"Kita g makan tengahari dulu. Lepas tu baru kita terus ke Station bus" ujur abg daus.
Masa ni kami masing masing dah di dalam kereta.
Sambung nya lg. "An, mlm ni tido umah abang ya? Esok tghr abang hantar an balik"
Aku yg termenung jauh masih membisu lepas membaca msg si Erol tu. Abg Daus memanggil aku sebanyak 2x bru ak dengar.
"Eh. Maaf abg. Saya dah janji dengan member yg saya nak tolong dia niaga abg. Abg x cakap awal awal. Lgpon kejap lg dia yg dtg ambil"
Abg daus yg mendengar jawapan aku hanya mampu angguk sebab abg nya yg ad ada dalam kereta mula membuka mulut untuk sembang dengannya.
Aku pula masih lg termenung jauh lepas ak dpt msg Dr erol.
Msg Erol berbunyi.
"Assalamualaikum An. Hg balik sini balik bila? Aku g ambil hg nnt. Boleh?"
Msg keduanya berbunyi.
"Mamat tu sapa? Kenapa hg ikut dia sampai ke Penang? Hg x pernah cerita kt aku apa apa. Mmg da sangap Sgt ke sial sampai jln ke Penang tu"
Aku yg tak puas hati dengan soalan nya si erol tu. Mmg xreply msg dia. Aku hanya mampu sakit hati sebab perangai erol yg mcm budak budak.
Benda kalau dah tak nak.. Biar je lah. Ni ko masih msg tnya mcm aku ni hak dia. Puih.
Tetiba hp aku berbunyi lg masa dalam kereta. Tut.. Tut.. Tut.. Tut.. Aku pon baca la msg tu. Msg tu dtg dr erol lg.
"Salam an. Boleh ya aku g ambil hg nanti? Nnt kalau da naik bus. Inform aku ya.."
Aku lepas baca msg tu terus padamkan hp. Nnt si gila tu call plak. Tak paham bahasa. Apa yg dia nak pon ak tak paham.
***************************************************
Jam menunjukkan pukul 5.10 petang. Aku dan abg daus masih berdiri di depan main gate nya Station bus sebab tunggu si Armin.Aku masih igt lg. Aku ada call dia masa naik bus tu. "uit. Satg ambil aku dalam pukul 5 ke 5.30 ya." dia hanya membalas Ok sebelum talian di matikan.
Masa menunggu tu. Abg Daus yg dari td mukanya mcm ada something yg tak kena. Terus aku tanya.
"abg ok ke?rindu kt abg abg lg ke? Muncung ja muka abg Dr td"
"Isk. Mana ad. Abg muncung sebab an la"
"An? Kenapa? Apa yg saya buat? Tidur saya dengkur kuat sgt ke malam td?"
"Loya buruk plak mamat ni. Sekeh pala satg kot"
"hahaha. Betul lah. Kot la. Kenapa abg? Cer inform sama saya. Apa yg terbuku dalam benak abg tu"
"Benak? Pgl abg benak."
"Eh. Mana ad. Itu bahasa Melayu asli"
Kami berdua ketawa dan abg am terus menjawab.
"An perasan x. Semenjak malam tadi, berapa kerat sangat la kita sembang. Abg tak puas lg nk lepak dengan an"
"Mmg la. Sebab sy bg peluang kt abg sembang sama abg abg kan. Bukan xnak lepak lama lama dengan abg. Nanti la. Ok? Saya janji."
"Janji? Macam tu ujung mgu ni ya. Abg dtg ambil an kt rumah tok an ya."
"Eh. Gelojoh nya mamat ni. Ak sondol kang baru tahu. Sabar r. Balik rumah pon tak lg"
Kami masing masing tersenyum panjang. Kami sembang panjang lg. Dr topik spm ke topik sambung belajar ke topik hal dalam kain semua.
YOU ARE READING
Pengalaman Lepas University (PLU)
Short StoryTajuk dan Apa yang saya nak sampaikan tidak sama. Ini merupakan cebisan cerita dan kisah hidup saya. Harap Korang Enjoy baca cerita ni.