Song: Hellevator
Artist: Stray Kids---
Intro: super soft, cântat în cel mai bun sens posibil. Și pianul de pe fundal ajută la crearea atmosferei de sad, emotional song și te pregătește de vibe-ul acesta.
Notă: 10/10
---
Vers 1: rap full. Nu e o trecere abruptă, însă; se merge pe emotional rap, deși intrumentalul e clar mai tare și mai înfundat decât cel din intro, to match the rap. E gândit excepțional, și te ține în senzația de nostalgie.
Notă: 10/10
---
Pre-refren: ne întoarcem la vocals, dar de data aceasta sunt mai powerful și mai emotional (dacă era cumva posibil). Se alternează vocile; deși e o alternare foarte subtilă, se simte totuși, dar se menține coerența. Pe a doua voce apare build-up-ul caracteristic, care te pregătește de refren.
Notă: 10/10
---
Refren: un exemplu perfect de instrumental powerful, electronic, combinat cu vocals pe sărite. Beat drop-ul e satisfying într-un mod unic, diferit până și de alte cântece de la Stray Kids themselves (un beat drop asemănător apare în Utopia de la ATEEZ), în sensul că e rămâne trist, dar asta nu înseamnă că nu te poți rupe în dans printre lacrimi. Îți dă senzația aia de durere în piept, dar în același timp te ține atent la piesă și te captivează fără probleme.
Notă: 10/10
---
Vers 2: revenim la rap, dar nu e soft, nici powerful. E un rap care găsește oarecum o cale de mijloc între cele două, dar își creează propriul build-up, și eventual unul pentru pre-refren. Instrumentalul dinainte asigură o trecere fără a-ți sparge timpanul, și rap-ul evoluează pe parcurs, odată cu acel build-up, dând un hype foarte subtil dar în același timp foarte natural, aproape insesizabil.
Notă: 10/10
---
Pre-refren: Rap-ul se continuă puțin și în pre-refren, iar trecerea în background a acestuia în companie cu the vocals e satisfying într-un mod foarte unsatisfying, ciudat de nostalgic. Altă trecere superbă este high-note-ul dinaintea refrenului. În rest, aceleași mențiuni.
Notă: 10/10
---
Refren: aceleaşi mențiuni + *subtle* high-notes
Notă: 10/10
---
Bridge: dintr-un motiv sau altul, aici nu funcționează trecerea aceea lină de mai devreme de la vocals/refren la rap. Poate fiindcă nu există puțin instrumental înainte ca să diferențieze cele două părți, ori poate e doar vocea lui Felix prea deep în contextul ăsta (nu pot să cred că există propoziția asta), dar ceva nu funcționează perfect, pentru că durează puțin până te obișnuiești cu vocea lui, iar apoi e cam degeaba pentru că se oprește din rap. Așa rămăi oarecum cu un gol, simți că lipsește ceva, deși ți-a fost totul întins pe tavă. Instrumentalul nu e nimic special, e clasicul build-up spre ultimul refren. Apare o pauză totuși înainte de acesta, pentru efect dramatic.
Notă: 8/10
---
Refren: instrumentalul se simte mai full pe ultimul refren în particular, pentru că ține și loc de dance break și o face perfect. În rest, aceleași mențiuni.
Notă: 10/10
---
Bonus
---
Concept: Nu știu exact în ce categorie intră conceptul acesta. Copii depresivi cântând super? Skaterii neînțeleși de lume, izolați și cu muzica la maxim în căști? Teenage drama and angst with a side dish of desperation? Orice ar fi, ador ce se întâmplă. Se îmbină perfect piesa și conceptul, exact așa cum e natural să fie. Superb, doar superb.
Notă: 10/10
---
Clip: e unul dintre puținele clipuri în care ceva high-budget ar fi arătat dezastruos. Nu, nu sunt nebună, hear me out: it's a pre-debut song, despre cum lumea e împotriva ta, e depresiv, te doare inima, ai de a face cu adolescenți bătuți grav de soartă, care se au doar unul pe altul, ca prieteni, ca să își susțină visele. Modul în care e filmat, all the shots, contrasul puternic între lumină de la final cu întunericul și oarecum sărăcia clipului în rest, contribuie la sentimentul ăsta raw, natural. Te face să te simți de parcă ești și tu acolo, lângă ei, într-o formă sau alta.
Notă: 10/10
---
Outfits: din nou, conceptul face toți banii. Conceptul chiar salvează și clipul și outfit-urile. Sunt efectiv niște copii care petrec timp împreună în nu știu ce loc abandonat (că nu au unde în altă parte). E logic că outfit-urile sunt casual, simple, nimic memorabil, nimic care să îți sară în ochi: non-culori precum albul sau negrul domină, îmbinate cu puțin gri eventual. Nimic special, ceva ce chiar se amestecă în fundal, și chiar arată de acolo. E ceva tipic adolescetin, al feeling-ului de a fi neînțeles și nebăgat în seamă de nimeni. Totuși, nu pot da nota full, pentru că, din perspectivă obiectivă, hainele alea sunt aproape invizibile și nu în sensul de hot sau în sensul de pantaloni de plastic marca JYP: se camumflează în background, nu rămâi cu nicio amintire, nu te marchează cu ceva anume.
Notă: 8/10
---
Coregrafie: deși refrenul e destul de soft, sad și nostalgic, oarecum coregrafia de acolo trebuia să fie mai hardcore puțin. Dintr-un motiv sau altul, it just doesn't match. Ce o salvează e center Bang Chan și tot ce e în afară de refren, care e atât de satisfying de privit, pentru că everything flows so well, mai ales părțile din bridge și din pre-refren.
Notă: 8/10
---
Notă finală cântec: 9,7
Notă finală bonus: 9
Notă finală: 9,35
---
Nota finală reflectă că sad concepts can be fun concepts dacă trimit vibe-ul care trebuie la inimioarele noastre. Și Stray Kids does it perfectly, pentru că Stray Kids can pull off any concept fără probleme.
---
Opinia mea: E primul cântec pe care l-am auzit de la ei. Eram venită pe recomandări după un Shine de la Pentagon (clipurile sunt similare ca și vibe, deși unul e happy și unul e hai la înmormântare că ți-a murit sufletul pe dinăuntru din cauza societății de rahat în care trăiești) și m-am îndrăgostit la prima vedere. Am știut de când am auzit instrumentalul de pe refren că trece pe lista mea de cântece preferate fără discuție. Superb, minunat, fix pe gustul meu, și vreau să mai văd concepte de genul, nu neapărat de la ei, dar de la alte trupe noi, pentru că mi se pare că e more fitting la un grup nou ceva tipic adolescentin decât your usual noise music (deși e bună și aia, mai ales în context de debut cu District 9)
---
Song Ranking (până acum)
1. Hellevator
2. Red Moon
3. Left & Right
4. Piri
5. How You Like That
etc.
---