CHAPTER 12 - RANCANGAN DIJALANKAN

43 4 0
                                    

Kriinggg!!

Nampaknya rehat sudah bermula.. Jadi bermula jugalah rancangan jahat yang dirancang oleh Firshaa..

"Hehe.. Dah sampai waktunya untuk beraksi.." kata Firshaa sendirian..

"Firshaa.. Apa yang kau bebelkan  ni.." soal Maya kepada Firshaa..

"Eh.. Haha.. Takde apa lah.. Korang gi lah kantin lu.. Aku.. Nak gi tandas jap.. Hehe.." kata Firshaa.. Sebenarnya Firshaa mahu melakukan rancangannya..

"Ok.. Kitorang tunggu kau.. Cepat sikit tau.. Jangan lambat lambat.. Habis rehat nanti.. Haa.. Tak makan lak kau.. Haha" kata Maya kepada Firshaa sambil memandang dari atas ke bawah.. 

Mira yang berada di belakang Maya kerap memberikan isyarat menggeleng gelengkan kepala sambil tersenyum pasrah menandakan supaya Firshaa memberhentikan rancangan tersebut.. Firshaa hanya tersenyum sahaja memandang ke arahnya..

"Kau dah kenapa tergeleng geleng.." kata Maya yang baru sahaja terperasan Mira asyik menggelengkan kepala dari tadi..

"Dia sakit kepala kot.. Hehe.. Baik kah bawak si Mira ni gi kantin dah pening kepala agaknya tu.." kata Firshaa sambil mengenyitkan mata kepada Mira..

"Haa.. yelah yelah.. Kau cepat sikit.. Jom Mira.." kata Maya lalu menarik tangan Mira dan berlalu pergi..

Kepala Mira masih menghadap ke arah Firshaa dan menggeleng gelengkan lagi kepalanya.. Firshaa hanya tersenyum dan melambaikan tangannya..

"Sayonara~~ haha" kata Firshaa.. Sambil ketawa sedikit..

"We.." itu sahaja kata kata Mira yang terakhir ketika itu.. Kerana Maya sudah menarik tangannya keluar dari kelas..

"Heheh.. Tanpa Mira.. Aku akan tenang buat semua ni.. Aku tahu salah.. Tapi.. Nak buat macam mana.. Kalau hati dah geram.. Aku sanggup buat apa sahaja.. Hihihi.." kata Firshaa sambil mengambil kertas kecil yang dilipat kemas yang ditulis olehnya tadi..

Lalu Firshaa meletakkan kertas itu di dalam buku mata pelajaran sains..

"Hihi.. Esok.. Kau akan tahu.. Macam mana sakitnya perasaan aku.. Kalau asyik di buli.. Sejak aku sekolah rendah lagi.." lalu Firshaa mengambil pisau bedah yang berada di dalam bekas pensilnya.. Dan dia menyambung..

"Kau dah pandai memalukan aku.." Firshaa berkata sambil menusuk pisau itu ke dalam mejanya.. Dan menarik kembali.. Dan memasukkan semula pisau itu ke dalam bekas pensilnya..

"Hihihi.. Aku harap kau akan termakan dengan benda ni.. Harith.. Kau dah memalukan aku hari tu.." kata Firshaa lalu menyambung kembali dengan suara yang serak.. "Aku akan balas dendam.. Ahahahah"

Setibanya Firshaa di pintu kelas..

"Kau ni saiko gak kan.. Menakutkan.. Patutlah murid murid takut ngan kau.." kata seseorang yang bersandar di tepi pintu.. Sambil bermain main dengan kukunya..

"Harane.. Errmm.. Biarlah.. Jangan kau nak jadi macam Mira.. Jangan halang aku.." kata Firshaa lalu pergi meninggalkan Harane..

Setelah Firshaa sudah berjalan meninggalkan kelas.."Apalah nasib aku.. Kene tolong budak saiko ni.. Aduuu.. Aku yang bunian ni pon takut tau.. Upps.. Jangan terlepas lah.." kata Harane sambil melihat Firshaa berjalan..

"Eh.. Alamak.. Manusia ke tu.. Oh shit.." kata Harane..

Semasa Firshaa berjalan ke arah kantin..

"Nasib baaaik.. Harane je yang ada.. Kalau manusia.. Matiyy.." kata Firshaa sendirian..

"Mesti Mira tak perasan kan.. Aku ambik pisau ni dari dia.. Hehehe.. Boleh pulak dia sorok kat dalam pensel box dia.. Aku beria lah cari.." kata Firshaa sambil menggelengkan kepalanya..

Sesampainya Firshaa di kantin..

Sesudah Firshaa membeli buah jambu kegemaran nya.. Tiba tiba seseorang menyapa Firshaa dari belakang..

Lalu Firshaa memandang kebelakangan dan..

"Kau buat ke! Jangan cakap kau buaat.." kata Mira sambil menggoncang goncang badan Firshaa..

"Eh eh.. Lepaskan akuu.." setelah Mira sudah puas menggoncang badan nya..

"Kau ni.. Dah kenapa.. aku nak makan.. Bismillah.." kata Firshaa lalu memakan buahnya..

"Mana Maya??" soal Firshaa sambil memandang ke arah Mira..

"Maya.. Dia cakap nak beli makanan.. Tapi sampai sekarang tak sampai sampai.." kata Mira..

Firshaa yang mendengarnya hampir tersedak dengan jambunya.. Dan..

"Aku tahu apa yang kau nak cakap.. Aku tak tahu.. Aku dah cuba untuk halang kau.." kata Mira tersenyum tetapi cemas..

"What.. Dari tadi ke dia tak ada? Daripada aku kat kelas tadi.. Jangan cakap dia.. Nampak.." kata Firshaa dengan keadaan cemas..

"Aku.. Aku tak tahu.. HUWAAAA.. Firshaa.. Aku dah kata jangan buat.. Kau buat jugak kenapaaaaa" kata Mira dan menggoncangkan 2x ganda badan Firshaa lebih laju dan berkata seakan akan mahu menangis..

"Diamlah.. We.. She is coming.. Stay calm.." kata Firshaa.. Lalu mereka membuat buat tenang ketika Maya menghampiri mereka..

*Aku taknak baca fikiran dia.. Taknak.. Taknak.. Aku taknak!!.. Help mee.. Huwaaaa.." bisik hati Mira..

*Menyesal siak aku.. Aaaa sshiiit.. Omg.. Jangan ditanya wahai Maya ku sayaang.. Jangan ditanya sih.. Harane itu siappaaa.. Jangan ditanya aku letak apa di dalam beg Harith.. Tidaaak.. Aaaaa* jerit Firshaa pula di dalam hati..

Firshaa dan Mira hanya membuat muka biasa sahaja.. Tetapi di dalam hati mereka hanya tuhan sahaja yang tahu betapa gusarnya hati mereka..

"Ermm.. Korang ok ke ni.. Muka korang macam baru kene kejar hantu je.." soal Maya sambil meletakkan plastik buah yang baru dibelinya..

"K.. Kau.. Da.. Dari.. M.. Man.. Mana.." soal Mira kepada Maya dengan sedikit gagap..

"Hhmm.. Tak da apa lah.. Haa.. Ni pasal lambat sangat.. Mengalahkan aku yang pergi ke tandas ni.." kata Firshaa selamba dan membuang fikiran negative jauh jauh..

"Aku beli buah tadi.. Hehe.." kata Maya seperti  menyembunyikan sesuatu..

"Ti.. Tidak.. Firshaa.. (Gulp)" kata Mira dengan gelisahnya..

"Kenapa ni Miraaaa.." soal Maya risau dengan keadaan rakannya itu..

"Ha.. T.. Takde apa.. Aku terlupa yang.. Aku tak siapkan kerja sains lagiii.. Huaaa" kata Mira.. Dan sebenarnya itu adalah perkara yang benar.. Mira tidak siap kerja nya.. Itu juga salah satu kerisauan yang dihadapinya

"Hah.. Keje sains.. Aku dah siaaap.. Heheh.." Kata Firshaa dengan lagaknya..

"Matilah aku.. Oh tidak.. 2 problem now.. Aaahhh" kata Mira sambil memandang ke arah Firshaa..

"Ada ke.. Kerja sains.. Macam takde je.. Aku tak buat pape pun.." kata Maya pelik dengan kenyataan tersebut..

"Eishh.. Adalah.. Kau ni.. Buku aktiviti muka surat 7 hingga 9 ok.. peralatan peralatan sains.. Tak ingat ke.." kata Firshaa untuk meyakinkan kenyataan yang memang ada kerja sekolah..

"Ouhh... Haah lah.. Aku lupa.. Aku pun tak buat.. Huwa.." kata Maya dan merengek seperti Mira.. lalu Firshaa hanya menggeleng gelengkan sahaja kepalanya..

Skip time rehat..

Firshaa, Mira dan Maya sudah berada di dalam kelas.. Dan sedang seronok mereka bersembang.. Berita besar yang menggemparkan satu kelas sudah kedengaran..

Firshaa hanya tersengeh sengeh saja di situ.. Dan berpuas hati..

Tetapi setibanya Firshaa di depan kelasnya dia hanya buat muka biasa sahaja..

"We.. Cayalah.. Dapat surat cinta.. UwU.. Wau.. Harith dapat.." kata Aiman kepada satu kelas dengan kuat sekali..

"Hishh.. Takyah lah kuat kuat.. Malulah.." kata Harith kepada Aiman..

Firshaa hanya membuat muka biasa sahaja.. Macam tiada apa apa yang berlaku.. Padahal itu adalah rancangannya..

"No.. Firshaa.. Apa yang kau dah buat.." kata Mira..

"Aku tahu.. Apa yang aku buat Mira.. Hehe.." kata Firshaa..

KELASWhere stories live. Discover now