Part 16: Rupa Rumah

190 7 1
                                    

Rasa seronok dan gembira dengan rumah baru tersebut tak habis lagi. Tak tau nak gambarkan betapa gembiranya perasaan ini. Akkhirnya aku dan isteriku memiliki rumah idaman sendiri. Walaupun rumah itu baru selesai dibina. Ia sudah kelihatan seperti berbulan sudah siap. Di sekelilingnya di penuhi tumbuhan bunga yang ada fungsinya tersendiri selain hiasan.


Dalam kegembiraan itu, aku masih juga teringatkan ayah dan ibuku. Apakah khabar mereka berdua di dunia sana? Tidak berasa aimataku menitis mengenangkan mereka. Alangkah indah juga mereka dapat hidup bersama di sini. Tapi, atuk sudah berpesan banyak padaku, ia suatu yang tidak boleh aku lakukan lagi.


Aku masuk ke dalam rumah. Tiang besar terletak di tengah-tengah. Tangga kayu dibina mengelilingi tiang untuk naik ke bahagian atas rumah. Seni yang nampak halus tiangnya diukir dengan corak bunga dan flora. Aku sengaja memohon tiada corak tradisi ular di rumah itu, kurang selesa sebenarnya. Mujurlah ayah mertuaku memahami.


Di atas ada dua bilik sederhana besarnya. Di antara dua bilik itu ada sebuah ruangan besar yang bersambung dengan beranda di luar. Berlantaikan papan kayu jati berlian, yang diketam halus. Rumah itu tampak sempurna. Beratapkan tanah liat dan ditanam rumput menjalar di atasnya bagi mengekalkan kesejukan dalam rumah.


Aku turun semula, di bawah pula ada tiga bilik. Salah satunya bilik tamu, satu lagi bilik khas. Ruang tamunya luas. Ruangan dapur yang luas juga. Air di salirkan dari bukit dan ditapis elok. Dapur adalah dapur kayu. Tiada dapur gas seperti di dunia manusia. Namun, ia tiada menjadi masalah.


Orang kampung sudah datang kembali menyertai untuk bersedia untuk majlis. Mereka kembali bergotong royong. Malah ada di kalangan mereka membawa air tapaian buah dan membawa makanan juga. Selain itu, ada juga yang membawa peralatan musik. Nampak gayanya malam itu akan meriah.


"Sayang, sini kejap" panggil isteriku. "Ada apa sayang?" tanyaku. "Cuba lihat siapa yang sedang dalam perjalanan menuju kemari?" tanya si dia. Aku pun menyepetkan kelopak mataku memandang ke arah pergerakan suatu kelompok yang sedang menuju ke arah rumah kami. "Itu atuk, Nima, Miki, Fanni dan Tiko paling belakang kan?" ujarku. Maknanya surat itu sampai pada mereka.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 03, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Isteriku Siluman Ular IIIWhere stories live. Discover now