Het manuscript is echt wel verdwenen. Ik heb eindelijk alles opgeruimd gekregen. Een nieuw rek, de ruggen van sommige boeken geplakt, andere helemaal opnieuw ingebonden: ik heb er al veel tijd en geld in gestoken. Gelukkig hoorde er ook een loonsverhoging bij die promotie.
Maar het manuscript vind ik dus niet meer terug. Die drie eerste verhalen ben ik kwijt. Ik begrijp er niets van! Welke inbreker gaat er aan de haal met een hoopje kladpapier? Al de rest was er nog, soms in slechte staat, maar er ontbrak bijvoorbeeld geen enkele bladzijde van de Herbologie van Quinoa. Mijn dagboek is intact gebleven en lag op zijn plaats. Panoli is ervan overtuigd dat ze dat manuscript moesten hebben.
"Harbalus was populair," beweerde hij. "Zijn verhalen zijn geld waard." Hij wreef veelbetekenend met zijn vingers.
Ik kan zijn woorden maar niet uit mijn hoofd zetten. Het idee dat mijn manuscript belangrijk is... het is belachelijk, natuurlijk. Het is onzinnig. Zouden die verhalen echt zo veel waard zijn? Stel je voor: een echt boek met "De reizen van Harbalus" als titel, en als auteur Timion!
Ik ben heel mijn leven al een fervent lezer geweest. Zou ik nu ook een echte schrijver kunnen worden?
Of zijn dit maar wensdromen? Ik vrees dat ik te hard van stapel aan het lopen ben, Panoli achterna. Nee, de kans is klein dat er ooit iets van die schrijfsels komt. Ik moet mezelf in de hand houden. Ik schrijf om Harbalus niet te vergeten, dat moet ik voor ogen houden. Al de rest, een uitgave als een boek, een getekend exemplaar voor Panoli, zijn maar bijkomstigheden.
Toch was het manuscript het enige dat uit mijn huis gestolen was. Wat moet ik nu doen? Naar de politie gaan en zeggen dat er toch iets gestolen was?
"Wat dan wel?" zouden ze vragen.
"Een hoopje papier," zou ik dan moeten zeggen.Daar begin ik niet aan! Voor de zoveelste keer alles doorzoeken, in de hoop datik het de vorige keren over het hoofd gezien heb? Die verhalen opnieuwopschrijven? Er lijkt niets anders op te zitten.
JE LEEST
De reizen van Harbalus
Ficción GeneralDe ontdekkingsreiziger Harbalus is dood, gestorven aan een onbekende ziekte. Hij wordt gecremeerd en krijgt een overdreven eerbetoon, maar nadien raakt hij in de vergetelheid. Zijn vriend en tegenpool, de griffier Timion, wil daar geen vrede mee nem...