Sakitnya

46 5 4
                                    

Selepas penantian slama 2 hari,akhirnya,hari yg dinntikan telh tiba.

Hari di mana Chan akan bawa Ash untuk mkan malm. Smpat lagi pagi tu,dia tempah jmbangan bunga untuk malam ni.

Petang tu pulak dia bawa Abid pergi makan aiskrim.

Asyik lah manjakan budak tu dengn aiskrim,mana lah tak mengada,asal mintak dpat. Tapi tulah kasih syang dia untuk adik² dia,tak boleh cakap 'tak'.

Esok pulak,Aris kena balik uni sebb ada program untuk minggu ni. Aris kena buat persmbahan.

Dan akhirnya,malm yg dinntikan telh tiba.... *drum roll*

Mula² Chan bawak Abid dengn Aris untuk setting tmpat dinner tu.

Leps siap semua bnda,Chan pergi jmput Ash dekat rumah dia. Tapi sbelum tu,dia call Ash untk pastikan yg Ash dh siap.

Dia call jugak kedai bunga tu untuk pastikan yg bunga tu dh siap dn boleh dihntr tepat pada waktunya.

Chan asyik senyum je,klau nmpk depan mata,kita ingat kan muka dia dh kejang. Tak brhnti syum.

Tapi...
Bila dia smpai dekat rumh Ash,snyuman yg diukir dari pagi tadi,hilang sekelip mata bila dia nmpk Ash dngn seorang lelaki.

Lelaki tu cium dahi Ash,kemudian lelaki tu bredar dan hilang dari pndangn Chan.

Chan cuba brtenang,mana lah tahu,lelaki tu abg dia ke,sedara dia ke. Walaupun dia tahu,Ash tak prnah ada abng.

Tapi dia masih cuba untuk kekal tenang. Tapi dia macam prnh nmpk lelaki itu.

Dia kluar dari kereta dn lambai Ash. Ash nmpk Chan dari seberang jaln. Dia brlari ank ke arah kereta Chan. Chan buka kan pintu kereta untuk dia.

Tapi sebelm mereka brtolak,dia tanya Ash tentang lelaki yg dia nmpk tadi.

Chan: Urmm,awk,lelaki yg cium pipi awk tadi tu nama dia ape?

Ash: Ha? Awk nmpk ke? *dia ketawa kecil* Nama dia Hangyul.

Betul lah sangkaan Chan. Dia memg prnh nmpk lelaki tu,siap brbual lagi. Hangyul tu,idol dekt company Swing Ent.

Dia prnh jumpa Hangyul waktu dia dtang ngn member dia yg lain untuk recording dekat studio Chan.

Chan: Awk nmpk mesra je dengan dia. Awk ada apa² ke dengn dia?

Ash: Dia tu...boyfriend saya.

BOYFRIEND...BOYFRIEND...

Waktu bagai kan trhnti untuk Chan. Macam ada pisau yg ditikam ke dadanya. Dia rasa macam orang bodoh. Dia trsnyum walaupun dia sakit. Dia mengalami kesusahan untuk brnafas.

Chan: Oh,ohooo,dia bf awk?tak prnh jumpa pon.

Ash: Saya tak smpat nak bagitau ape². Baru sebuln saya couple dngn dia.

Chan mula bnci prkataan boyfriend dan couple. Tapi dia cuma bnci prkataan tu bila ada kaitan dngn Ash. Chan masih tak boleh trima bnda tu.

Chan: Awk,saya nak buat call dekat luar kejap,awk tunggu boleh?

Ash: Alright. *dengn snyuman manis*

Chan cuma mmpu ketawa kecil bila Ash buat mcm tu. Sebb dalam otak dia skrang ni,dia tak boleh nk tngok snyuman tu slalu,sebb... Ash milik orang,dan orang tu bukn dia.

(p/s: Aku mengalami breakdown bila tulis situation ni,trbayang,menitis air mata)

Chan cuba call Aris,tapi tak dapat. Dia cuba call Abid pulak. Nasib baik Abid angkat.

Chan: Hello?

Abid: Hello? Abg? Dah ambik Kak Ash belum? Abid dngn Kak Aris dh tunggu lama ni,cepat lah,bunga pon dh smpai. Makann pon dh prepare... Abg? Are you listening?

Chan: I am,it's just,can we cancel this whole plan? Abg bwk dia prgi restaurant yg mama suka je lah.

Abid: Why? Abg,are you okay? Knapa suara abg lain macam?

Chan: Nnti abg explain dekat rumah. Skrang ni,just kemas everything. Nnti abg call driver,suruh dia ambik korang. Okay?

Abid: Okay. Take care. We love you.

Chan trsnyum bila dngr ayat tu. Walaupun dia tak dpat cinta Ash,tapi,cinta dan kasih syang dari adik² dia takkan prnh ada penhujung.

Chan: I love both of you too. Take care.

Maka,dengn itu,Chan bawa lah Ash ke restaurant yg diperkatakn. Dlam prjalann satu je bnda yg melekat kat otak dia, 'Ash milik orang'.

Dan benda tu buat dia kecewa dngn diri dia sndiri,klau lah dia beranikn diri dia dari awl lagi,msti Ash dh jadi gf dia,silap²,tunang pon boleh.

Dekat tmpat dinner...

Aris: Siapa call?

Abid: Abg call,dia suruh kita kemas semua bnda. Dia bawak Kak Ash mkan dekt restaurant fav mama je.

Aris: Ha??? Dia dh knapa,ishhh. Dah lah nk buat plan ni susah,nak cancel mcm tu je. Habis,bunga ni nk bagi sape? Bukan beli kat kedai 2 ringgit ni,arghhh!!!

Dah macam kena histeria dak Aris ni. Kalau lh dia tahu keadaan abg dia skrang ni mcm mne,msti dia dh pluk dan pujuk abg dia skrang ni.

Abid: Tapi kan...suara abg lain macam,macam sedih. Abid risau lah,dh lh tiba² je dia cancel semua ni. Hadiah pon dia tinggal kat sini.

Aris: Sedih? Knapa dia nak sdih pulk,bukn nya kene reject pon. Ke,dia dh kene reject??

Abid: Ishh,akk ni,tak baik lah cakap macam tu. Ksian abg tau. Apa kata kita tunggu abg balik. Jap lagi driver smpai. Lagipun esok Abid takde class pagi,so Abid tak kisah tidur lmbat.

Aris: Amboi,mentang² mama dngn papa kluar business trip,nak tidur lmbat pulak. Tapi takpe lah,demi abg,akk lepaskan kau kali ni.

10 minit lepas tu,driver pon smpai.

Dekat restaurant...

Ash: Chan,awk okey tak ni? Dari tadi senyp je,awk tak sihat ke?

Chan: Eh,mana ada. Saya okey je,cuma tengah fikir pasal kerja sikit.

Kalau lah dia boleh bagitau tentang perasaan dia dekat Ash sekarang ni,mesti dia dh buat.

Tapi dia tak nak rosakkn persahabatan antara dia dengn Ash.

Walaupun dia nak Ash tahu tntang perasaan dia,tapi dia lebih syangkan hubungn yg dia ada sekarang ni.

Ash: Oh,banyak sangat ke kerja awk? Setahu saya,lagu yg awk tulis semua dh siap kan,tinggl recording je. Apa yg awk nak risau kan sngt?

Chan: Memang lah. Saya risau pasal... Awk,saya nak bagitau awk something boleh?

Ash: Apa dia?

Chan: Sebnrnya,saya...suka...saya nak...

Ash: Awk nak apa?

Chan: Saya...takde apa² lah. Awk makan lh cepat,nnti saya hntr awk balik. Tak elok saya bwak gf orang lama². Nnti marah pulk bf awk dekt saya.

Wlaupun prkara tu menyakitkan,tapi itu lah kenyataan yg Chan kena terima sekarang ni.

3C (Cabaran, Cita-cita& Cinta)Where stories live. Discover now