عميق

3.2K 48 12
                                    

سادي راقي
الجزء السابع والاربعون
عميق

احيانا تمر بنا الظروف وتحكم علينا عنوه وليس بلميء ارادتنا ان نفتعل اشياء ليست فينا ولكن نجبر علي ذلك بدافع غريزه معينه او اسباب شخصيه فلتقلب المزاج دور مهم جدا في حياتنا وبناءا عليه نتركه اشياء ونتمسك باشياء ويحدث اننا نجد في ذاتنا صفات ليست فينا كالعصبيه الغيره العند التمرد وكل هذا يحدث بسبب الظروف المحيطه بنا فلا نتجاوز تلك الاشياء الا بالمعامله بالحسني والاحترام المتبادل .. نبحر بعيدا جدا بمخيلاتنا الي عالم بعيظ جدا عالم متكامل لا يوجد به النفاق ولا الرياء نعيش متماسكين باحلامنا لنجعلها عرضه لضوء الشمس لتشرق باياما حلوه جديده بعيده عن ذاك الظلام الدامس الذي نعيش فيه فنتمادي في التصنع ونعيش العالم الخيالي داخل مخيلتنا الجميله وعندما نفيق علي الواقع المرير ويحدث التصادم المفاجيء نموت بالبطيء ولا نقدر علي المواجهه ونكتفي بالهروب اما خلف شاشه او خلف اي شيء غير حقيقي ونتباهي دائما بما هو ليس فينا وما ينقصنا لتكون شخصيتنا محبوبه للجميع وعندما تكتشف حقيقتنا مع كثره المعامله نكون في نظر الجميع كاذبين وليس لنا هويه او ليس لنا مبدء ولذلك كنت انت كما انت ولا تتجمل لتبهر احد  لان من يريدك يتقبلك بكل حالاتك ومن ينفر منك سينفر ولو كنت اله يمشي علي الارض فلا تتصنع او تكون شخص اخر غير شخصيتك لترضي اي احدا مهما كان ....

سادي راقي ........ عميق ....... الراقي

انا خايفه بس الخطوه دي لازم اعملها مهما كلفتني  لازم اثبت وجودي وارجع حقي الي ضاع مني زمان بسبب غبائي لازم ارجع حب عمري الي الظروف خلتني اتخلي عنه بكل سهوله لغيري وللي مني لازم اعرف انا الجميع ان الهبله والصغيره والمجنونه بقت عاقله وعميقه جدا وصوتها من راسها مش من حد تاني بس لو عملت كده هرجع خالد لحضني من جديد ولا هبقي رحلم وبضيع وقتي في شيء مستحيل ولو حتي كان مستحيل خالد يستاهل اعمل عشانه اي حاجه وفي نقطه هتشفعلي انا الي صنعت ماستر راقي من البدايه .... الساده المتابعين عرفتم انا مين

خير يااما في ايه علي الصبح مالك متصربعه علي ايه كده
في ناس هنا يابني عوزينك
مين دول الي جايين في الوقت ده النهارده الجمعه ياحاجه
قوم ياولدي وقول صباح الخير
صباح الخير ياما
صباح الرضا قوم يالا تعالي
هقوم الاول اخد دوش واصلي الصبح واجي
طيب متتاخرش
مش هتاخر حاضر

قام خالد وصحي الولاد ودخل الحمام خد دوش واتوضي ولبس وصلي الصبح ولبس الولاد وخد نفسخ وطلع لقي نور المضيفه مولع وحد جوه واولمل دخل علي الباب قال سلام عليكم كان في حد مديله ظهره وبيبص لولدته وبتكلم معاها وحد تاني بردوا مديله ظهره وبيتكلم مع ولده واول ما قال السلام عليكم الشخصين التفتوا ليه علطول بص لهم ومصدقش عنيه لدرجه انه طلع بره ودخل تاني لقي نفس الشخصين هما هما والولاد كل واحد منهم جري علي الشخص الي يهمه ايوه زي ما فكرتكم كده ياسمين واسراء هما الي هناك ومش ده الغريب لا الغريب ان ايه جاب البنزين جنب النار ايه لم الشامي علي المغربي او علي راي اخونا اللمبي الي جاب البحر جنب القلعه ..
سلم خالد ودخل قعد علي الكنبه ورفع رجليه علي الكبه وربع واتعدل في قعده وقال

سادي راقيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن