dua puluh sembilan

13 6 0
                                    

"h-hi kim youngjo...." aku terus berdiri dan menghadapnya. "boleh kita keluar sekejap? saya ada sesuatu nak bagitahu." kata hyunjoo dengan nada yang serius.

aku memandang ke arah seoho, dia menganggukan kepalanya tanda faham. aku pun terus memandang ke arah hyunjoo balik. "baiklah." aku dan hyunjoo pun keluar dari kafeteria dan ke luar bangunan.

kami berdua pun berhenti di hadapan luar bangunan. aku terdengar keluhan daripada dia. kenapa agaknya? entah macam mana, aku tertengok kat tangan dia, cincin itu dah tiada lagi.

tiba-tiba, telefon bimbitnya hyunjoo berdering. hyunjoo pun mengambil telefonnya dalam beg tangan dia lalu menjawab panggilan itu. hyunjoo juga buka speaker agar youngjo mendengar perbualan mereka.

"hi hyunjoo!" suara riang felix didengari.

"hi felix!" kata hyunjoo lalu tersenyum.

"erm, awak dah berjumpa dengan youngjo? saya ada sesuatu nak bagitahu kat dia." pertanyaan felix membuat aku terkejut.

"dia kat sebelah saya saja." kata hyunjoo lalu menyerahkan telefon bimbitnya kepada aku. "h-hello?"

"oh hello, kim youngjo sshi. awak apa khabar?"

"khabar baik. erm, awak ada sesuatu nak bagitahu kat saya ke?" tanya aku kehairanan, hyunjoo hanya tersenyum.

"ya, saya rasa yang awak tahu pasal saya dengan hyunjoo dah putus tunang."

aku terus memandang ke arah hyunjoo seolah-olah tidak percaya dengan kata-kata felix. hyunjoo cuma menganggukan kepalanya.

"begini, saya dan dia putus tunang kerana saya tahu yang hyunjoo masih cintakan awak. well, saya memang tak mampu nak halang percintaan antara dua sahabat baik yang selalu bersama."

aku hanya mampu terdiam. hyunjoo masih sukakan saya?

"o-ohh...."

"youngjo sshi, lagipun awak kenal dia ni lebih lana daripada saya. tolong jaga dia, demi saya?" kata-katanya membuatkan aku agak terkejut.

"b-baiklah..." kata aku lalu menyerahkan telefon bimbit itu segera ke hyunjoo. "alright, i gotta go as i done with my job. hyunjoo?"

"yes?"

"jaga bakal suami awak baik-baik." kata felix membuatkan muka kami berdua menjadi merah. "eyy awak ni !" kata hyunjoo dengan geram membuatkan felix ketawa.

"alright bye."

"bye." lalu panggilan itu pun ditamatkan, hyunjoo pun terus meletakkan telefon bimbitnya ke dalam beg tangan.

"so.....we are a thing?" tanya hyunjoo dengan nada gementar. aku hanya tersenyum lalu menganggukan kepala. "yes, we are." kata aku lalu memeluknya, dia pun memeluk aku kembali.

"i love you so much, seo hyunjoo. dah lama saya impikan ini." kata aku memeluknya dengan erat. "saya pun." jawab hyunjoo. lalu pelukan itu pun dilepaskan.

"dan, dah lama saya nak buat ini kat awak." kata aku lalu memegang kedua-dua pipinya. muka hyunjoo nampak comel, terutamanya mukanya menjadi merah.

membuatkan saya ingin menciumnya.

aku pun mendekati mukanya lalu mencium bibirnya. hyunjoo terkejut dengan perbuatan aku, namun dia hanya layankan saja dan membalas balik. kami berdua pun melepaskan ciuman itu kerana ingin mengambil udara.

muka hyunjoo menjadi semakin merah. "malu nampak." usik aku, dia pun memukul aku dengan lembut.

"ya lah! siapa je tak malu bercium kat tempat awam." kata hyunjoo. aku hanya ketawa lalu memeluknya semula. "terima kasih sebab terima saya semula." kata dia lagi.

"tak, saya yang patut berterima kasih kerana awak masih terima saya walaupun saya sakitkan hati awak." kata aku. "nampaknya, kita berdua pernah buat salah." kata hyunjoo.

daripada dua orang sahabat baik yang mempunyai perwatakan yang sangat berbeza, seperti seo hyunjoo yang mempunyai sifat yang kasar dan garang di luar, tetapi dia seorang yang lembut dan lemah di dalam.

manakala, aku pula mempunyai watak yang dulunya seorang nerd yang lemah dan sering mengalami masalah keyakinan diri. kini, tidak lagi kerana hyunjoo selalu memberikan sokongan dan selalu membantu aku.

dulu, dia yang selalu melindungi aku daripada bahaya. sekarang, giliran aku pula yang akan melindungi dia.

[C] We're Just Friends | YoungjoWhere stories live. Discover now