18

33 9 0
                                    

"Weyh Taerin. Betul ke dah dapat kerja?" tanya Jaemin tiba tiba.

Taerin yang sedang menonton tv itu memandang kembarnya. Dia mengangguk.

"Kau dah bagitahu omma appa ke?" tanya Jaemin sekali lagi.

"Dah tapi aku cakap aku nak kerja je. Tak cakap lagi yang mama Sohyeon dah bagi kerja tu. Ni pon aku baru tahu beberapa minit yang lepas and my omma and appa dah tidur. Takkan aku nak rempuh bilik" jawab Taerin.

"Ohh begitu. Haa weyh aku nak tanya ni"

"Tanya apo"

"Kau ngan Soobin ada apa apa ke?" Taerin memandang Jaemin atas bawah.

"Kau pahal tiba tiba tanya pasal Soobin?" tanya Taerin kembali.

"Aku tengok korang ni selalu main mata. Mesti ada something kan?" Jaemin membuat muka jahatnya. Ehh jahat ke nakal? hahaha

"Ahh kau. Buang masa aku nak layan kau. Baik aku call Renmi" Taerin terus bangun untuk masuk ke bilik.

"Woii ingat sikit. Renmi tu girlfriend aku. Tulah aku suruh ngan Soobin jual mahal"

"Diamlah kau. Aku cabut mata kau baru tahu" Taerin terus tutup pintu biliknya dan mendail nombor Renmi.

Memang ramai confuse siapa couple Renmi. Tah Jaemin ke Taerin. Yelah dah asyik berkepit je lepastu si Jaemin tu adalah juga jealous tapi dengan adik sendiri, so.

Haa lepastu bila Renmi asyik ngan Taerin je, Jaemin mula melekat dekat Jeno. Haa ni lagi satu haih tapi nasib baik Sinrin jenis takkesah sebab dia tahu Jeno dan Jaemin berkawan dari kecil lagi. No wonder lah memang rapat.

°°°°°

Jaehyun mengetuk bilik Yuna. Selepas 4 kali ketuk, Yuna membuka.

"Buka pintu pon lambat" kata Jaehyun.

Yuna hanya menjeling "haishh nak apa"

"Boleh tak diam sikit? Orang nak main game pon susah dengar kau memekak malam malam. Suara bukanlah sedap mana pon. Suara aku lagi sedap" kata Jaehyun.

"Sedap mulut oppa je cakap macamtu kan? Tahu tak orang bosan? Tu yang menyanyi. Daripada oppa, menari lagu more&more huh goyang goyang punggung eww" Yuna menjawab.

Jaehyun terkejut dengan penjelasan Yuna "ehh bila masa? Lagu tu pon aku taktahu"

"Eleh pura pura taktahu pulak. Habis dua hari lepas yang barang oppa sampai tu? Ingat orang taktahu dia beli album Blackpink heh" Yuna memeluk tubuhnya dan smirk.

Jaehyun terus menekup mulut Yuna. Yunanya pula berusaha untuk melepaskan dan kebetulan pula omma mereka lalu.

"Haihlah kamu ni. Asyik gaduh aje. Takde kerja ke?" tanya omma.

Jaehyun terus melepaskan Yuna. "Mana ada gaduhh. Kami gurau jelah. Kan Yuna kan?"

Yuna menjeling abangnya "mana ada gurau. Actually, kitorang memang gaduh pon tapi kitorang gaduh ada sebab. Bukan saje nak gaduh"

"Apa sebabnya?" tanya omma.

"Sebabnya, kami nak rapatkan hubungan adik beradik. Gaduhkan boleh mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan. Kan oppa kan?"

Jaehyun mengangguk laju "haa betul tu. Oppa setuju"

Omma mengeluh "lantak kamulah. Yang penting jangan sampai ada tumbuk menumbuk, cedera apa semua"

Jaehyun dan Yuna senyum ke arah ommanya yang hendak masuk bilik.

"Ni kalau viralkan ni, 'mybro Jeong Jaehyun peminat tegar Twice, Blackpink and Red Velvet' mesti peminat peminat oppa dah takminat oppa dah hahaha" Yuna bersuara.

"Takpayahlah. Kang aku bakar semua album NCT kau baru tahu"

"Ehh takpayahlah sampai bakar bakar. Main kasar"

"Habis kau nak buat berita palsu tu" Jaehyun menggulingkan matanya ke atas.

"Laa. Orang gurau je kan ish" kata Yuna. Belum sempat Jaehyun membalas, ada suara lelaki menegur mereka.

"JEONG JAEHYUN JEONG YUNA!! SUDAH SUDAHLAH TU BERGADUH. ORANG NAK TIDUR PON SUSAH. JAEHYUN PERGI MASUK BILIK. JANGAN KACAU ADIKNYA. YUNA JANGAN TIDUR LAMBAT SANGAT"

"Nae appa" jawab Yuna dan Jaehyun serentak. Yuna terus menolak abangnya dan menutup pintu bilik. Jaehyun pula menjeling pintu bilik Yuna.

Haa Jaehyun ni sejenis Seungwoo. Nak buat apa apa semua kat pintu. Bukan ada orang nampak pon.

Lepastu kerjanya cari pasal dengan adik. Kurang kerja betul hahaha tapi takpelah, bak kata Yuna dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan so gaduh jelah hahaha

°°°°°

Byungchan yang baru keluar dari bilik memandang Sona yang sudah tertidur di atas sofa. Penat sangat agaknya.

Dia mengejutkan Sona. Sona membuka mata perlahan lahan.

"Kau tidurlah dalam bilik. Jangan tidur sini. Nanti sakit badan kau kang"

Sona senyum sesaat dan terus bangun untuk masuk ke bilik. Badannya bergerak ke kiri ke kanan kerana mamai baru bangun.

Byungchan terus membantu adiknya jalan. Jatuh kang budak ni, lagi susahlah dia.

"Kau dah makan ubat ke?" tanya Byungchan dan Sona mengangguk.

Baru nak keluar bilik, Sona memanggilnya dan dia memandang.

"Takboleh ke kalau takmakan?" tanya Sona.

"TAK" jerit Byungchan. Sona memegang dadanya kerana terkejut.

"Sorry. Aku bukan nak marah kau pon cuma aku risau" kata Byungchan apabila melihat Sona terkejut.

"Takpe. Aku dah biasa cuma kalini kau terkuat sikit. Mian" kata Sona dan tergelak kecil tapi membuat muka sedih.

"Aku bukan nak marah ke apa tapi kau tahukan kalau kau takmakan ubat, kau masuk hospital and kau bukan suka duduk sana pon. Setiap hari menangis kalau nak amik darah. Lepastu nanti kau takbagi aku jaga kau lepastu siapa nak jaga kau kat sana kalau bukan aku? Atleast kalau kat rumah, aku bolehlah jaga kau. Soobin pon boleh tengok tengokkan kau. Kau cuma kena makan ubat ikut waktu. Tu je bukan susah pon. Aku tahu benda ni boleh hilang" bebel Byungchan dalam keadaan tenang.

Sona memandang abangnya "ish yelah yelah kau ni. Takpernah takmembebel. Dasar Byungma. Dahlah aku nak tidur. Tolong tutupkan lampu and pintu. Thankyou bye goodnight"

"Dasar pemalas" kata Byungchan sambil menutup pintu bilik Sona. Dia pergi ke dapur untuk melihat makanan apa yang ada.

Dia menjumpai sejenis cake yang dia tidak tahu kepunyaan siapa. Dah sah sahlah Sona punya kan. Dia agak ragu ragu untuk memakannya tapi dah lapar, so dia sumbat sahaja.

Kena marah? Pandai pandailah dia settle. Hal adik beradik. Kita jangan sibuk. Biar dia kena bebel sampai telinga dia bernanah hahahaa

Sejenis keluarga Choi. Semua kuat membebel. Kalau sekejap takpe. Ni lama hahahaha nasiblah siapa dapat mereka.

Tapi Byungchan cakap dia nak stay single sampai bila bila. Taknak kahwin katanya tapi taktahulah betul ke tak hahahaha

••••••••••

friendsWhere stories live. Discover now