Part 13 - (Matrikulasi)

5.2K 82 31
                                    

Selepas kami dah declare. Tak ada satu habuk manusia pon yg tahu pasal status kami sehinggalah suatu hari.

Minggu tu adalah minggu terakhir si Erol dan si Armin meniaga burger. Sebab masing masing akan sambung belajar tidak lama lagi.

Malam sabtu tu. Macam biasa lah. Aku selalu datang ke tempat dorang meniaga. Acah acah nk tengok bf wat keje walhal bosan namatey dok kt rumah. Hehe

Time tu tak ada customer. Tingfal aku, armin dan erol dok lepak sembang.

Part ni dialog je ya. Aku (ak), Armin (ar) dan Erol (er)

Ar : korang dah berbaik ka?

Ak : huh?bila masa kami gaduh.

Er : (membisu sambil pandang langit)

Ar : ish. Buat tanya plak. Ye la last kita jmp bertiga masa kt Station bus tu. Time tu yg erol wat bodo ja ngan hang tu.

Er : eh. Mana ad? Time tu ak x perasan r. Spek ni da kurang power kot. (erol mencari alasan utk putar belit)

Ak : (buat muka comel sambil pandang hp. Dok main game snake)

Ar : eh babi la masing masing perangai. Serius la. Tanya betul.. Wat bodo je ngan ak. An!!!

Ak : (dengan nada yg acah terkejut) hg nak apa? Aku x perasan td.

Tak sempat armin nak tnya soalan lagi. Si Erol dah bangun sebab dia dahaga. Nak ke kedai makan kt seberang jalan. Nak beli air. Sempat la minta dia bungkus teh o ais.

Time ni. Tinggal aku dan armin ja kt gerai tu. Armin tarik kerusi dia rapat rapat dengan kerusi aku.

Ar : weh. Serius ah. Korang dah ok ke?

Ak : Ok mende bodo? Mana pernah xok.

Ar : bodo la hg. Yg sebelum ni. Yg masa kt Penang tu. Yg sorang tu acah bini lari rumah. Yg sorang acah bini mati. Mende.

Ak : (senyum sinis) bodoh la. Igt lg noh.

Aku terus ceritakan kat dia pasal moment yg erol datang rumah aku. Dari A sampai Z.

Ar : Oh.. Patot senyum senyum sekarang. Wat keje pon da laju. Dah declare rupanya.

Ak : shh. Senyap la bodo. Dia segan kot ngan hg. Sebab tu dia wat bodo td.

Ar : Habis tu? Skandal skandal hg yg lain mcm mana? Abg Daus mcm mana?

Ak : skandal lain aku put on hold la. Hahaha. (ketawa besar aku)

Ar : jenis tamak mcm ni r. Abg Daus cmna?

Ak : hg ni dok tnya abg daus ni sebab apa? Suka ka? Satg ak bg no dia kt hg.

Ar : eh. Mana ad bodo. Tanya ja sebab hg sanggup ke Penang ikut mamat tu. Jumpa sekali terus tido.

Ak : ha. Aku ngn dia kawan ja.

Belum sempat aku ak sambung ayat aku. Si erol da datang dengan muka penat berlari anak. Letak air kt atas meja kt tmpt ak ngn armin sembang. Terus terbantut cerita nya.

Malam tu aku lepak sampai pukul 11 lebih ja. Sebab nk balik rumah. Tak tido rumah si erol. Sebab da janji ngn tok balik tido kt rumah. Sebab esok mcm biasa kena tolong di kebun.

Sampai saja rumah. Si erol dah msg ak. Ucap selamat malam. Rindu la apa la. Semua dia msg. Agak lama juga kami ber msg. Time ni. Setiap msg. 1sen. Lepas pukul 12tgh mlm. 😅

__________________________________________________________

Minggu yang si tunggu telah tibe. Aku dan erol melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi. Cuma macam mana ntah. Kolej nya si Erol masuk 1 minggu awal. Sempat la aku merasa hantar kekasih pergi belajar. Agak sedih juga sebab masing masing berjauhan.

Sepanjang 1 minggu erol kt kolej tu. Aku banyak habiskan masa kt rumah mak ayah erol. Serius. Mak ayah dia suka kalau ak ad. Sebab si Erol ni anak bongsu. Anak bongsu dah xda. Sunyi la rumah. Aku ni dah di ibaratkan mcm anak angkat dah.

Dan sepanjang aku kat situ. Aku pasang album lagu siti Nurhaliza. Transkripsi. Album tu. Erol hadiahkan kt ak sebelum dia masuk belajar. Dia tau aku ni peminat siti.

Lagu yg selalu aku jadi hiba atau rindu kt dia. Lagu Pastikan.

Pastikan kau dengan aku
Jangan ada cinta lain
Tak pernah aku terlintas
Niat ku untuk berpaling

Maafkanlah aku sayang
Bila belum kau bahagia
Sejauh langit di atas
Kan ku kejar bahagiamu

Aku jadi sedih rindu sama si erol sebab jauh di sudut hati aku. Ak tahu. Cinta ni tak akan kekal lama. Mesti ad halangan. Sampai sekarang lah. Kalau aku dengar lagu ni. Mesti aku akan igt si erol.

Sepanjang kami declare untuk kapel. Kami tak pernah main berat atau anal. Sebab time tu aku tak pasti dia nk jadi bottom ke atau top. Sebab time tu pon ak da ad krisis. Nk merasa jadi top. Sebab sebelum ni asyik kena tadah ja.

Oh ya. Sepanjang seminggu dia kat kolej. Selang 2 hr dia akan call aku kalau ad masa. Bnyk benda dia ceritakan tentang pengalaman dia. Kawan baru. Tempat baru. Orientasi. Semua dia cerita.

Lepas seminggu. Sampai la pula giliran aku untuk sambung belajar di Kolej. Kat area changlun. Tapi time tu. Hanya keluarga aku saja yg antar. Sebab time ni. Si Erol tak balik sebab sibuk dengan minggu orientasi.

Sepanjang 2mgu pertama tu. Memang tak boleh balik rumah sebab sibuk dengan program haluan siswa. Ibarat orientasi lah. Time tu. Rindu agak menebal dengan si Erol.

Kami hanya mampu ber sms bila ada masa sahaja. Untuk mendengar suara. Selalunya kena tunggu tengah malam. Time tu line agak murah untuk call call.

Minggu kedua. Aku dapat kelas F1T3. Aku ambil sains fizikal. (kelas fizik 1, tutor kelas 3) mcm tu lah.

Di sebabkan dekat matriks ni pengajian hanya setahun. Memang masa minggu kedua dah start banyak tutorial dan assignment. Masuk kelas da mcm peluru lecturer ajar. Laju bangat sih.

Selepas 2 minggu aku di kolej dan erol 3 minggu di kolej. Kami berjanji untuk balik ke kampung. Time tu dah janji turun kt station bus yg sama.

Bayangkan lama tak jumpa kekasih. Bila jumpa mcm mana perasaan rindu dia. Pergh. Minggu tu aku tak balik rumah tok aku. Aku banyak menghabiskan masa di rumah si Erol.

Untuk semester 1. Boleh dikatakan 80% klu aku balik ujung mgu. Ak akan balik dan tido di rumah erol. Tapi di sebabkan ni akan ad masalah. Masalah tu nanti part part yg lain aku akan ceritakan.

Untuk menghormati bulan puasa..saya akan skip bahagian yang berwarna biru untuk Part ni. Part yg lain saya akan masukkan ya. Kalau dah habis berpuasa. OK?

Ujung minggu tu memang Best la. Dapat jumpa kekasih hati. Time tu serius rasa happy sgt. Puas sgt sebab first time bercinta yg dpt main. 😜 Klu dengan perempuan cinta ja. Takat cium pipi je. Haha. Tp. Part matrikulasi akan ada 1 part yg best. Tunggu.

Sepanjang semester 1.cinta kami memang tak ad masalah. Aku happy dan setia pada si erol.

Kami akan berjumpa 2 minggu sekali sebab masing masing dah set date untuk balik sekali. Ada 1 kali balik tu. Kami tido kt hotel di pekan. Tapi time tu si Erol kantoi dengan budak kg dia. Habis berpusing la si Erol tipu mak ayah dia cakap ad function. Sebab tu tak balik rumah.

Ok. Terima kasih kepada semua reader yg masih membaca cerita saya. Maaf sebab part ni agak pendek. Sebab adegan adegan 18sx tu. X boleh nk masuk. Mcm yg saya cakap la. Hormat bulan puasa.

Untuk next part. Saya kana ceritakan secara detail. Dan habiskan untuk semester 1 ni. Banyak juga la cerita dia. Dari seorang yg setia ke curang. Dari cinta yg happy ke goyah. Semua bersebab. Next part OK.

Part ni. Sya update awal pagi. 2.20pg. Sebab da banyak reader msg bising bising nak baca. Cakap saya bg harapan palsu. Cakap update. Tp tekan jadi error. Haha. Kepada yg berkenaan. Saya minta maaf k. 🙏

Saya nak ucapkan selamat berpuasa dan selamat hari Raya Aidilfitri kepada semua reader. Dan stay at home. Jangan g jalan jalan. Pkpb lg ni.

#MCO

Pengalaman Lepas University (PLU)Where stories live. Discover now