3

415 30 0
                                    

SETELAH beberapa jam perjalanan, mereka tiba di Cameron Highlands, Pahang. dah sampai rumah pun aku tak boleh lupakan dia. kenapa eh? aku- boleh jumpak dia lagi ke?

"ha! fikir apa tu?" sergah Fitri . mau terkejut beruk Farisya dibuatnya. "waalaikumsalam. takde apa" sinis Farisya. dia cuba menyembunyikan perasaanya. memang dia susah hati asyik fikir pasal Danish.

"takpayah nak tipu"

"takda apa lah!"

"takpe cakap je."

"sebenarnya kan bang, angah tengah fikir. er- abang kenal tak budak laki yang haritu kita jumpak dekat rumah nenek?"

"ouh budak Danish tu? asal? angah suka dia ke?" Fitri menjongket keningnya.

"ish. adalah. tapi kan . angah rasa something tau bila dengan dia. angah tak boleh lupa dia."

"cinta monyet"

Fitri terus pergi meninggalkan Farisya sendirian dalam biliknya. eh tadi sibuk nak tau. ni orang nak express tak nak dengar pulak.

—————————————-—

"PAPA nak kamu pindah ke sekolah sana. macam yang papa suruh sebelum ni. dah lama dah papa bagi ruang dekat kamu." marah Dato' Idham.

"i also need my time, papa!"

"haritu kamu dah hampir terima apa yang papa suruh. kenapa nak ubah fikiran tiba-tiba?"

"papa tak payah tahu"

Danish meninggalkan Dato' Idham terkebil-kebil seorang diri. Dato' Idham meraut wajahnya. salah ke apa yang aku mintak?

NAK tak nak, Dato' Idham menghantar Danish untuk menyambung sesi persekolahan tahun hadapan di sekolah agama di Pahang.

"belajar elok-elok. nak apa, call. mintak kat papa. papa boleh hantar. jangan cuba nak lari" Dato' Idham memberi amaran kepada Danish. dia hanya mengangguk mengiyakan.

usai selesai sesi pendaftaran, Dato' Idham terus pulang ke Kedah.

mana Farisya ek? nak dekat setahun aku tak jumpak dia. kat kampung pun aku cari takdak. Nek Latipah pun takda kt rumah.

————————————————

                   "UMI, kakngah nak sekolah dekat Kedah boleh?"

Datin Suria mengerut kening. mimpi apa pulak anak perempuannya ni. "kenapa pulak tiba-tiba ni?"

"saja nak rasa pengalaman sekolah kat kampung pulak. lagipun, angah boleh jaga nenek." Farisya tersengih lebar. macam dah tak betul pulak.

"hmmm nantilah umi bincang dengan daddy dulu ya?"

"okey umi! saaaaayang umi" Farisya terus berlari naik ke biliknya. pelik betul anak daranya harini. selalunya memang seronok balik kampung tapi tak suka nak stay lama-lama.

                       "ABANG,anak kita nak sekolah dekat Kedah tu. katanya nak ambik pengalaman. alang-alang boleh jaga mak sekali"

"eh? nak sekolah ke nak jaga mak. abang tak kisah. janji dia tak abaikan pelajaran dia tu. kat mana pun dia nak sekolah, sama ja"

Datin Suria tersenyum manis. mesti Farisya gembira kalau dia tau ni.


SESI persekolah baru akan bermula tak lama lagi. Farisya yang telah siap mendaftar di sekolah bertempat di Kedah. dia mengambil peluang untuk tinggal di Pahang sepuasnya sebelum sesi persekolahan bermula 2 minggu lagi.

[C] love,i'm yours!❤️Where stories live. Discover now