Duda Cina Buta-Part 17

39.9K 286 23
                                    

Text telifon  Azman tiba-tiba berbunyi, di lihatnya di skrin telefon tu Suraya mengajaknya makan tengahari bersamanya,di scroll down skrin tu text tu tertulis, 'En Azman..tenghari ni kita lunch sekali,i ada important thing nak bagi tahu, its about u gak, i dah send location restoren tu nanti kita jumpa kat sana', dia just jawap 'okay',dalam hatinya bertanya , apa pulak yang penting sangat tu sampai Suraya nak jumpa dengan aku kat luar.

Azman sampai dulu di restoren tersebut, dia malas duk di office nya lama-lama, Office  Hisham tertutup dan kunci, dia masih bercuti perkahwinanya dengan Anne tu,dia sedikit geram dengan Hisham dan Anne yang tak menjawab text apatah lagi panggilannya selepas mereka berkahwin tu,  geram juga  kerana dia tidak mampu untuk melakukan apa-apa sekarang di antara Hisham dan Anne,  dia cuma  mampu memandang sahaja dua pasangan itu berada sebumbung di rumah mertuanya ,  yang nyata kini Anne akan berkongsi bumbung dengan Hisham dalam tempoh yang dia sendiri tidak tahu berapa lama. Dan malam ni... they will spend the night together lagi.... apa aku nak buat? Isteri aku tu....," keluh dalam hatinya lagi. Dia melarikan jari jemarinya di celah-celah helaian rambutnya yang hitam lebat itu. Mengeluh lagi. Sudah tidak pasti untuk kali yang keberapa kali.

Seketika kemudian, Suraya sampai ke restoren tersebut,dia berjalan masuk ke arah Azman dan duduk di depanya, Suraya tersenyum melihat muka Azman yang masam mencuka itu.

Suraya:' Hei...kalau stress-stress pun jangan mulut u tu muncung sangat', tegur Suraya tu, dia merenung wajah Azman  yang mencuka tu,Kalau boleh diikat muncungnya pasti itulah dia lakukan,  lantas Suraya tergelak sendiri membayangkan bagaimana rupa Azman jika itu yang lakukannya kepada teman sekerjanya itu.

 Suraya:'Dah selamat ke mereka?' Tanya Suraya lagi sambil menyindir Azman.

Azman menjeling tajam pada Suraya di hadapannya. Mengapalah Si Suraya ni menambahkan lagi deritanya tu ibarat macam menjirus minyak dalam api lagi padanya, mengingatkannya kepada bekas bininya hari ini membuatkan hatinya pedih bercampur marah juga pada dirinya sendiri kerana dia juga punca menyebabkan semua ini berlaku.

Suraya: 'U tak nak pergi mengintai dirumah Hisham malam ni? Mengintip pengantin yang sedang memadu asmara lah katakan....,' kata Suraya dengan sedikit ketawa tu.

Azman kemudian tiba-tiba bangun dari kerusinya, dan memandang tajam ke arah Suraya.Hatinya mendidih dengan sindiran Suraya tadi.

Hisham : 'Suraya kalau u ajak i datang sini sekadar nak ejek i pasal mereka tu, baik kita tak payah jumpa ,Suara Azman yang agak tinggi memarahi Suraya menarik perhatian pelanggan di sekeliling restoren yang sedang menjamu selera makan tenghari tu.

Suraya terasa dia telah melanggar batasan dalam gurauannya kali ini,dia menyebabkan Azman yang hot temper  tu tidak dapat menbendung  kemarahannya, cepat-cepat Suraya memegang  tangan Azman yang ada di depannya.

Suraya : 'Sorrylah En Azman... sorry...dia cuba memujuk Azman kembali, i mungkin salah cakap kat u tadi... sorry lah,' pantas sekali bibir Suraya memohon maaf kepadanya .Ok..ok..i tak nak cakap pasal mereka lagi,dia menarik tangan Azman yang sedang marah tu meminta dia duduk kembali diatas kerusi, kita makan dulu boleh, i kan ada bagitahu u  tadi ada perkara penting nak bagtahu pasal kita.

Azman kembali duduk di kerusinya, hatinya dia kembali sejuk setelah Suraya meminta maaf kepadanya tadi.

Azman : 'Hmm..apa yang penting sangat u nak jumpa i kat sini?jumpa kat office sahaja tak boleh ke? 'tanya Azman tiba-tiba.

Suraya: 'I rasa lebih baik i cakap perkara itu dengan u kat sini,  actially Its about me, u dan  bos kita En Taufik'.

Azman:' En Taufik?...boss kita tu kenapa lak kaitan dengan dia Suraya?' tanya Azman lagi.

Duda Cina buta ( Completed Nov 2019)Where stories live. Discover now