الحلقة ٤٥

20.5K 823 109
                                    

الحلقة ٤٥...#حورية_وشيطان

نادر:-

_ احمد سليم ....اسمي الحقيقي ...

نظر له فهد وقد اضاء المكان بغض الشيء الضوء المنبعث من تلك الحفرة المتصلة بحديقة المشفى ...تسائل:-

_ طب أنا عارفك بعد ما دخلت الجنينة ودورت على المكان اللي شافك فيه محمود لحد ما لقيت أول الخيط اللي وصلني لهنا وبعد كدا دورت وراك وعرفت كل حاجة عنك وده اللي اكدلي أنك المقنّع .... بس انت عرفتني منين ؟! ....

اجاب نادر ببسمة بسيطة:-

_ قولتلك أني ليا عيون كتير ...ولأني راقبت البنت اللي بعتها هنا تاني ..عرفت أنك معاها ...أو بمعنى اصح خليت حد يراقبك وصورك عشان اعرف شكلك واخلي بالي ....أنا بعترفلك بسهولة واكيد ده شيء مخليك مستغرب صح ؟

فهد بتعجب:-

_ يعني ....مستغرب شوية فعلًا ...بس اكيد عارف أن مالوش داعي الانكار وانا في حالتك دي ممكن اقبض عليك بسهولة واكشفك ...ماتنساش المفروض أنك دلوقتي جوا المستشفى !!

هز نادر رأسه بسخرية وقال:-

_ لأ مش عشان كدا لأني ممكن اهرب منك ...ما أنا اتعودت على الضلمة والهروب فيها ....أنا عايزك لو جرالي حاجة تخلي الصحافة تكتب اسمي واني قتلت فاروق الالفي وانتقمت ....لو عشت هعمل كدا بنفسي بس لو مت اعتبر دي وصية ...

ضيق فهد عيناه بدهشة ليقل :-

_ لو قتلته هضيع حقك سواء عشت أو مت ...أنت ممكن تحط ايدك في ايدي وناخد حق كل اللي آذاهم ...انا مش محتاجلك في حاجة بس مش عايزك تخسر اللي باقي من حياتك في السجن ...على الأقل لو بقيت معايا هتبقى شاهد مش متهم ..

نادر بغضب:-

_ أنا لو ما قتلتهوش بإيدي عمري ما هحس أني انتقمت .....وأنت عارف أنك لو كشفتني هتخسر وجودي في المستشفى ...أنا هساعدك لكن هفضل ماشي في طريقي ...

فهد :-

_ هسبقك قبل ما تعمل كدا ....واكيد أنت حد مشترك معاك بيجي هنا والا مين الشبح اللي شافه د.محمود ؟

نادر بحدة:-

_ ان كنت كشفت نفسي بنفسي فده عشان أنا مرتاح للي بعمله وباخد حقي بإيدي ....لكن اللي معايا هيفضلوا ورا الستارة محدش هيعرفهم ...واطمن ..هما عين بتنقلي الاخبار وبس

فهد :-

_ خلاص ...كمل طريقك ولينا مقابلة تانية ...

نادر:-

_ هتكون النهاية ....نهاية وجعي

نظر له فهد بضيق قائلا:-

_ كنت على درجة كبيرة من الذكاء والحرص أن محدش كشفك لحد دلوقتي !!! شيء يتحسبلك

حورية وشيطان.. للمبدعة رحاب إبراهيم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن