SETELAH sesi persekolah bagi pelajar tamat, bermulalah cuti sekolah yang ditunggu semua pelajar.
tuk tuk tuk
pintu bilik Farisya diketuk berkali-kali. "siapa?" soal Farisya. "er akak" terjengul wajah Faiz di muka pintu. Farisya mempelawa adiknya masuk.
"ada apa?" soalnya lembut
"er, akak pasti ke kita boleh balik kampung ni?"
"kenapa pulak tak pasti" Farisya mengangkat keningnya,hairan.
"yela. umi ngan daddy selalu busy. entah-entah cancel je balik kampung." rungut Faiz.
Farisya melihat wajah cemberut adiknya. "takbaik cakap macamtu. percayalah dekat umi ngan daddy. lagipun diorang dah janji. kan esok kita dah nak bertolak?" nasihat Farisya. Faiz hanya mengangguk lalu melangkah keluar dari bilik Farisya. dia tersenyum.
——————————————
"SEMUA bangun. kita dah sampai." kata Datin Suria. Mereka mencelik, lalu turun dari kereta.
"nenek!" jerit mereka. dah besar pun perangai macam budak-budak. rindu punya pasal. Latipah tersenyum lebar dan membalas pelukan cucu-cucunya. "dah jom angkat barang dulu" mereka akur
————————————
KEESOKAN petang, Dato Rahmad membantu Latipah membersihkan laman rumahnya yang agak tidak terurus. orang tua itu sudah berusia. tidak mampu melakukan kerja-kerja berat. Farisya dan adik-beradiknya turut membantu.
tiba-tiba seorang remaja lelaki berumur sebaya Farisya. "aduh!" keluhnya kuat. Dato Rahmad yang tersedar lelaki itu terjatuh dari basikal miliknya, lantas membantunya. "okey ke ni?" soalnya cemas.
"er okey. thankyou pakcik" dia berterima kasih sambil menghadiahkan sekuntum senyuman manis. boleh melt kalau tengok. "sama-sama. btw anak ni tinggal mana? nama apa?" soal Dato Rahmad ingin tahu.
"nama saya Danish Fauzan. saya tinggal kat rumah depan tu je" jawab Danish sopan. sekali lagi dia berterima kasih, dia meminta diri untuk pergi. tidak sengaja, matanya menikam tepat ke anak mata milik Farisya.
eye contact. Farisya terkedu. eh, ni jodoh ke? Danish yang seakan baru tersedar dari lamunannya menampar perlahan pipi sendiri lalu pergi.
"aaa siapa tu daddy?" soal Farisya. meanut. "Danish. haih kesian budak tu jatuh. tapi muka dia daddy nampak familiar. dah sambung buat kerja"
"hah daddy dia tinggal mana?" bersungguh Farisya bertanya.
"banyak soal pulak kamu. kat rumah depan tu je. dah back to work!"
Farisya mencebik. 'eleh tanya sikit je' gumam hatinya.
DANISH POV
"siapa budak perempuan tu hah? aduhhh. aku kena find out. esok aku lalu lagi. tapi aku macam pernah nampak pakcik tu. kat mana hah?" soal danish sendiri.
dah nak maghrib. aku mengayuh laju basikal milikku terus pulang ke rumah. niat nak pergi kedai runcit tadi terkubur. asyik fikirkan gadis yang baru ditemuinya sebentar tadi.
*end pov*
SETELAH selesai makan malam, Farisya masuk ke dalam biliknya. ingat nak luangkan masa dengan nenek. tapi fikirannya melayang entah ke mana. DANISH. "aish kenapa aku asyik ingat dia ni? tak baik! Ya Allah jauhkan aku dari zina hati" kata Farisya sendiri.
wajah Danish asyik bermain di layar fikirannya. "kenapa aku asyik nak ingat dia pulak. entah-entah dia pandang aku pun tak. tapi eye contact tadi. eh. ish biarlah. nanti cakap aku over pulak."
Farisya terus terlelap
————————————-
HARI ini merupakan hari terakhir Farisya tinggal di rumah neneknya setelah 5 hari menetap di kampung. setiap petang, Farisya mesti akan melepak di pangkin yang terletak di bawah pohon mangga yang rendang di sebelah rumah neneknya.
"haihh. setiap hari aku tunggu dia lalu. mana dia ni. aku-" gumamnya perlahan.
DANISH POV
macam orang bodoh pulak aku tunggu dia. dia ada perasaan ke kat aku? eh tengah belajar lagi. sabar. tapi. aku tak henti fikir pasal dia. setiap petang aku lalu depan rumah nenek dia, takda pulak. pelik. ke dia taknak terserempak dengan aku dah?
aku kena try tengok dia lagi. aku mengayuh laju. kayuhan aku diperlahankan setelah sampai di hadapan rumah Latipah. eh, dia ke tu?
*end pov*
Danish melihat seorang gadis berwajah resah sedang duduk bersimpuh di atas pangkin. apa yang dia fikirkan? Danish memberanikan diri ingin menegur.
perlahan dia mendekati Farisya yang sedang duduk di atas pangkin. tiba-tiba Farisya mengangkat wajahnya dari tertunduk. eye contact. again?
"nama awak apa?" soal Danish agak bernada loghat Kedah.
"F...Fa...Farisya" eh sejak bila gagap ni? jantungnya berdebar macam dah nak terkeluar. hiks.
"ouh. Danish"
"tahu"
"ada apa?"
"nothing"
Danish mengawal riak wajahnya. dah nak pecah peluh gamaknya. tanpa sebarang kata lagi dia terus pergi tinggalkan Farisya.
"eh mamat ni dah kenapa?" soal Farisya sendiri. "lantaklah" dia mengangkat bahu lalu masuk ke dalam rumah neneknya.
—————————-——
"JAGA diri, hang Rahmad bawak keta leklok nahh." pesan Latipah. "iya mak" sengih Dato Rahmad.
" nanti kalau ada masa kami datang ambil mak. lama mak tak pergi Pahang"-Datin Suria
"iyalah"
730 words. SORRY BAB NI BOSAN DAN HAMBAR SANGAT. PART NAK SWEET PUN TAK JADI HEHE. LAGIPUN KAN BUDAK SEKOLAH LAGI NAK MELEBIH MANA BULEH 😂 VOTE LAH⭐️ SAVE DEKAT LIBRARY KORANG OKEY. MAAF PENDEK YA .THANKYOU FOR READING ❤️
TBC
YOU ARE READING
[C] love,i'm yours!❤️
Storie d'amore#1st book - tawar hati? sikitlah. benci? boleh tahan. FARISYA TIARA, Gadis yang menunggu selama beberapa tahun, ditolak mentah- mentah, dan dikejar semula. i'm not your barbie doll! ambil masa jugak nak terima balik. tak sanggup tahan? sila angkat k...