"Ehh kau pun datang jugak ke Rizdwan. Kenape kau tak bagitahu aku. Nanti aku boleh pergi ambil kau." kata Hazriq. "Takyah le. Aku pun dah ade kereta sendiri dah. Kau takyah susah² sangat." kata Rizdwan.
"Ehh jomlah masuk. Kau tunggu ape dekat pintu ni." kata Hazriq. "Dah kau tak jemput. Aku tunggu la." kata Rizdwan. Hazriq menjemput Rizdwan masuk ke dalam rumah. Selelas dia melayan kawannya itu, dia masuk ke dalam bilik.
Dia membuka pintu dan melihat Irsya sedang tidur. Dia teringin membelai Irsya tetapi dia masih mahu mempertahankan egonya. Dia pergi berdekatan dengan Irsya dan menolak kepala Irsya dengan kuat.
"Woi bangunlah." kata Hazriq. Irsya bergegas bangun selepas terasa kepalanya ditolak oleh seseorang. "Harini aku dah janji nak ceraikan kau kan. So, kau dengan anak haram kau tu boleh bla." kata Hazriq.
Hazriq menarik tangan Irsya dan turun ke bawah. Apabila dia sampai ke bawah, dia menolak Irsya hingga Irsya terduduk. "Kenape dengan Haz ni. Kesian Irsya." kata Datin Marziah lalu mengangkat Irsya.
"Mama, papa dengan Farhan mane." kata Hazriq. "Diorang dah balik sebab ade orang datang rumah." kata Datin Marziah. "Harini Haz nak umumkan sesuatu yang menggembirakan semua." kata Hazriq.
Hazreen melihat Irsya. Irsya melihat Hazreen dan membuat isyarat supaya jangan bongkarkan rahsia yang dibuat. "Semua yang ade dekat sini kena dengar tau and kene jadi saksi atas apa yang Haz nak cakap ni." kata Hazriq.
"Haz nak cakap ape ni. Jangan buat mummy dengan daddy takut." kata Datin Marziah. Hazriq meletakkan jari telunjuknya di bibirnya🤫. "Irsya Qismina binti Mohd Syahid, aku ceraikan kau dengan talak 1."kata Hazriq.
Mereka semua yang berada di situ terkejut dengan apa yang dikatakan oleh Hazriq. Irsya melihat ke arah Hazreen dan menyuruhnya supaya berdiam diri sahaja. "Kenape ni Haz. Ape yang haz buat ni." kata Datin Marziah.
"Sya yang salah mummy. Sya curang dengan abang Haz." kata Irsya berbohong. "See? Dia yang mengaku sendiri." kata Hazriq. "Mummy kenal Sya. Sya takkan buat macam ni." kata Datin Marziah.
"Memang betul Sya yang buat mummy. Sya buat semua ni sebab sya masih sayangkan Hafiz." kata Irsya. Hazriq sangat geram dengan Irsya lalu menampar Irsya berdas² di muka. "Rizdwan dan ahli keluarga yang lain cuba menghentikan Hazriq daripada menampar Irsya.
Akhirnya Hazriq berhenti apabila dia melihat Irsya hampir pengsan. "Mummy, daddy, Reen, sya balik dulu. Sya taknak abang Haz makin marahkan sya." kata Irsya sedih dengan perangai Hazriq.
"Biar aku hantar kau." kata Hazreen. "Yelah. Biar Reen hantar Irsya ehh." kata Datin Marziah. "Okey." kata Irsya. "Biy, sayang balik dulu ye." kata Irsya lalu mehulurkan tangan mahu menyalami Hazriq.
Hazriq menepis tangan Irsya lalu bergerak naik ke atas. Irsya tersenyum pahit. Dia berjalan menuju ke pintu. "Sya." panggil Datin Marziah. Irsya memusingkan badannya ke belakang.
Datin Marziah peegi beedekatan Irsya. "mummy tahu sya tak buat macam tu kan? Tapi walau macam mane pun, sya tetap anak mummy. Sya datanglah bila² sya nak datang sini ye. Pintu sentiasa terbuka untuk Irsya." kata Datin Marziah.
Irsya tersengum nipis lalu keluar dari rumah itu diikuti oleh Hazreen. Semasa di dalam kereta, "Aku dah tak tahan dengan perangai abang aku tu. Aku akan bagitahu hal sebenar dekat dia harini jugak. Biar dia menyesal." kata Hazreen.
"Biarlah. Aku taknak dia menyesal seumur hidup. Lagipun benda dah berlaku, kita tak boleh putar balik kan?" kata Irsya lalu menangis perlahan. "Tapi ni dah melampau." kata Hazreen.
"Biar jelah. Sekarang ni aku nak tumpukan perhatian dekat anak² aku je. Ehh kau hantar aku dekat rumah abang haz. Aku nak ambik baju." kata Irsya menukar topik. Hazreen sekadar mengangguk.
Sesampainya dia di rumah Hazriq, dia menangis teringatkan kenangan manisnya bersama hazriq. Selepas dia mengambil baju, dia menulis sebuah nota untuk Hazriq. Dia menyuruh Hazreen menunggunya di dalam kereta.
************************************
Awak mesti dah tenang lepas ceraikan saye kan. Awak nak kahwin dengan Farah Nabila, right? Saye harap perkahwinan awak dengan dia berkekalan hingga ke jannah. Saye takkan kacau hidup awak lagi lepasni. Sebab, saye akan fokus dengan anak² kite je. Tapi kalau awak still tak mengaku diorang ni anak awak, saye okey je. It's up to you. Sebab kitorang ni bukan siape² dalam hidup awak.
Irsya Qismina.
************************************Irsya meninggalkan surat itu di atas meja lalu keluar dari rumah itu dengan segera kerana dia masih mengingati kenangannya bersama Hazriq. "Kau nak aku hantar kau dekat mane ni." tanya Hazreen.
"Kau just hantar aku dekat rumah mama aku jelah." kata Irsya. "Nanti kau nak cerita semua ke dekat keluarga kau." kata Hazreen. "Yes. Tapi aku harap sangat diorang tak bocor rahsia." kata Irsya.
"Asal pulak." kata Hazreen. "Sebab mama aku je yang faham perasaan aku." kata Irsya. "Okey." Hazreen. Sebaik sahaja tiba di rumah Encik Syahid, Irsya turun dari kereta Hazreen.
Irsya dapat lihat muka sedih Puan Syarifah dan muka abangnya di pintu. "Sya okey ke? Kenaoe muka sya berdarah ni." kata puan Syarifah. "Sya okey mama. Papa mane." kata Irsya. "papa pergi surau." kata puan syarifah.
"Meh abang angkat beg tu." kata Qayyum. Irsya menghulurkan beg yang berisi bajunya. "Kenape mama nangis ni." kata Irsya. "Jomlah masuk dulu." kata puan Syarifah. Selepas masuk terus puan Syarifah bertanya tentang penceraian itu.
Irsya menceritakan sekali lagi kepada mamanya itu. Mereka tidak mampu berbuat apa² kerana semuanya sudah berlalu.
Skip (3 bulan)
Hanya tinggal 1 bulan sahaja dan Irsya akan bersalin. Irsya tidak memikirkan apa² selain daripada anak²nya yang bakal keluar itu. Dia akan melupakan Hazriq kerana hazriq bukan lagi miliknya.
Bibik² pov.
"Aku rase kesianlah pulak dekat Puan Irsya. Dia tak buat salah, tapi dia yang kena." ~bibik 2. "Aku dah tak tahan dah. Aku nak bagitahu jugak dekat tuan Haz pasal ni." ~bibik 1. "tak boleh. Nanti puan Irsya marah dekat kita." ~bibik 3.
"Bagitahu tentang ape." tiba² muncul Hazriq entah dari mana. Semua bibik² terdiam apabila Hazriq datang ke situ. "Aku tanya ni, bagitahu tentang ape." jerkah Hazriq. "Biar aku yang bagitahu tentang ni." kata Hazreen yang baru sahaja keluar dari bilik air.
"Irsya tak salah pun sebenarnya. Cuma dia yang mintak rahsiakan semua ni dari pengetahuan kau. Dia taknak kau menyesal seumur hidup." kata Hazreen. Hazreen menceritakan dari A hingga Z kepada Hazriq.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Done 1010 words. Please vote and comment. Hope enjoy. 😀😄
YOU ARE READING
Psycho Husband💖
FantastikIrsya seorang yang masih mencari pekerjaan yang disukainya. CEO di tempat kerjanya pula berminat dengannya dan di sinilah bermulanya pengembaraan hidup dia. UNTUK CERITA YANG SELANJUTNYA, BACALAH CERITA INI. HAPPY READING Min baru...