"Adira memandangkan you pernah tanya who is my wife, i nak buat satu pengakuan" kata Zayn. "pengakuan apa?" kata Adira. "the truth Orked Asya is my wife" kata Zayn depan Adira dan Asya. Asya sudah terpinga-pinga. "betul ke ni Sya?" soal Adira. Asya sudah terkesima dia seperti kaku tidak tahu menjawab.
"i tanya you ni Sya" kata Adira. "ye" pendek sahaja Asya menjawab membuat Adira jatuh lemah. Asya terus mendapatkan Adira. "kenapa i rosakkan hubungan kawan baik i sendiri" kata Adira menangis pada Asya. "kenapa you tak pernah cakap Sya, you sakit hati sendiri macamtu!?" soal Adira.
"i cuma nak awak happy Adira, tu je" kata Asya mengusap belakang Adira. "you ingat dengan buat you sedih i happy ke?!" marah Adira. "i nak you tak sedar yang you sedih, sakit. i nak you sihat Adira" kata Asya. "i minta maaf Sya" kata Adira memeluk tubuh Asya.
"you tak salah pon sayang, i want you to happy" kata Asya senyum mengelap air mata Adira. Zayn sudah terdiam dan hanya merenung luar jendela. "Aysar, love her more" kata Asya memegang lengan Zayn.
Laura Adira
"Thank you sebab hadir dalam hidup i Zayn" kata Adira makan cereal pada pagi itu. "welcome, eat after that makan ubat pastu tidur okay?" soal Zayn mengusap rambut Adira. Adira angguk dan pandang Asya yang tersenyum memandangnya.
selepas makan, Adira pon makan ubat depan Zayn. Zayn cium leher Adira bila dia dongak bila telan ubat. "good girl" kata Zayn. Adira ketawa. "sekarang sleep" kata Zayn lalu mencium dahi, kedua belah pipi, hidung dan mulut.
"Zayn, saya sayang awak. Saya tidur kejap tau" kata Adira baring atas riba Zayn. Zayn angguk dan mengusap rambut panjang Adira dan dibelai lembut sehingga wanita itu melelapkan mata. Mata dan mulut wanita itu dicium lagi walaupon bertutup.
Deruan nafas semakin perlahan, detakan jantung perlahan-lahan berdetak, Badannya yang panas kian dingin dan badannya yang bertenaga semakin longlai. Setitis demi setitis airmata seorang Zayn jatuh. Rontaan kuat memenuhi ruang tidur itu.
Andai waktu boleh diputarkan semula, dia tidak akan pernah menyia-siakan wanita itu.
Orked Asya
sudah hampir tengah malam Asya masih lagi menangis dibuai balkoni, berat dengan kepergian Adira rakan baik sekolahnya dulu di tanah Belgium. Niatnya ingin menanam jasadnya di tanah kelahiran tetapi mengambil masa waktu yang lama, lagi pula Adira sudah dibuang keluarga apa lagi nak diharapkan.
Zayn memeluk tubuh Asya dari belakang, Asya mengusap tangan Zayn yang memeluknya. Zayn menyembamkan mukanya dirambut Asya. Semakin lama Asya merasakan lembapan di rambutnya. Tahulah dia bahawa Zayn menangis. "without you noticed, you loved her Aysar" kata Asya.
Zayn diam memeluk Asya lebih erat untuk mengumpul kekuatan. Tubuh Asya didukung ke katil lalu tidur kerana hari ini hari yang sangat panjang.
3 bulan kemudian
Asya mengejutkan Zayn, Zayn celikkan mata dan pandang Asya dengan senyuman. "apa dia sayang?" soal Zayn. "kita tak balik rumah kita ke? i miss mama dengan papa" kata Asya. Zayn mengerling ke jam di dinding. "okay hari ni kita balik" kata Zayn menarik pinggang Asya jatuh diatasnya
phone diatas meja dicapai "Ammar, book ticket balik" kata Zayn. Selepas selesai wajah Asya yang tengok dia pon dipandang. Dahi Asya dicium, walaupon wanita itu belum mandi tetap wangi bagi Zayn.
"Aysar, apa yang awak buat waktu awak tinggalkan saya sorang kat sana?" soal Asya. "im waiting for you to comeback to me, dua2 ego. Tu yang i terkejut tengok you datang sini tempoh hari" kata Zayn.
"you know what? i miss you so much" kata Asya. "im too" jawab Zayn cium rambut Asya. "lets clean up, kita nak balik ni" kata Zayn.
Puan Sri Ziela
Tuan Rayden Naim sedang kusyuk membaca surat khabar, cucu-cucunya sedang tidur dihadapan televisyen. Puan Sri Ziela sibuk membuat kek di dapur untuk minum petang bersama Hanis dan Zara menantunya itu.
Zach dan Zaff pula mencuci kereta dihadapan rumah seperti melawan siapa kereta paling bersih. Bergaduh jugalah mereka dihadapan rumah. Kereta mewah berwarna merah terparkir dihadapan rumah.
Dua adik beradik itu menjengah lalu Zayn keluar dari situ. "Alang?! " terkejut kedua lelaki itu. "ek? macam nampak hantu je?" soal Zayn. "dah lama kau tak balik tetiba balik ni?"soal Zaff. "anak bongsu balik pon salah ke" kata Zayn tarik tangan Asya masuk rumah.
"anak mama" jerit Puan Sri Ziela berlari kearah Zayn dan memeluknya erat. "Asya" kata wanita itu lagi dan peluk. "mana Adira?" soal Puan Sri Ziela. "Dia dah meninggal 2 minggu lepas" kata Zayn. "sakit apa?" soal wanita pertengahan umur itu. "dia ada kanser, dia ajak Zayn kahwin sebabtulah tak ada siapa tengokkan dia" kata Zayn.
to be continued