~21🧐

194 9 0
                                    

"Habis kau nak ape hah. Aku dah tak ade hubungan dengan Hazriqlah." kata Irsya. Syira mengeluarkan berkeping² gambar yang berada di dalam beg tangannya. Irsya meneliti satu persatu gambar itu.

"Macam ni kau kata tak ade hubungan? Habis kenape dia pergi rumah kau and bermalam dekat rumah kau 3 hari? Ouh. Maybe dia nak buat anak lagi kot." kata Syira lalu tergelak kasar.

"Kurang ajar la mulut kau ni. Mungkin sebab tu Hazriq taknak dekat kau. Dia sukakan aku sebab aku ni lemah lembut, tak macam kau." kata Irsya. "Kau tunggu jelah Irsya." kata Syira.

Syira dan Hafiz berlalu pergi. "Tunggu ye sayang. Biy sayangkan sayang." kata Hafiz lalu berlalu pergi. Rakan sekerja Irsya yang berada berdekatan pergi ke arah Irsya. Irsya memandang kearah rakannya.

"Kau okey ke tak ni. Siapa diorang tu." kata rakan sekerja Irsya yang dikenali sebagai Hana. "Aku okey je. Ex aku dengan crush ex husband aku." kata Irsya lalu berlalu pergi. Hana masih keliru dengan Irsya.

Hana berlari ke arah Irsya. "Kau tak pernah bagitahu aku pun, yang kau ade ex husband." kata Hana. "Kau yang tak tanya." kata Irsya. "Semoat ade anak tak." tanya Hana. "Issh kau ni. Apelah." kata Irsya.

"Ala aku tanya je. Tu pun salah ke." kata Hana. "Sempat dapat kembar tak seiras. Dah umur 12. Ehh dah lah. Nanti boss bising pulak tak buat kerja." kata Irsya. "Relaxla. Bukannya banyak orang. Kau sengaja nak tukar topik kan?" kata Hana.

Irsya tidak menghiraukan Hana dan terus membuat kerja. Hana juga membuat kerja selepas melihat Irsya tidak melayaninya.

***

Skip

Irsya mengambil Ariz dan Arisya dari rumah Encik Syahid dan pulang. Mereka duduk di atas sofa di hadapan televisyen. "Mama. Tadi papa Haz datang rumah Atuk." kata Arisya. "Hah. Papa haz buat ape dekat situ." kata Irsya.

"Entah. Atuk dengan nenek suruh kami naik atas." kata Ariz. "Okey. Malam nanti kita pergi rumah atuk kejap. Ariz dengan Asya nak ikut tak." kata Irsya. "Mestilah nak. Paklong kata nak beli mercun." kata Ariz.

"Jap lagi pergi siap." kata Irsya. Ariz dan Arisya hanya membalas 'ok' dan naik ke atas.

***
Skip

Irsya sampai di rumah Encik Syahid. Dia menyuruh Ariz dan Arisya bermain bersama Qayyum. Irsya masuk ke dalam bersama Encik Syahid dan Puan Syarifah. Encik Syahid pelik.

"Mama. Papa. Betulke Abang Haz datang sini tadi." kata Irsya lalu duduk di atas sofa. "Ye." kata Puan Syarifah pendek. "Dia buat ape datang sini." kata Irsya. "Dia datang nak rujuk dengan Irsya balik." kata Encik Syahid.

"Habis? Mama, papa terima ke?"kata Irsya. "Kami cakap tu bergantung kepada Sya." kata Puan Syarifah. "Alhamdulillah. Nasib baik mama tak terima." kata Irsya. Puan Syarifah memandang Irsya pelik.

"Kenape pulak Sya suka? Sepatutnya Sya patut terima. Tu untuk kebaikan Ariz dengan Asya jugak kan?" Kata Puan Syarifah. "Sya taknak pisang berbuah 2 kali mama. Lagipun Sya dah tawar hati." kata Irsya.

"Tak boleh macam tu, Sya. Dia datang sini bersungguh² nak rujuk dengan Sya balik. Lagipun, sya tak boleh ikut sangat hati sya tu. Ariz dengan Asya macam mane. Tak kesian ke dekat diorang." kata Encik Syahid.

"Tak tahulah, papa. Hati Sya ni dah hilang rasa nak rujuk balik dengan Hazriq." kata Irsya berbohong. 'Yes. Aku mengaku yang aku masih sayang kau, Hazriq. Tapi aku tak boleh.' kata Irsya di dalam hati.

"Sya. Kenape termenung ni." kata puan Syarifah. "Hah, mama, papa. Ape? Sya tak dengar." kata Irsya. "Mama tanya ni, betulke, Sya taknak terima Haz balik." kata Puan Syarifah kepada Irsya.

"Irsya still tak nak." kata Irsya. "Ikut kamulah. Tapi kalau Sya rase nak rujuk balik dengan Haz, mama dengan papa okey je." kata Puan Syarifah. Irsya menggeleng sekuat hatinya.

"Mama, papa, Sya balik dulu. Dah lewat ni. Esok Ariz dengan Asya nak sekolah, Sya nak pergi kerja." kata Irsya lalu menyalami tangan Puan Syarifah dan Encik Syahid. Mereka berdua mengangguk.

Irsya dan anak²nya pulang ke rumah. Selepas Irsya menidurkan anak²nya, dia masuk tidur di dalam bilik. Dia berbaring di atas katil yang empuk.

'Patut ke aku terima Hazriq, hah? Untuk kebaikan anak² aku jugak. Tapi dalam masa yang same, aku pun tak nak rujuk dengan dia. Arghhh baik aku tidur. Kalau aku terus fikir, gila kang.' kata Irsya di dalam hati.

Keesokkannya

"Mama kitorang dah siap. Jomlah." kata arisya. Mereka bergerak ke sekolah dan Irsya pergi ke tempat kerjanya.

Skip

"Alamak. Aku lupa nak ambil anak² akulah. Hana. Tolong gantikan aku jap. Aku nak ambil anak² aku." kata Irsya. Iraya bergegas pergi ke sekolah dan melihat tiada sesiapapun di situ. Irsya pergi ke arah pondok pengawal.

"Pakcik. Ade nampak anak² saye tak. Kembar tak seiras umur 12 tahun." kata Irsya. "Tak tahulah pulak. Saye rase dah ade orang ambil tadi." kata pengawal itu. "Ouh terima kasih pakcik." kata Irsya.

Irsya pergi ke arah keretanya dan memandu ke arah tempat kerjanya semula. Dia melihat Hana sudah berada di hadapan tempat kerja. Irsya turun dari kereta. "Jumpa tak anak kau tu." kata Hana.

"Dah ade orang ambil. Tapi aku tak tahu siapa." kata Irsya hampa. "kau try masuk dalam dulu." kata Hana. "Kenape. Boss kita tengah bising ke." kata Irsya. "Masuk jelah." kata Hana senyum melihat Irsya.

Irsya masuk dalam keadaan takut² dan melihat anak²nya sedang makan aiskrim bersama Hazriq. Irsya berlari ke arah anak²nya. "Kanape mama lambat ambil kitorang." kata Arisya d3ngan nada merajuk.

"Sorrylah. Mama terlupa." kata Irsya. Irsya memanggil Hazriq untuk pergi keluar. "Kenape ni. Saye nak suap diorang ni." kata Hazriq. "Tak payah. Diorang pandai makan sendiri. Kenape awak pergi ambil diorang." kata Irsya.

"Saye tengok diorang je yang tunggu awka datang ambil jadi saye tumpangkanlah diorang." kata Hazriq. "Awaj ade terlepas cakap ape² tak." kata Irsya sambil menuding jari telunjuknya ke muka Hazriq.

"Ade. Saye tercakap diorang tu anak saye." kata Hazriq mengusik. "Awak biar betul. Nanti saye bawak lari dioraang dari awak." kata Irsya. "Eehh taklah. Tak ade pun. Saye melawak je." kata Hazriq.

"Dah jom masuk. Nanti Ariz dengan Asya fikir bukan² pulak." kata Irsya kasar. Iraya masuk ke dalam dahulu manakala Hazriq masuk kemudian kerana mahu menelefon seseorang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Done 1001 words. Please vote and comment. Hope enjoy. 😛👼

Psycho Husband💖Where stories live. Discover now