Part 9 - (Cinta Pertama Sambungan i)

7.5K 119 14
                                    

"Tidur kat umah aku malam ni"

Perkataan yang terkeluar dari mulut Erol membuatkan kami terdiam seketika. Apa yang aku pegang dan usap pon ak lepaskan.

Bukan sebab apa, kaget tetiba dengar pelawaan dari mamat tu.

Sebelum aku menjawab si Erol, dia berhentikan motor nya di sebelah Jalan Besar. Jalan tu kalau terus sampai ke kawasan kampung aku, kalau belok kanan akan sampai di kawasan kampung si Erol.

"An, turun sat. Mak aku suruh beli ubat nyamuk" tutur si Erol.

Aku yang lurus bendul menjawap.

"Nyamuk kat rumah hg sakit pa weh? Sampai nak beli ubat bagai"

Erol memandang ak tajam sambil buat muka meluat.

Sial tul mamat tu, ak buat lawak bukan nak gelak. Muka ketat mende la. Haha

Terus dia masuk ke kedai runcit.

KRING! Hp nokia 3310 ak berbunyi.
Nampak no rumah nenek aku.

Masa ak menjawap telefon. Erol keluar dengan plastik yg berisi ubat nyamuk.

Lepas habis ak jawap telefon. Terus si Erol bertanya.

"Siapa yang call hg?"

"Tok aku" jawap aku.

"Tok hg nak apa¿" sambung si Erol.

"Oh. Tok ak nak kunci pintu pagar. Dia tanya ak balik kul berapa?"

"Habis hg nak Balik kul berapa?" tnya Erol.

"Hg hantaq aku malam ni, ak balik la. Hg hantaq esok. Ak balik la esok. Ikut la. Td hg ad ajak ak tido umah hg" bebel ak.

"Ok. Dah. Da lewat ni. Jom balik rumah aku. Nak hantaq hg malam malam ni nnt. Risau ak nak balik. Da la jalan rumah hg gelap" sambung si Erol sebelum memulakan perjalanan balik ke rumah nya.

Sepanjang perjalanan dari kedai ke rumah Erol. Kami senyap je seperti tiada apa yg terjadi.
____________________________________________

Sampai sampai ja kt rumah Erol, mak ngan ayah nya belum tido lagi. Dok melayan drama melayu kt Tv2.

"Assalamualaikum makcik. Assalamualaikum pakcik" ujur ak sambil hulur tangan bersalaman.

"Wassalam" tutur ayah nya si Erol.

Erol terus menyampuk. "Ni an. Kawan sekolah nya adik. Dia selalu tolong adik ngn armin niaga burger"

Oh. Bongsu rupanya si Erol ni. Baru ku tahu. 😅

Sambung si Erol lagi. "adik ajak dia tidur sini sbb td lepak kt simpan depan sana. Nak balik da lewat. Nak suruh adik antar si an ni balik mmg tak r mlm mlm ni. Gelap O situ"

Panjang benar bebelan si erol kt mak ayah dia. Aku yang berada kt sebelah dia da tersipu siput segan.

"Maaf makcik ngn pakcik, kalau susahkan"

Mak dia senyum terus berkata. "Dah makan belum? Kalau belum g la makan. Makcik ada masak tadi. Nasi goreng biasa ja"

Sebelum ak nak jawap. Si Erol dah tarik tangan ak sambil cakap. "Nasi Goreng Mak ak sedap. Nama ja biasa. Tp sedap"

Masa aku berjalan menuju ke dapur. Nampak mak ngan ayah dia tersenyum melihat telatah kami.

Lepas je makan. Mak Erol datang bawa selimut ke bilik Erol.

"Malam ni, an tidoq sekali ngan Erol. Bilik tengah tu kipas rosak. Nnt panas plak klu nak tidoq situ"

Aku mengangguk.

Pengalaman Lepas University (PLU)Where stories live. Discover now