Kerusi roda diberhentikan di satu bahagian di The Floating Pocket Park, satu taman istirehat dibina di atas sungai Paddigton, juga dikenali sebagai Paddington Basin. Cuaca nyaman pagi buat Hafiz Shauqi rasa tenang. Tanpa sedar, dia tersenyum sendiri.
Hari kelima, dia dan Mummynya berhijrah ke Paddington, London. Mereka dua beranak menyewa sebuah apartment di Paddington Hyde Park.
Baru hari ini dia berpeluang bersiar-siar di sekitar Paddington Basin yang tak berapa jauh dari rumahnya.
Telefon bimbit berbunyi, mengganggu ketenangannya. Dia pandang skrin telefon.
Mengeluh perlahan. Mummy.
"Hello Mummy." Jawabnya malas-malas.
"Hafiz di mana? Kenapa keluar tak inform Mummy?"
"Mummy, I jalan-jalan sekejap."
"Where are you? Mummy datang."
Hafiz Shauqi berdecit kali ini.
"Mom, I'm fine. Mummy janganlah bimbang. I dekat park ni."
"You sure?"
"Yes Mom. Please don't treat me like I'm 5, please?"
Dia dengar ibunya itu mengeluh.
"Ok. I'm sorry. I am just..."
"I'm fine, Mom! Kalau Mummy tak nak I rasa I ni cacat, Mummy pun jangan layan I ni macam I tak mampu buat apa-apa. I rasa terkongkong." Ujarnya berterus-terang.
"Mummy mintak maaf. Mummy tak ada niat nak buat Hafiz rasa macam tu. Ok. Take your time, sayang! Mummy tunggu dekat rumah, ok?"
"Ok. Bye Mom!"
Panggilan terus diputuskan. Dia tarik nafas dalam. Geleng kepala.
"Rimas." Rungutnya sendiri.
Bercelaru fikiran bila segala tindak-tanduk diselia Mummy.
Nak keluar pergi mana-mana pun susah! Masa dia umur 10 tahun pun, Mummy tak macam ni.
Mereka tiga beradik memang boleh dikatakan membesar dengan pembantu rumah. Orang tua mereka sibuk dengan kerja. Jadi, tiada masa untuk menyelia tindak-tanduk mereka. Apa yang Mummy dan Daddy nak dengar, keputusan peperiksaan yang membanggakan, dan prestasi dalam sukan atau kelab yang bagus.
Seawal 10 tahun, Hafiz Shauqi dah cuba-cuba merokok.
14 tahun, dia dah bercinta dengan kawan kepada kakaknya, yang tua 2 tahun daripadanya. Malah dah cuba bercumbu ringan-ringan.
Di umur 16 tahun, dia dah curi-curi teguk arak di parti kawan-kawan yang lebih tua.
Menjejakkan kaki ke kelab malam pertama kali di umur 18 tahun.
Pertama kali meniduri wanita di umur 20 tahun, sehari sebelum berangkat ke Manchester, United Kingdom untuk melanjutkan pelajaran. Gadis malang yang menjadi mangsanya malam itu ialah Sara, anak kacukan cina dan india yang menjadi teman wanitanya waktu itu. Setibanya di UK, dia terus memutuskan hubungan dengan Sara. Hafiz Shauqi tak tahu apa jadi pada si dia, sehingga hari ini.
Mummy dan arwah Daddy tak pernah bertanya soalan, 'Hafiz nak pergi mana?' dulu. Dia bebas ke mana-mana dan berbuat apa-apa.
Jadi, sekarang, bila setiap gerak-gerinya ditanya Mummy, dia jadi lemas dan rimas. Walaupun dia sedar, Mummy hanya bimbangkan keadaannya.
Dia tarik nafas dalam.
"Mak-mak ni pelik kan? Kadang anak dia dah tua bangka pun, masih nak tanya, nak pergi mana?, dah makan ke belum?"
YOU ARE READING
9. SYARAT YANG KE-3 [Telah Terbit E-Book]
RomanceLink to purchase ebook: https://www.e-sentral.com/book/info/314476/syarat-yang-ke-3 "Ok, I boleh tolong you. Tapi dengan 3 syarat." "Spill..." "Syarat pertama, you kena bagi all of your social media username. And you have to accept my follow and fri...