih erat. "Lepas lah. Rimas", aku memberontak. Dia lepaskan aku perlahan. Beg aku angkat dengan ganas keluar dari rumahnya. Aku buka pintu kereta kuat, beg baju itu aku campak ke tempat duduk sebelah pemandu. Firdaus hanya kekal membatu, mungkin rasa bersalah. Aku pandu keretaku keluar dari kawasan rumahnya laju. Keluhan berat dia lepaskan.

****

7 tahun dulu ...

"Sabar. Aipp sabar ...", Aidil memeluk aku kuat. "Aidil ... Aku benci dia, aku benci lelaki tu", aku teresak esak. "Hey, listen here, let him go, jangan dendam dengan dia, kau sendiri tahu kan rasa sakit dia ? Kan aku dah cakap Luq ... Kau degil, kan dah sakit. Luq .. Janganlah macam ni, hey .. Sudahlah", Aidil lap air mataku. Namun empangan emosi ini sudah pecah, airnya melimpah limpah. Entah apalah sumpahan aku, sial. Jatuh cinta kepada lelaki, sudah tentulah payah untuk aku bercinta. Hidupku malang. Malang semalang malangnya. "Aku nak mati, aku nak mati", aku tolak Aidil perlahan, pipiku dia tampar perlahan, "Hey, apa ni ? Takkan sebab dia kau nak bunuh diri kau, beb, fikirkan ibu, aku, ramai lagi sayang kau, kawan kawan kita ramai lagi perlukan kau", Aidil peluk aku kembali lagi kuat, "Aku sunyi Aidil, aku sunyi", aku meraung. Aidil tak endahkan aku, hanya pelukan kuatnya berbicara betapa dia risaukan aku.

Aku termenung lama, jijik sangat ke aku ? Terdesak sangat ke aku ni ? Perlahan aku hembus nafas berat. Pisau di tanganku aku tenung sepi. Luka luka yang aku buat tak mampu menghilangkan luka di hatiku. Perlahan mata bilah pisau itu aku tujukan ke bahagian nadiku, mati sajalah lebih baik. Bunyi ranting dipijak di belakangku membuatkan tindakan aku itu mati. Aku pusing ke belakang. "Adik ... Kenapa duduk seorang ? Malam dah ni. Bahayalah", katanya. Aku sembunyikan pisau di tanganku, tanganku aku letak ke belakang. "Siapa kau ?", aku kebelakang sedikit. "Ohh. Nama abang Firdaus, Fakulti Perniagaan, abang baru habis kelas tadi. Hehe. Nampak kamu seorang je, nak abang teman ?", dia hulur tangannya untuk bersalaman. Aku geleng kepalaku. Tangannya aku pandang sepi. "Taknak", aku melangkah pergi. Tanganku dia pegang erat. "Adik, buat apa ni, tangan ni kenapa ?", dia pandang aku dengan mata redupnya, aku tahan air mataku. Perlahan dia keluarkan tisu dari begnya dan dia lap. "Sayang tangan ni ... Kenapa buat tangan macam ni ? Kesian tangan ni", dia lap darahku. Aku terkedu. "Adik ... Abang ada kalau adik nak kongsi apa apa", dia pandang aku lagi. Kali ini dengan senyuman hangat di wajah tampannya. Aku terdiam lama. Perlahan dia peluk aku. "Shh .. I'm here", aku teresak sedikit. Perlahan aku balas pelukan dia erat.

"Jangan buat lagi, janji pada aku !", Aidil peluk aku lama. Aku angguk. Air matanya aku usap. "Janganlah menangis", aku tergelak, "Berani kau gelak ? Kau tahu tak aku sayang kau ?! Hei, aku boleh jaga engkau. Lupakan jelah jantan tu, aku ada, faham ?", Aidil memeluk aku lagi. Aku angguk menahan air mataku. "Nah", Firdaus hulurkan ubat yang diberikan doktor tad. Aku ambil perlahan. "Terima kasih abang", aku tertunduk. "Adik ... Nama siapa ? Abang lupa nak tanya", dia tergelak kecil. "Luqman, panggil Luq", aku tersenyum manis. "Comel", dia cubit pipiku. Aku tersentak. Aidil mendehem. "Err, maaf. Abang balik dulu ya ? Apa apa mesej je lah abang", dia menggaru kepalanya. Perlahan dia berpaling, aku pegang lengannya perlahan. "Abang", aku panggil perlahan. Dia berpaling. "Terima kasih ", air mataku mengalir. Perlahan aku memeluknya. Dia membatu.

"Nah", dia hulurkan sesuatu. "Apa ni ?", aku tergelak kecil. "Hadiah", dia angkat sebelah keningnya. "For ?", aku ambil perlahan. "For being cute, hehe", aku tergelak besar. "Firdaus, kan I dah cakap, jangan asyik manjakan I", aku geleng. "You're my boyfriend nothing is wrong with that kan ?", dia gosokku kepalaku. "That's why. I tak nak susahkan you", aku tolak kotak itu perlahan. Dia monyokkan wajahnya. "Ambil lah, please". Aku geleng. "I malulah, dari haritu you je bagi I hadiah", aku malu. "Sayang, I jaga you. Deal ?", dia cuit pipiku. Aku tergelak kecil.

****

"Beb, janganlah macam ni", Aidil pandang aku lama. Aku merengus. "Stop. Aku tak nak cakap pasal dia lagi", aku buka bajuku dan berbaring. "Dia akan cari kau juga nanti", Aidil duduk di sebelahku. "Beb, aku nak tumpang rumah kau, kalau ada orang cari kata aku takde. Please", aku pegang tangan sahabat baik aku itu. Dia angguk lama. "Tidurlah. Mesti kau penat", dia usap pipiku. Aku angguk . Dia keluar dari bilik itu. Aku mengeluh perlahan.

"Abang Luq lari ?", Daniel memandang Imran serius. Imran angguk berat. "Salah aku juga", Firdaus menggeleng kepalanya. "Apa jadi sebenarnya ni ?", Daniel semakin keliru. "Daniel, masuk", Imran tegas. "Tak. Daniel nak tahu. Apa abang dah buat pada abang Luq sampai dia sedih ?", Daniel berkeras. Firdaus mengeluh berat. "Memang salah aku", Firdaus mengurut kepalanya. "Tak. Salah aku. Aku tak patut muncul", Imran serba salah. Firdaus memandang Imran lama. "Aku .. Aku minta maaf", Firdaus berpaling. "Kenapa pula ? Aku yang patut minta maaf, aku tak patut kaca kau dengan dia", Imran hairan. Firdaus geleng dan beredar dari situ. Otaknya serabut dan hatinya galau. Daniel memandang abangnya aneh. Imran mengeluh berat dan masuk ke dalam rumahnya.

"Beb ... Beb ...", aku buka mataku perlahan. Suara hujan di luar buatkan aku semakin nyenyak tidur. "Why ?", aku gosok mataku. "Bangunlah, turun kejap boleh ?", Aidil serba salah. Aku mengeluh perlahan, "I told you kan ...", "I know. But this is serious. Turunlah kejap", dia merayu. Aku sarung bajuku.

"Sayang !", Firdaus berteriak. "Sayang please !", hujan yang membasahi tubuhnya tak dia peduli. "Itu, Abang Daus dari tadi dekat situ. Aku dah suruh dia balik. Dia tak nak", Aidil serba salah. "Dah sejam dia dekat situ", dia garu kepalanya yang tak gatal. Aku geleng. Perlahan aku ambil payung di belakang pintu dan melangkah keluar. "Sayang ! Please. Maafkan abang", air matanya mengalir bersama hujan. Aku payungkan dia dan menarik tangannya masuk ke dalam rumah.

"I'm sorry ...", Firdaus menunduk. Berselang seli dengan bunyi bersinnya. Aku lap kepalanya yang basah dengan tuala. Kami berdua dalam bilik tamu rumah Aidil. "Kenapa ?", aku duduk di depannya. Dia hairan. "Kenapa you buat macam tu ?", aku sambung mengelap mukanya. "Because ... I love you", dia serba salah. "Then ? Kenapa you cakap macam tu pada I ?", air mataku tak mampu aku tahan. "I'm sorry", dia peluk aku lama. "I love you, I won't do that again", dia cium pipiku. Aku kucup bibirnya perlahan. "Don't do that again, or I'll die", aku teresak. Dia angguk dan memeluk aku lebih erat.

Bersambung ...

Aku Jatuh Cinta 🍀Where stories live. Discover now