Emma
Jag och Felix var påväg hem till honom.
"Felix?" sa jag och avbröt den pinsamma tystnaden.
"Ja?" svarade han.
"Anledningen till att jag ville va med dig just idag är för att jag behöver prata om en sak som har hänt. Det är inget om dig, utan min pappa."
"Du kan berätta allt för mig." sa han och log.
"Ehm.. Det är liksom inte regnbågar och solsken hemma hos oss, för det mesta. Det är alltid nåt på gång, typ bråk eller liknande. Pappa har sagt att jag.." tårarna brände bakom ögonlocken. " han har sagt att jag är värdelös." jag blinkade och tårar rullade ner för min kind. jag torkade fort bort dom med tröjärmen ihopp med att Felix inte såg att jag grät. Jag rullade upp ärmarna på hoodien. Det var trots allt sensommar och ganska varmt.
"Värdelös?" frågade Felix med stora ögon. "På riktigt?"
Jag nickade sakta som svar.
Felix gjorde en rörelse med handen för att visa att vi var framme.
"Emma, jag vet att vi just träffats, men du kan berätta allt för mig. Jag lovar att lyssna och att hjälpa dig."
"Tack Felix. Verkligen." jag kysste han på kinden.Oscar
Tre timmar hade gått och Emma var inte hemma än. Jag satt i mitt rum och lyssnade på musik. En knackning hördes och Emma kom in i mitt rum. Jag stängde av musiken.
"Nå?" frågade jag.
"Vadå?"
"Vad gjorde ni?" skrattade jag och hon sktattade också.
"Spelade fifa. Jag vann." sa hon stolt.
"Du är knäpp." log jag. "Ska vi dra på stan eller nåt?"
"Ja, men kanske senare, typ om en timme. Vi kan väl bara chilla lite hemma först?" sa hon och gick till sitt rum.
Jag jag till min garderob och tog fram svarta jeans med hål på knäna, en vit t-shirt och en svart beanie. sen gick jag ner och kollade på tv. Emma kom ner och satte på sig skorna.
"Vart ska du?" frågade jag. Hon skrattade.
"Jag ska till stan med dig ju."
Jag reste mig fort ur soffan och knöt skorna. Vi gick mot busshållsplatsen och hoppade första buss. När vi väl kom fram till stan, gick vi in på Starbucks.
Vi beställde och gick och satte oss vid ett bord. Jag tog en klunk av mitt kaffe.
"Var det nåt speciellt du ville?" frågade jag och tittade på Emma.
"Nej, inte vad jag vet. Bara va med min bror typ."
Jag log.
"Är du klar?" frågade hon och slängde muggen i soptunnan.
"Ja, ehm kom så går vi." jag slängde min pappersmugg och gick ut.
"What now?" sa Emma när vi hade kommit ut.
"Ingen aning." skrattade jag.
"Vad sägs om en shoppingtur?"
~~~
Vi kom hem vid ungefär sju. Mamma och pappa satt och diskuterade någonting vid köksbordet.
"Hej mamma. Allt ok? frågade Emma och kramade henne.
"Allt ok." mamma besvarade kramen och log.
Jag bara stog där, som ett fån.