TOP 10 SILAP FAKTA SIRAH RASULULLAH
Di Bulan Rabi'ul Awal ini biasanya banyak kuliah-kuliah disampaikan mengenai sejarah kehidupan Rasulullah SAW untuk memupukrasa cinta kepada Rasululullah SAW (tahun ini banyak kuliah di dalam bentuk video youtube, FB streaming dsb disebabkan PKP, PKPB dsb)
Tetapi adakah semua yang diceritakan atau disampaikan itu cerita benar berasaskan sumber yang sahih?
Bro Amin kongsikan #TheAminIdrisShow berkaitan TOP 10 SILAP FAKTA SIRAH RASULULLAH SAW
Kata Imam Nawawi, tokoh ulama' hebat dalam Mazhab Shafie:
"Haram meriwayatkan sesebuah hadith yang mana diketahui akan kepalsuannya atau seseorang itu merasakan bahawa hadith tersebut adalah palsu. Barangsiapa yang meriwayatkan sesebuah hadith yang diketahui akan kepalsuannya atau pada sangkaannya hadith tersebut adalah palsu dan dia tidak menjelaskan hal tersebut, maka dia termasuk di dalam ancaman hadith ini."
."Barangsiapa yang berdusta di atas namaku dengan sengaja maka siaplah tempatnya di dalam neraka." [Riwayat al-Bukhari (110)
Maka adalah penting sangat-sangat kita mencintai Nabi berdasarkan ketulenan hadis dan kisah Baginda SAW. Bukannya pada kisah-kisah yang tidak ada asas atau dipastikan kesahihannya.
Selamat bercuti & Selamat menambah ilmu.
Salam Maulidur Rasul SAW 1442
Kepada yang sedang bertugas demi Negara , Semoga Allah lindungi kalian dan ahli keluarga kalian, dan semoga Allah balas semua pengorbanan dengan amalan yang baik .
*(khususnya kepada yang bertugas di pagi ini) * •‿•