لعبه الحياه
#البارت_الاول
بقلم / مروه عبد الجواد .انا نور السيد متولي عندي ١٨ سنه مخلصه تعليم متوسط وبشتغل مع ابويه.
ابويه السيد متولي بواب عماره كبيره او زي انتوا ما بتقولو برج ، هو برج قديم شويه مش زي بتاع اليومين دول ، ابويه فارش باترينه صغيره قصاد العماره ، او زي ما احنا بنقول نصبه ، فيها شويه كراتين شيبسي وبيبسي وجبن يعني حاجه تساعدنا شويه ، انا وامي بقي اللي مسؤلين عن النصبه دي اهو بنستنفع من سكان العماره بااي حاجه تساعدنا في مصاريف البيت
، اصل مصاريف البيت كتير اوي ومش علي قدي انا وبس لا دا لسه في محمد اصغر مني بسنه وفي تانيه كليه ومحمود كمان ، اصغر مني بتلات سنين وتعليمه متوسط واد اوير كده ومش هامه تعليم ولا غيره ، وامي حبيبه قلبي فاطمه اللي اتجوزت ابويا وبدات معاه من الصفر ، اه متستغربوش ما اهو من عيشه في اوضه في بيت ستي لشقه صغيره في برج يبقي دا بالنسبانا حاجه كبيره اوي ، هي مش شقه اوي برضوا انما اوضه وصاله ، انا وامي بنام في الاوضه ، وابويا واخواتي كل واحد علي كنبه
ابويا وامي تعبوا عليا انا واخواتي اوي علشان يعلمونا ويبقي معانا شهاده ، او اللي انا كنت فكراها شهاده ، هكحيلكوا حكايتي وانا كنت ايه وبقيت ايه ومين السبب في اللي هكون فيه ، نسيت اقولكوا حاجه مهمه ان الحب زي مابنزلك سابع ارض يقدر برضوا يكون سبب انه يطلع سابع سما بس مش بالحبيب لا بعزيمتك وارادتك انتي ... انتي وبس .في برج مكون من عشر ادوار ، في شقه دور ارضي تعيش نور مع والدها السيد متولي ووالدتها فاطمه ويلقبها زوجها باام محمود ويعيش معهما ابناءهما نور ومحمد ومحمود .
يعيش ايضا في البرج في الدور الخامس والسادس وفي شقه دوبلكس صاحب العماره الحاج ابراهيم ابو الجنب ، وولده باسم ذات الخمس وعشرون عاما خريج كليه تجاره خاصه ، وزوجته نهال وابنتها ميار ذات الثمان عشر عاما في الصف الاخير بالثانويه العامه.
وايضا يسكن في الدور الثالث المهندس رافت سعيد ، وزوجته الدكتوره ريهام ومعها ابنتيهما منه التي تبلغ ثمان عشر عاما ، وجني التي تبلغ ثلاث اعوام.
اما الدور السابع يسكن صاحب محلات ملابس استاذ حسن وزوجته رشا وابنيه مازن ذو الثالث والعشرون ويامن ذا الخامس والعشرون وهما صديقان باسم.
وفي الدور الثاني شقه المقدم امجد البحراوي.
والباقي سكان العماره.
نور وهي بطله قصتنا ، بنت ذات ملامح بريئه فاتحه البشره عينيها عسلي كلون الشمس وقت شروقه ، وشعرها بني متسلسل وقصير بعض الشيء تقف نور بالبنطون الجينز والتيشرت التي اعطتهم لها مدام نهال زوجه صاحب العماره ، تقف علي نصبه محل والدها فهما اغلي واشيك ماعندها من ملابس رغم القطع الموجود اعلي التيشرت التي داوته فاطمه بالخياطه لابنتها ، اما البنطال فبه بقعه تكاد تكون غير مرئيه عن بعد.
أنت تقرأ
لعبه الحياه { أمرأه لاتعرف المستحيل } مكتمله
General Fictionروايه { امرأه لاتعرف المستحيل } لعبه الحياه .. بقلم /مروه عبدالجواد شاهد اي من محطات الحياة ستسير بنا لما نريد وايا منها سينقلب بنا دون الوصول إلى الهدف المنشود.. لا أعلم ولا أحد يعلم... وربما في هذا الغيب تكمن أسرار اللعبه.... لعبه الحياه ..... ا...