Dua

9K 85 14
                                    

Isnin. 6.30 pagi. Kedengaran bunyi air bercucuran dari bilik mandi. Didalamnya ada sebatang tubuh montok yang sedang enak menikmati cucuran air dingin dari shower. Wani menutup matanya. Otaknya maih ligat memikirkan perjalanannya hari ini. Kepala paip ditutup. Wani mengelap badannya sambil melihat dan mengulit tubuhnya. Kulitnya tidak cerah dan tidak juga gelap. Rambutnya dibalut dengan tuala. Tangannya kini mengelap bahagian dadanya yang tersergam indah. Diramas-ramas buahnya lalu dia tersenyum. Putingnya mengeras sedikit. Tangannya yang sedang mengelap dilajukan ke bahagian perut dan kebawah. Mulus. Tiasa sebarang cacat. Senyum Wani memerhatikan ketembaman alat sulitnya. Dia bingkas keluar dan terus ke meja soleknya.


Setelah siap berbaju, telefonnya bordering.

“ Dah siap! 3 minit..” terus dia meletakkan kembali telefonnya.


Langkahnya gemalai menuju ke sebuah kereta Myvi hitam. Mata-mata nakal dari pondok pengawal memerhatikan irama dari lengokkan punggung Wani yang dibaluti seluar dan juga blouse.


“Sorry. Biasalah perempuan. Tapi tak lambat sangat kan??” Ujarnya sebaik menghempaskan punggungnya ke kerusi di bahagian kelindan.


“Just nice lah….. Ok. Kita gerak sekarang.” Ujar lelaki yang memandu sambil terus menekan minyak dan beredar dari kawasan perumahan Wani.


“Kita sampai awal ni hari tau. Kita sarapan dululah boleh? Wani lapar…,” Sambil mengusap perutnya.

“Alah Zul… Please…” Rayu Wani lagi sambil memberikan senyuman manis kepada pemandu Myvi tersebut.


“Bolehlah… Sib baik tak lewat hari ni,” Ujar Zul sambil membelok kanan lalu ditekan lagi minyak keretanya.

“Lawa hari ni… suit la Wani ni… geram aku….” Ujar Zul perlahan tanpa didengari oleh Wani yang ralit bermain telefon pintar.


PINNNNN!!!!!!! Sempat Zul menahan Wani dari melangkah terus untuk melintas jalan. Lengan Wani ditangkap kemas dan menarik Wani kearah tubuhnya. Akibatnya, Wani tanpa sengaja memeluk lelaki itu dan memejam mata.


“Sorry Zul,” Ujar Wani memohon maaf atas kecuaiannya. Zul hanya tersenyum dan menggelengkan kepala.


“Haih… Wani ada problem ke sampai tak perasan. Nasib baik moto. Kalau Lori tadi tak pepasal Balik rumah naik kotak..” Perli Zul tegas. Hatinya berbunga bila pelukan Wani dirangkul kemas olehnya.


“Dah! Moto tu dah lama dah pergi. Ni tangan ni kenapa nak pegang- pegang lagi?” Soal Wani sambil menjeling tajam kearah Zul.


“Senang tak yah peluk lagi kalau terperanjat. Tarik je tangan.” Ujar Zul sambil melepaskan tangan Wani dengan nada kecewa. Mereka berdua berjalan menuju kearah gerai untuk menikmati sarapan pagi.


“Assalamualaikum Kak Zah, Wani nak lauk Paru sambal dengan nescafe suam ye. Zul Naka pa? Wani Belanja…” Kata Wani sambil mulutnya muncung kearah Zul.


“ Wah Belanja Ye.. Kasik Telor mata je lah kak Zah ngan Air suam..” Balas Zul sambil tersenyum.

“ 2 kali belanja ni…” katanya kepada Wani.

"Bila plak 2 kali?" Tanya Wani.
"Tadi dapat peluk free... skrg nasi lemak. Nanti lepas ni tak tau la pulak.. " sengih Zul sambil menjawab soalan Wani.


Tetiba Kak Zah disergah oleh suaminya yang sedang memunggah barangan ked alam gerai. Mukanya menunjukkan reaksi yang tidak gembira apabila melihat Wani.


“ Eh Abang Sham baru sampai ke?” tegur Wani dengan ikhlas.

Tidak dijawab oleh Sham sambil masam mencuka. Terus dia berlalu meninggalkan Wani terpinga-pinga di kerusi di gerainya.


Wani diam sahaja. Wajahnya senyum kelat. Zul perasan akan situasi ini lantas menghulurkan air dan juga nasi lemak paru sambal yang di hantar oleh Kak Zah.

Wani mengais-ngais nasi lemak yang dihulurkan oleh Zul tadi. Dia giat memikirkan manakah jalan penyelesaian yang boleh diambil. Sambil mengunyah makanan perlahan-laham kedalam mulutnya.
 


“PRANGG!!!” bunyi kaca terhempas ke lantai. Dengan tidak sekonyong-konyong. Abang Sham tiba dibelakang dan menengking pekerja nya yang menjatuhkan gelas air.
 
“Kau ingat aku beli cawan-cawan tu pakai daun kering?? Kau ada letak modal pusing ke? Bodoh! Elok kau ni mampus je senang. Orang ingat aku meniaga ni ada untung hari-hari ribu-ribu..” Hamun Abang Sham. Kak Zah mengurut-urut dada Abang Sham. Beberapa pelanggan yang makan di gerai itu turut menenangkan keadaan itu.
 
Zul bingkas bangun dan menuju kearah Kak Zah dan menghulurkan not RM50. Selepas itu dia terus menarik tangan Wani untuk beredar dari gerai tu. 
 
Wani akur dengan situasi itu menurut kehendak  Zul. Terus mereka naik ke pajabat dan menuju kearah pantry.
 
Zul mencuka masam dan duduk berhadapan dengan Wani.
 
“Zul nak air apa? Wani buatkan air untuk Zul ye..” Tanya Wani. Senyumnya dilebarkan untuk memujuk rakan sekerjanya itu. Zul diam dengan muka masam. Pertenyaan Wani tidak dijawab.
 
Lincah tangan Wani terus membuatkan air untuk rakannya.
 
Pintu pantry itu ditolak dan beberapa rakan sekerja mereka duduk minum sambil membincangkan topic hangat berkenaan kejadian di gerai Kak Zah.

Suatu PerjalananWhere stories live. Discover now