1923
A nap leszállt. A kávézóban néhány csupasz villanykörte világít kék fénnyel a falak mentén. Szétszórva néhány színes asztal újságokkal, körülöttük pár fotel. Szertelenül állnak a bútorok, a véletlen rendezőelve szerint. Ismerős és ismeretlen alakok emelik ajkukhoz a csészét. Nem nézek senkire, minden arc fekete most. Semmi sem számít, senki sem.
Csak egy percet kérek egyedül.
Áttöröm magam a tömegen. Feltűnően gyorsan lépkedek, többen felém fordulnak. Szlalomozok az asztalok között, majdnem leverek egy poharat. Bocsánatkérőn visszafordulok, és közben megyek tovább előre. Nevetnek, pusmognak, tanácskoznak az itteniek. A levegőben rum és dohány gőze.
– Dezső, hallottad? – hallom a hátam mögül Karinthy hangját. – Ugye hallottad?
– Mit? – fordulok felé idegesen. Nem örülök, hogy feltart. Viszont olyan fontoskodó arcot vág, hogy nem tudok csak úgy elsétálni.
– Ülj le előbb – ajánlja, s kihúz egy széket nekem. Asztala körül még ketten ülnek, belefeledkezve sakkjátszmájukba.
– Nem érek rá. Majd mindjárt... mindjárt leülök.
– Gyere és ülj le. Úgyis leülsz, ha meghallod. Ha még nem tudsz róla, azt szeretném, ha tőlem értesülnél róla először.
– De miről?
Egyre ingerültebb vagyok. Olyan közel már a megkönnyebbülés, bármilyen hír is az, várhat. Ez az első gondolatom. Utána az, hogy Karinthy beszélni szeretne velem. És én szeretném elküldeni. Talán tényleg a szer rabja vagyok. Fontosabb, mint a legszorosabb barátságom. Megborzongok. Nagy levegőt veszek, és engedelmesen leülök Karinthyék neonkék fényben úszó asztalához.
– Szóval – veti rám Karinthy mélyen ülő szemeit –, kimondom kerek perec. Az angol király... na szóval: lovaggá ütötte Adyt.
Karinthy komolyan, együttérzően néz rám. Nem tudok megszólalni.
Az egész nap zavaros, minden a feje tetejére állt. Hát miért is ne lehetne, hogy lovaggá üssék Adyt? Adyt, akit Spiegel is nagyobb költőnek tart nálam. Miközben én a rokona vagyok, akivel elméletileg elfogult. Ignotus azt mondja, Spiegel nem ért az irodalomhoz, ami igaz is. Ő pont, hogy az átlag olvasó nézőpontját testesíti meg. És az átlagnak Ady az etalon.
Csak néhányan akadnak, akik berzenkednek ördögimádónak kikiáltott verseitől, és hirdetik, tisztességes, jóérzésű polgároknak nem tetszhetik az, amiről ő ír. A hangadó tömeg ettől még más véleményen van.
– De nagy marha vagy – szólalok meg, mikor észreveszem magamon Karinthy fürkész tekintetét. Ismerem ezt a nézést. Ezzel zsebeli be tréfája eredményét. – Nem vagy vicces.
– Te meg nem vagy esztéta. Csoda sértés – mondja színészi kézlegyintéssel. – Látnod kellett volna az arcod. Ahogy lesápadtál! Isteni volt.
A képembe vigyorog. Elnézem neki.
– Erre most rászaladtál, öregem – jelenti kajánul.
– Ki vagyok merülve.
– Ugyan. Feltöltötten is elhiszel Adyról minden pletykát, ami az erényeit taglalja.
– Mit iszunk? – kérdezem, s ebből Karinthy is ért.
Kikérem a feketémet, közben Karinthy a sakkozóknak kibicel. Néha azért felém fordul.
– Tényleg elég nyúzott vagy. A rendezvény meg az út miatt? Hazafelé jövet is nyugtalan voltál. Azt hittem, mára kialszod.
YOU ARE READING
Napkelet, Napnyugat
Historical Fiction+18 LMBTQ Kosztolányi Dezső, Ady Endre, Karinthy Frigyes, József Attila. Mind ismerjük őket irodalom óráról. De ismerjük őket valójában? Hogyan is zajlottak azok a hírhedt kávéházi éjszakák? Miképp alakultak a kapcsolatok író és író között? Hogyan t...