Codul bunelor maniere e contribuția obsesiv-compulsivilor la societate.
Uuuu, hai să facem reguli mici și irelevante despre lucrurile din jur ca să ne păcălim că lucrurile din jur au reguli și să ne liniștească existența unui sistem. Să ducem un număr impar de flori la dudui, să nu clipim în timp ce strănutăm și să nu purtăm șosete negre când mâncăm salată. După care să desconsiderăm oamenii din jur care nu respectă setul nostru mic de reguli pe care ni l-am construit pentru confort psihic.
Uite-l pe țăranul ăla care ține coatele pe masă în timp ce mănâncă. E clar inferior nouă pentru că nu știe cum se țin coatele când mănânci! Futu-l în gură!
Bunele maniere au și un rol puțin mai adânc. Sunt o dovadă a interesului individului față de apartenența la grup. Fiecare grup are un set de reguli mici și fără sens. Tocmai ăsta e sensul lor. Dacă ar avea vreo utilitate, oamenii ar putea să le facă ca să rezolve ceva. Dar, fiind inutile, singurul scop pentru care cineva le respectă e pentru a arăta celor din jur cât de tare vrea să facă parte din grup. Ne-a învățat atent regulile inutile. Vrea să fie de-al nostru. Nu știe regulile inutile. Nu e de-al nostru. Nu e de-al nostru, e inferior.
Pentru că nu numai că nu e de-al nostru, dar nici nu vrea să fie! Că dacă voia, învăța regulile intutile! Și regulile noastre inutile sunt foarte bune, pentru că sunt ale noastre! Ne fac ceea ce suntem. Să nu vrei să înveți regulile noastre inutile e ca și cum ai spune că noi suntem de căcat.
Regulile inutile ale culturilor sunt foarte fascinante pentru mediocri.
Oricând un mediocru se întoarce din străinătate, povestește fălos diferențele culturale irelevante. Voi știați că în Uzbekistan își pun un pantof pe cap când beau ceai? Și în Chile nu se sterg la cur decât cu stânga!
Nu contează să înțelegi cum șirul ăsta de comportamente culturale i-a construit diferit pe oamenii de acolo și să deduci din asta niște chestii despre natura umană și maleabilitatea ei. Important e ce maniere au ăia. Pentru că sunt diferite de ale noastre. Deci ale noastre sunt speciale.
Probabil și ei se miră de manierele noastre când vin aici! Ce tari suntem noi!