BAB 26
Hari cuti...
Masalalu Maya
Maya"boring hari ni,tak ada kerja sekolah,cuti sekolah pulak,betul ke ibu dan ayah cerita tu,saya cuba ingat balik pasal rabbit hilang 5 tahun lalu"maya cakap sendiri dan baring tempat tidurnya dengan berfikir.
Maya Umur 5 Tahun
Maya"saya ingat,saya diam-diam pergi hutan seorang diri saya cari bunga di hutan,saya dulu nakal,datuk dan nenek selalu marah dan dilarang saya keluar seorang diri.Saya budak nakal seperti lelaki"maya senyum sendiri dalam bilik maya.
Datuk Maya
"maya jangan pakaian lelaki tak boleh,maya perempuan bukan lelaki"
"maya patutnya,maya pakaian perempuan seperti gadis melayu terakhir,nakal maya ni"
Nenek Maya
"nakal maya ni,terkejut nenek ni,nenek minum susah,maya selalu ganggu nenek minum air"
"kalau nenek lemah jantung macam mana,maya nakallah,maya bersikap perempuan,jangan maya bersikap lelaki"
Maya"indah kenangan masa maya 5 tahun,datuk dan nenek katanya saya budak nakal seperti sikap lelaki"maya tak sedar air mata basah pipi maya teringat balik datuk dan nenek.
Maya Diam-Diam Keluar Bilik Maya Di Rumah Nenek Dan Datuk
Maya
"saya boring di bilik ni,ibu dan ayah pergi kerja luar negara,saya tinggal rumah datuk dan nenek ni"
"hati saya sunyi tak ada teman ni,apa kata saya pergi keluar bilik ni,saya keluar diam-diam"
"kalau saya minta izin datuk dan nenek tak bagi saya keluar,datuk dan nenek kata saya gadis tak baik keluar malam"
"saya boring bunga di kedai bunga tak cantik,saya cari bunga di hutan,mesti ada bunga di hutan cantik.Saya minta maaf datuk dan nenek.
"bukan saya niat lawan cakap datuk dan nenek.Saya cari bunga di hutan"
"nanti saya balik rumah.Mana tahu bunga di hutan lagi daripada kedai bunga"
Hutan
"mana bunga ni,tak ada bunga saya suka ni,banyak bunga tak ada cantik di hutan ni"
"apa tu di dekat pokok besar.Mana tahu bunga sana lagi cantik bunga di sini"
Kaki Rabbit Terluka Di Tepi Pokok Besar
Maya
"rupanya rabbit kaki luka,siapa kejam luka rabbit,saya rasa mesti orang buru luka kaki rabbit ni"
"mari sini rabbit ikut saya,rabbit jangan takut dengan saya,saya tak jahat dan tak luka rabbit"
Di Rumah Nenek Dan Datuk
Datuk Maya
"maya hilang,orang tua maya tahu mesti marah dan bersalahkan kita betul tak,kita tak pandai jaga maya"
Nenek Maya
"biasalah tu,orang tua tak marah dan hilang anaknya,ayah maya ikut sikap abang zaman muda dulu"
"saya malas layan dan dengar cakap orang tua maya sombong tinggi,nanti maya balik tu"
Maya
"saya dah balik,saya minta maaf datuk dan nenek,saya tak ada niat buat datuk dan nenek risau"
Datuk Maya
"maya pergi mana,puas kita cari maya di mana-mana,maya bawa rabbit kenapa"
Nenek Maya
YOU ARE READING
Gadis Kaya Sombong Suka Lelaki Pegawai Peribadi
RomanceGadis ni maya seorang gadis baik,orang tua maya sibuk kerja dan cari duit sampai maya tak berduli.. Orang tua maya orang kaya,maya kurang kekasih sayang orang tua maya,orang tua maya cari lelaki jaga anaknya maya,orang tua maya takut terjadi pa...