"Taufan, tolong aku hantarkan bubur ni dekat si panel solar tu."
"Oit, ingat orang tak dengar ke dalam bilik ni."
"Jangan banyak gerak ah Solar!!" -Thorn
"Entahnya dia ni. Kang kalau tak sembuh susahkan orang jer." -Blaze
"Apahal ramai back-up si Hali tu?"
"Sebab dia diberi tanggungjawab untuk jaga kau kat rumah ni." -Ice
FLASHBACK~
"Jadi siapa yang jaga Solar??"
"Soalan merepek apa ni Ice? Ofc Gempa yang jaga." -Blaze
"Oppss, sorry. Aku memang nak sangat jaga Solar tapi esok aku kena tolong Tok Aba." Semua memandang Gempa dengan hairan.
"Aik, bukan tugas kau hari Sabtu ke??"-Ice
"Yer tapi esok hari special kedai kokotiam Tok Aba!! So aku mesti tolong dia." -Gempa
Mereka termenung seketika memikirkan siapa yang perlu menjaga Solar.
"Suruh jelah si Thorn. Ofc dia nak sangat jaga kembar yang terchenta dia tu." -Hali
"I am so sorry but tomorrow we have perlawanan bola sepak with Gopal." -Taufan
"In the evening. Jadi bolehkan jaga dia waktu pagi. Petang Ice pulak ah ambil alih." Jawab Hali dengan selamba. Mentang² ah paling tua dalam adik beradik dia, suka hati jer tunding jari kat orang.
"At night?" -Gempa
Mereka semua mengerutkan kening. Malam? Aik takkan tak balik sampai malam.
"Dont tell me korang lupa yang kedai Tok Aba tu femes sampai kena tutup lewat malam." Gempa memeluk tubuh.
"Seriously?!!"
"BTW, aku sebenarnya takut nak tinggalkan orang sakit tenat tu dengan korang semua. Jadi siapa yang akan jadi pengasuh tetap si budak tu."
"Ice."
"Kau tau kan apa jadi bila Matahari bertemu Ice? Bboom!! Aku akan jadi air. Makin lemah ah kuasa aku"
"Amboi, kalau bagi alasan terus jadi pakar sains ek." -Gempa
"Nape tak terus terang yang kau taknak jaga budak cerewet tu?" -Blaze
"Jadi siapa jer yang tinggal?"
"Hali!'" Mereka semua menjawab dengan serentak sebeluk Hali tersedak akibat namanya dipetik.
"Kenapa aku pulak?"
"Kau kan sulong" Hah, kan dah kena batang hidung sendiri. Meraka mentertawakan Hali yang masih tak berpuas hati dengan keputusan tadi.
Bertabahlah Hali!
End of Flashback~.
"Solar, meh sini Thorn suapkan untuk Solar. Say 'Aaaa'." Sekali pandang dah macam Ibu jaga anaknya yang lansung tak boleh gerak.
"Tak pe Thorn. Tangan Solar boleh gerak. Tapi boleh tak Thorn amikkan buku tu" Solar menunjukkan sebuah buku di atas rak bukunya
"Nanti Thorn amikkan. Sekarang makan dulu."
"Tapi—"
"Solar tak suka Thorn ke?" Thorn membuat taktik 'Mata Bulat' dia kepada Solar.
"Eh suk—" Belum sempat Solar menghabiskan katanya, Thorn telahpun menyumbat bubur di dalam mulut Solar.
Masing² memandang Thorn dengan seram. Kini, mereka sudah faham apa yang dimaksudkan Gempa. Patut dia tak kasik Thorn amik tugas jaga Solar 100%! Boleh jadi parah dikerjakan nanti.
YOU ARE READING
Boboiboy Elemental Journal {FINISH}
Acak"Aaaaaaaaaaaaaaaa lari weyh!! Trio cool dah bangun dari sleeping beauty"-Blaze "hahahahaha. Tu lah sapa suruh tidur waktu tengah hari buta an??"-Taufan "I am innocent! Kenapa aku kena terjebak sekali ni!! NI SEMUA KORANG PUNYA PASAL AH!!" -Thorn ...