1923
Spiegel ma nem dolgozik. Elmegyek a házához.
Csendes belvárosi utcában lépkedek, szürke tömbházak feszülnek egymásnak, néhány frissen ültetett facsemete ágaskodik a járda és az aszfalt találkozásánál. Spiegel házát kicsi kert övezi, teli gyér, sárga virágokkal. Néhány lépcsőfokot kell menni az ajtóig, hogy csengethessek.
Mozgolódás támad benn, s hamarosan nyílik az ajtó. Épp csak résnyire. Rövid lánc fogja meg az ajtót, Spiegel ösztövér alakjából csupán egy szelet látszódik. Nem siet kioldani a láncot és beengedni.
– Nahát, Desiré, miért is nem lep meg, hogy látlak?
– Én is nagyon örvendek neked.
Fürkész pillantást vet az utcára. Egy riadt őzé a tekintete. Fél, hogy ki lát engem nála. Ideges fészkelődésétől kezdem türelmemet veszteni. De azért udvariasan szólalok meg.
– Hűvös az idő itt künn.
– Szerintem igenis szép idő van – mondja erre.
Rostokolok tovább a lépcsőn. Az égen ritkás felhők fodrozódnak. Az utca túloldalán kóbor kutya üget el a bokrok között.
– Igazán nem akarlak sokáig feltartani.
– Az remek, mert már úgyis épp menni készültem.
Már be is akarná csukni az ajtót. Lábammal kiékelem, mielőtt kizárna a házából.
Gyűrött arcán ezer barázda fut végig. Ismét körbenéz az utcán, sietősen, de gondosan, s csak aztán fordítja felém vizes szemét.
– Ahhoz képest, hogy néha te vagy a világ legfinomabb embere, időnként meglehetősen akaratos tudsz lenni.
– Nem is tudod, mennyire.
Nézünk egymás szemébe. Spiegel arcát rejti a sötét. Minden függönye elhúzva, mint aki nem akarja, hogy tudják, itthon van. Talán épp előlem bujkált. De ez nem tart vissza attól, hogy továbbra is várjam a bebocsátást.
– Elképesztő szemtelenség... hogy már ide jársz, a házamhoz.
Vértelen ajka haragosan remeg. Neki-nekifeszül az ajtónak, s próbálja becsukni, miközben én úgy csinálok, mintha erőlködését észre sem venném.
– Kérlek – mondom –, rendezzük le ezt gyorsan.
– Addig álldogálhatsz itt, míg csak kedved tartja. Akkor sem fogom kinyitni.
– Szükségem van rá.
– Nem adok neked mérgeket.
– Gyógyír.
– Csak egy függő mond ilyet.
– Eressz be.
– Menj innét – förmed rám. Újabb kísérletet tesz, hogy arrébb taszítson, én viszont már teljes testemmel tolom el az ajtót. A lánc ugyanúgy tartja.
– Megőrültél? Kitörnéd az ajtómat is?!
Vékonyka ujjai az ajtófélfát szorítják. Fehéren, görbén kapaszkodnak, szinte odamerevedve a deszkához. Közben a férfi alig láthatóan remeg, rezeg a haj a homlokán és fújtat, mint egy régi gőzkazán. Orrlyukai ütemesen gombnyi nagyságúra tágulnak majd összeszűkülnek.
– Tisztességes, fizető vásárlód vagyok.
– Függő vagy.
Eddig higgadt voltam, de ettől az ismételgetéstől kezd fogytán lenni a türelmem.
VOUS LISEZ
Napkelet, Napnyugat
Fiction Historique+18 LMBTQ Kosztolányi Dezső, Ady Endre, Karinthy Frigyes, József Attila. Mind ismerjük őket irodalom óráról. De ismerjük őket valójában? Hogyan is zajlottak azok a hírhedt kávéházi éjszakák? Miképp alakultak a kapcsolatok író és író között? Hogyan t...