Kantin tutup

480 72 22
                                    

"ATTENTION PLEASE!" jerit Seungcheol untuk mendapatkan perhatian daripada rakan-rakannya yang sedang rancak berborak.

"Guys, aku ada berita buruk nak kongsi ni. Disebabkan semalam Sir Joshua simbah air dekat Dk, dia demam harini so kantin tutup sebab takde sapa yang nak masak."

"Lorh, habistu nak makan mana harini?" kata Mingyu sambil menggaru kakinya kasar. Alang-alang dah duduk mencangkung.

"Nampaknya harini kita berpuasalah ye rakan-rakan." kata Jun pula lalu duduk di tempatnya.

"Kau nak puasa apanya? Sahur pun tak." marah Wonwoo pula.

"Takpe, aku ada idea" kata Chan dan dengan itu muncullah mentol berwarna kuning di tepi kepalanya dengan mengeluarkan bunyi 'ting'.

"Macam ni, kita semua lari pergi mcD rehat kat sana alang-alang boleh mengorat cashier mcD tuh."

"Taknaklah, mana boleh keluar sekolah. Langgar peraturan lah." tolak Vernon sambil menggelengkan kepalanya.

"Kalau kau taknak, kau duduk sini sorang. Kami semua nak pergi. Puasa lah kau. Lagipun haritu aku dengar Seungkwan kata kau dah buat solat taubat. Bolehlah try puasa pulak kali ni." bidas Wonwoo pula sambil memasukkan barang-barangnya ke dalam beg dan bersiap sedia untuk ke mcD.

"Eleh Jun mesti tak pergi punya. Kan Jun?"

"Err, aku nak pergi. Aku lapar weh. Dah dua hari aku tak makan sebab kucing aku rembat sosej aku."

"Kau ni, time ada emergency kau boleh je duduk dalam kelas apasal time kantin tutup kau tiba-tiba pandai nak ponteng nih?"

"Sorry arh, tapi aku tewas kepada makanan."

"Okay, apa kata kita tanya Cikgu Jeonghan dulu mana tau dia boleh call food panda ke? Tak la kita susah payah nak pergi sana." cadang Chan pula selaku anak murid kesayangan cikgunya.

"Hmm, bolehlah. Siapa yang nak pergi tanya." soal Seungcheol pula.

"Kau" kata mereka semua serentak sambil menunding jari ke arah satu sama lain. At last semua pergi serbu bilik Cikgu Jeonghan.

"Cikgu!" jerit mereka bersembilan serentak.

"Opocot." latah Cikgu Jeonghan sampai terbaling hair dryer. R.I.P hair dryer.

"kenapa ramai-ramai ni? Korang nak apa."

"Cikgu, kejap lagi cikgu makan apa? Dekat mana?" soal Hoshi bertalu-talu.

"Cikgu makan makanan dalam bekal cikgu ni lah and dekat sekolah lah cikgu makan. Kenapa?"

"Sebenarnya kami nak mintak cikgu tolong order makanan dekat food panda.Harini kan kantin tutup." kata Mingyu sambil membuat muka ingin meminta sedekah. Eh silap, meminta belas kasihan.

"Sorry lah, Cikgu takde application tu."

"Ala, cikgu download la." pujuk Jun pula.

"Cikgu pakai Maxis la geng. Faham sendiri lah ye. Maxis ni lembab."

"Takkan sekolah kita takde wifi?" tanya Wonwoo pula.

"Kau ingat pengetua kita ni pemurah sangat ke? Kipas dua tahun dah rosak pun tak ganti baru."

"Hmm, takpelah cikgu. Kami minta diri dulu lah ye. Walaupun cikgu dah menghancurkan hati kami." kata Seungcheol sambil menepuk-nepuk dadanya.

"Sekarang kita memang dah takde pilihan lain. Kita memang kena escape pergi mcD. Aku rasa Seungkwan bagi je kita keluar sebab kalau tak kita nak makan mna." kata Seungcheol dan disambut dengan anggukan daripada rakan-rakannya.

"Seungkwan!" jerit mereka serentak apabila ternampak Seungkwan yang sedang menanam pokok serai dekat tepi pondok pengawalnya itu.

"Korang nak apa?"

"Tolong bukakkan pagar ni boleh? Kami nak pergi mcD ni sekarang dah waktu rehat." kata Jun dengan muka innocentnya.

"Yah, kenapa kau bgitau dia kita nak escape." marah Minghao dalam keadaan berbisik.

Mereka telah nampak harapan untuk makan dekat mcD dgan mengorat cashier dekat sana hancur.

"Ouh haa nah amik kunci ni bukak sendiri lepastu amik duit ni belikan aku happy meal satu tau. Jangan balik lambat sangat." kata Seungkwan sambil menghulurkan duit ke arah Vernon.

Hoshi yang terkejut dengan perubahan sikap Seungkwan terus rebah ke tanah.

"Serious arh, kau bagi kami keluar macam ni je?" soal Vernon tidak percaya.

"Pengetua korang tak masuk kerja harini. Dah, pergilah cepat nanti lemak aku mati kalau lambat."

"THANKYOU WEH KAMI SAYANG KAU" jerit mereka semua sambil memeluk Seungkwan.

"Kau nampak hensem sangat harini Boo. Tergoda aku." puji Mingyu pula.

"Semestinya! Diva Korea ni. Sape je tak kenal?"

"Okaylah, kami pergi dulu nanti aku bawak balik happy meal dekat kau." kata Vernon sambil melambaikan tangannya ke arah Seungkwan.

"Haa kau nak hadiah laki punya ke perempuan punya?" tanya Seungcheol pula.

"Kau amik yang laki punya. Yang perempuan punya dah belambak kat rumah aku."

"Okay!"

To be continue...

 [✓] SEVENTEEN HIGH SCHOOLWhere stories live. Discover now