Part 13: Pemandangan Indah

108 4 0
                                    

Pemandangan dari atas bukit itu sangat indah. Saujana mata memandang. Kelihatan menghijau pokok-pokoknya. Ada pokok pine, pokok ketapang, pokok meranti dan sebagainya. Maklumlah hutan di sini dijaga elok seumpama hutan simpan. Sekeliling tidak nampak bangunan moden, tiada asap tebal dari kilang. Tiada kenderaan mengeluarkan gas karbon monoksida. Udaranya sangat segar.


Tapi perasaan ini kadang-kadang berasa pelik. Apakah aku ini berada dalam suatu kisah mimpi yang amat panjang. Sebelum ini aku adalah seorang anak kampung biasa. Aku jadi seorang nelayan kelas sungai kecil. Dulunya hari-hari aku menangkap ikan tanpa rasa bosan. Tapi kini aku masih orang yang sama, cuma cara hidup aku berbeza banyak. Dan yang paling aku bangga dapat isteri macam Nia. Dia segalanya bagiku sekarang.


Udara sangat segar, tiupan angin sangat menyamankan. Seakan-akan temapt ni ada dipasang penghawa dingin. Sejuk nyaman dan segar. Apa yang paling best adalah bersama orang tersayang di tempat yang amat menarik. Ia suatu yang membahagiakan.


"Hai sayang, awak nampak seronok dan ceria semacam hari ini" ujar isteriku mulakan bicaranya. "Tentulah seronok, sayang bakal jadi ayah, sayang punyai isteri yang sangat cantik semacam bidadari" balasku membuatkan dia mengukir senyuman manis buatku. "Ada pulak bidadari, sayang gadis biasa saja la" balasnya merendahkan diri.


"Tak tau nak kata, tapi sayang sangat bahagia sekarang" ujarku. "Awak juga segalanya bagi sayang, sebelum pertemuan dengan awak dulu, saya pernah bermimpi pasal awak, sebab tu juga sayang tak teragak-agak mendampingi awak dulu" jelas isteriku. "Sayang pun pelik juga masa tu, kali pertama melihat awak sayang terus jatuh hati, semacam kenal awak dah lama, masa tu" ujarku meluahkan kisah pertemuan kami berdua dulu.


"Macamana kalau sayang dulu adalah lelaki jahat, kacau awak bukan-bukan masa tu?" tanya ku sengaja mengujinya. "Tak dapat bayangkan sebab sayang memang tahu nurani awak sangat ikhlas, perasaan awak terhadap sayang sangat mulia" puji isteriku pula. "Yeye la tu" aku pula jem tak tau nak jawab apa.


Hari pun sudah nampak lewat. Aku dan isteri balik sambil berpimpinan tangan. Hati sangat girang. Rasanya kami berdua punyai rasa yang sama. "Nak anak ramai boleh tak?" tanyaku mengejutkan isteriku. "Haaaa! rahim orang bunian macam kami ni cuma boleh sekali jer ada anak sayang, lepas tu rahim itu akan tertutup dengan sendirinya, maaf sayang, itu sudah hakikat yang kita perlu terima" jelas isteriku. "Sayang gurau jer, itu sayang dah tau" balasku membuatkan muka isteriku berkerut.

Isteriku Siluman Ular IIIWhere stories live. Discover now