Mereka pulang ke rumah dan duduk di ruang tamu. "Dah tiba masanya untuk Ariz dan Asya tahu, sesuatu." kata Irsya. "Ape dia mama." kata Arisya. "Sebenarnya.........." kata Irsya separuh.
"Sebenarnya ape mama." kata Ariz. "Sebenarnya, papa Haz tu papa sebenar Ariz dan Asya." kata Irsya. Irsya melihat riak muka Ariz dan Arisya selepas berkata begitu. Irsya terkejut.
"Kenape Ariz dengan Asya tak terkejut pun." kata Irsya terkejut. "Kitorang dah tahu pun." kata Ariz. "Hah? Macam mana Ariz dengan Asya tahu?" kata Irsya. "Abang, cakaplah. Takkanlah Asya pulak." kata Arisya.
"Kitorang dah dengar semua sejak dari papa Haz tumpang dekat sini lagi." kata Ariz. "Papa Haz bagitahu Ariz dengan Asya ke." kata Irsya. "Taklah. Kami terdengar mama cakap haritu." kata Arisya.
"Bila." kata Irsya. "Masa mama suruh kitorang buat air, masa awal² papa datang haritu." kata Ariz. Irsya tidak mampu berkata apa² selepas anak²nya berkata begitu. Dia berasa amat bersalah kerana berbuat begitu.
"Takpe mama. Kami tak marah mama pun. Selama kami tahu ni, kami selalu cuba nak satukan mama dengan papa. Walaupun kami tak tahu apa yang dah terjadi dulu." kata Arisya. "Thank you for still forgiving mama." kata Irsya.
"So kayla mama. Mama dah susah² besarkan kami, and kami tak boleh maafkan mama atas hal kecil macam ni?" kata Ariz. Mereka berpelukan.
***
Skip"Happy birthday untuk anak² mama." kata Irsya. "Thank you mama." kata Ariz dan Arisya serentak. "Ariz dengan Asya nak ape. Mama akan tunaikan." kata Irsya. "Kitorang nak papa." kata Arisya.
Irsya tergamam. Dia tidak mampu berbuat apa². "Papa ade je dekat kerusi tu. Kenape ariz dengan asya tak pergi sane." kata Irsya. "Kami nak papa duduk sekali dengan kita." kata Ariz.
"Mama nak pergi dapur kejap." kata Irsya lalu pergi dari situ. Irsya duduk di atas kerusi di dapur. 'Macam mane aku nak pergi balik dekat Hazriq, aku tak boleh tunjuk yang aku ni lemah semangat.' kata Irsya di dalam hati.
"Sya." panggil Puan Syarifah. "Ye ma." kata Irsya. "pergilah layan tetamu dekat luar. Nanti diorang cakap ape pulak." kata Puan Syarifah. "Nantilah Sya pergi. Sya pening sikit ni." kata Irsya.
"Hhmm yerlah." kata Puan Syarifah. Puan Syarifah pergi ke hadapan untuk melayan tetamu. 'Takkan aku nak terima Hazriq macam tu je. Aku taknak jadi mangsa pukul dia je.' kata Irsya di dalam hati.
"Ooiii. Termenung ape tu." sergah Hazreen. "terkejut aku. Kau ni. Tak pandai nak bagi salam ke." kata Irsya. "Hehehe. assalamualaikum." kata Hazreen. "Waalaikumsalam. Pandai pun." kata Irsya.
"Asal kau termenung macam mati laki ni." kata Hazreen. "Eehh kau ni. Aku memang dah 'mati laki' dah pun." kata Irsya. "Aikk mati macam mana tu." kata Hazreen. "tak payah tanyalah. Buat sakit hati je." kata Irsya.
"Kau betul ke..." kata Hazreen. "Tak nak terima Hazriq?" kata Irsya. "Ehh macam mane kau tahu." kata Hazreen. "Kau dah tanya soalan tu banyak kali kau tahu tak? Sampai aku pun dah boleh hafal." kata Irsya.
"Hehehehe. Kau tak nak terima di balik ke." kata Hazreen. "Tak." balas Irsya pendek. "kau tak kesiankan anak² kau ke." kata Hazreen. "Aku kesian tapi aku tak boleh nak terima dia lagi dalam hati aku." kata Irsya.
"It's okay. Take your time. Nanti bila dah sampai waktunya, kau bagitahu dekat aku decision tu. Okey?" kata Hazreen. "Yelah." kata Irsya. "Reen." panggil Datin Marziah. "Ye ma. Reen datang ni." kata Hazreen.
"Aku pergi dulu." kata Hazreen. "Hmm." kata Irsya. Selepas Hazreen pergi, Irsya kembali termenung. 'Patut ke aku terima dia balik dalam hati aku hah tapi dalam hati aku, tak pernah pudar rasa cinta dia dekat aku.' kata Irsya di dalam hati.
Dia hentikan lamunannya lalu pergi ke hadapan untuk melayan tetamu. "Amboi, makin lawa nampak?" kata seorang tetamu Irsya. "Aikk tiberrr. Bila kau sampai ni. Tak bagitahu aku pun." kata Irsya.
"Baru je. Kau tu dah kahwin kan? Mane suami kau." kata orang yang dikenali sebagai Zya. "Aku dah bercerai dah. Tapi dah ade anak 2 orang. Kau tu kahwin ke belum." kata Irsya.
"Belum. Tak ade jodoh, kan? Pasrah jelah. Macam mane kau boleh cerai ni." kata Zya. "Jomlah masuk bilik aku. Tak boleh la cerita depan orang ramai ni." kata Irsya. Zya mengikuti Irsya dari belakang.
Mereka berdua masuk ke dalam bilik dan duduk di atas katil. "Ha ceritalah." kata Zya. Irsya menceritakan semuanya kepada Zya. "Ooo macam tu ceritanya." kata Zya sambil mengangguk.
"Kau boleh simpan rahsia tak. Aku tak boleh pendam semua ni." kata Irsya. "Cerita jelah. Aku kan kawan kau." kata Zya. "Sebenarnya, aku still ade perasaan dekat Hazriq." kata Irsya. Zya terkejut.
"Habis, kenape kau tolak dia." kata Zya. "Aku tak boleh. Nanti Syira akan ancam nyawa aku, anak² aku dengan Hazriq." kata Irsya. "Kau terima dia tapi jangan biarkan si Syira tahu. Boleh?" kata Zya.
"Tak boleh. Syira boleh tahu. Hati aku memang boleh terima Hazriq tapi keadaan yang buat aku tak boleh terima dia." kata Irsya. "Kalau macam tu aku tak boleh tolong ape²." kata Zya rasa bersalah.
"Kalau bukan jodoh kami, tak ape. Aku redha." kata Irsya. "Kau kena kuatkan semangat. Jangan mengalah. Aku percaya kau dengan dia masih ada jodoh." kata Zya. Irsya tersenyum tawar.
Skip
Qayyum duduk di hadapan bersama Hazriq. "Kau still sayang adik aku ke." kata Qayyum untuk memulakan perbualan. "Of course lah." kata Hazriq. "Habis kenape kau ceraikan dia." kata Qayyum.
"Aku tak tahu. Masa tu mata aku dipenuhi dengan kemarahan. Tapi cinta aku dekat dia tak pernah pudar." kata Hazriq. "Hazriq. Jom balik." kata Datin Marziah. Hazriq mengangguk.
Qayyum memegang bahu Hazriq apabila dia melihat Hazriq sudah mahu bergerak ke keretanya. "Kau ingat satu ni je. Aku akan tolong kau untuk dapatkan adik aku balik. Aku janji." kata Qayyum.
"Thank you bro. Kaulah abang ipar yang paling baik pernah aku jumpa." kata Hazriq lalu memeluk Qayyum. (Bukan Gay). "Hazriq cepatlah." kata Dato' Jefri. Hazriq terkejut lalu mengelap air matanya.
Dia bergerak ke keretanya dan sempat melihat Irsya dan anak² yang baru membuka pintu. Dia melihat Irsya tidak melihatnya langsung. Hazriq tersenyum tawar lalu masuk ke dalam kereta.
Dia memandu lalu hilang dari bayangan Irsya. 'Aku akan tolong kau.' kata Qayyum.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Done 1004 words. Please vote, comment and follow me. Hope enjoy.
🧚♀️🧚♂️
YOU ARE READING
Psycho Husband💖
ФэнтезиIrsya seorang yang masih mencari pekerjaan yang disukainya. CEO di tempat kerjanya pula berminat dengannya dan di sinilah bermulanya pengembaraan hidup dia. UNTUK CERITA YANG SELANJUTNYA, BACALAH CERITA INI. HAPPY READING Min baru...