En sak jag hade börjat se framemot var att få träffa Oscar. Det var som att han var en person som förstod mig på ett annat sätt än vad alla andra gjorde. Jag låg i soffan i vardagsrummet med huvudet mot golvet och benen i luften. Jag låste upp min mobil och skulle precis slå in Oscars nummer då det knackade på dörren. Jag stönade när jag försökte komma upp på fötter. Trött släpade jag fötterna efter mig mot dörren. På andra sidan stod Hanna och Sara. De tittade glatt på mig.
"Redo för julshopping?" frågade Hanna.
Jag rynkade pannan innan det slog mig - vi hade bestämt länge att vi skulle shoppa idag. Jag log lite stelt mot dem och började rota i lådorna bredvid mig efter min plånbok. När jag hittade den så la jag ner den, en nyckel och min mobil i den första bästa väskan jag kunde hitta. Jag klädde på mig mina ytterkläder innan vi gick ut.
Vi tog bussen några hållplatser och gick snart mitt i stan. Egentligen hade jag ingen aning om vad jag skulle köpa för julklappar. Var det ens någon idé att köpa julklapp till mamma och pappa? Deras julklapp till mig var ju att åka ifrån mig, eller? Hanna och Sara sprang glatt mot H&M. Jag tittade på när de sprang runt som galningar och plockade på sig mer och mer kläder. Jag brukade älska att shoppa, och hålla på likadant som mina kompisar, men nu fick jag inte ut Oscar ur huvudet. Vi gick från affär till affär. Sara och Hannas shoppinglust verkade bara bli större och större ju mer kassar de hängde på armarna. Jag, å andra sidan, började mer och mer länga efter min säng. Efter några till affärer var jag tvungen att säga stopp.
"Kan vi inte göra något annat för en sekund?" suckade jag.
Hanna och Sara tittade på varandra ett tag innan de tittade på mig.
"Jag är lite hungrig, vi kan väl leta upp ett fik?" sa Sara.
Vi blickade runt lite runt omkring oss. Hanna började glatt peka åt ett håll. Sara och jag rynkade pannan och såg hur hon började gå ifrån oss. Vi tittade förvånat på varandra innan vi följde efter. Det kändes lite som att jaga en hund. Tillslut stannade hon utan för ett café. Jag tittade upp på skylten och frös till. Espresso House. Jag kunde inte träffa Oscar såhär. Jag skakade försiktigt på huvudet, fast det kändes som om jag skakade av mig hela skallen.
"Kan vi inte gå någon annastans?" frågade jag med pipig röst.
"Varför då?" frågade Sara och Hanna med en mun.
De öppnade dörren och försökte dra med mig in. Jag stretade emot allt jag kunde. Jag fick inte få syn på Oscar, och han fick inte få syn på mig. Allt skulle förstöras. Jag öppnade mina ögon som jag hade haft hårt stänga och tittade upp mot disken. Där stod en lång kille - inte Oscar. Jag pustade ut. Jag tittade mig runt omkring. Jag upptäckte en kille till bredvid killen i disken. Vem var det om inte Oscar. Jag bet mig försiktigt i läppen och gick med långsamma steg bakom mina kompisar. De gick fram till disken och började beställa. Jag blickade upp mot Oscar och log, han log tillbaka. Sara och Hanna stod och halvbeställde/halvflörtade med kassören. Det enda jag tänkte på var Oscar och hans magiska ögon. Jag såg hur han hällde upp kaffe i en pappersmugg - som snart var överfull. Jag skulle precis öppna munnen då jag såg hur han slant med muggen och fick den på sig. Han skrek till och svor lågt för sig själv.
"Oscar du får ju se dig för..." suckade den andra killen.
Oscar rodnade lite innan han försvann igenom en dörr. Både Sara och Hanna fnissade lite. Snart hade de beställt klart - även till mig. Vi satte oss vid ett bord och de började direkt att prata. Jag brydde mig inte så mycket av vad de sa. Jag såg hur Oscar kom ut igen - högröd i ansikte och med en annan T-shirt på sig. Han såg att jag stirrade på honom och log mot mig.
ESTÁS LEYENDO
All I Want For Christmas Is You » o.e
FanficAllas favorithögtid är nära. Julafton. Visst brukar jag också älska julen, men inte i år. Mina föräldrar hade bestämt sig för att åka utomlands över julafton, utan mig. Hela julen hade sett ut att bli fel, om jag inte hade träffat honom. © foooilico...