Jungkook seperti biasa sudah tiga hari dia berada dirumah keluarganya. Puan Jeon yang menyuruh.
"Jungkook-ah.. Semalam eomma dapat panggilan dari Jieun dia cakap dia dah nak balik ke Korea."
Jungkook mengangguk, Jungkook kini dia sibuk sangat dengan syarikatnya. Pernah juga dia rasa sangat tertekan dan teka lah siapa yang ada masa dia hadapi masa itu. Mia. Ya, Mia gadis itu selalu membuatkan Jungkook tidak merasakan keseorangan.
"pergilah ambil dia di Airport hem?" pujuk Puan Jeon. Dia tahu mungkin Jungkook merajuk kerana merindukan kekasih hati.
Jungkook tidak banya bicara menganggukkan suruhan Ibu tersayang.
Jungkook berada di pejabat dia baru habis siap melakar projek yang baru.
Tok.. Tok..
Mia tersenyum saat dia masuk ke dalam bilik pejabat Jungkook. Lelaki itu mendongak dan kembali memandang kertas lakarannya tadi.
"it's time to lunch Mr. Jeon Jungkook." ucik Mia. Gadis itu kini selesa berteman rapat dengan Jungkook.
"jom lah lagipun, sekejap lagi kita nak kena jumpa client kan?"
"ya.. Tapi itu kan pukul 3 nanti." kata Mia.
"aku tahu, aku kena ambik orang kat Airport juga nanti" balas Jungkook.
Jungkook dan Mia menunggu Jieun di ruang ketibaan. Setelah ramai yang berjalan keluar Jungkook akhirnya lihat wajah sang kekasih yang dia rindu. Namun saat memandang gadis itu leka dengan telefon dan senyum-senyum, Jungkook kembali teringat peristiwa perit yang menimpa hatinya.
Jieun pun akhirnya melihat Jungkook, gadis itu langsung berlari memeluk Jungkook.
"I miss you so much, kenapa dah tak call I lagi you dah tukar nombor ke?" soal Jieun dengan matanya bersinar benar-benar merindui lelaki itu. Nampaknya lelaki itu tidak turut memeluk dirinya.
"who are you then?" soal Jieun. Wajah hairan ditayangkannya.
"saya Mia, assistant Mr. Jeon." jawab Mia dengan membungkukkan badannya. Jieun mengangguk.
"mari makan aku dah lapar ni" kata Jungkook. Jieun perasan kalau Jungkook tidak menunjukkan wajah kegembiraannya saat bersua muka dengan Jieun.
Dalam perjalanan aku mematikan telefonku kerana aku tidak mahu diganggu, aku mahu luangkan masa ini bersama dengan Jungkook. Aku sesekali curi pandang Jungkook. Dia nampak kacak sangat, cuma rambutnya sedikit sebanyak memanjang. Tetapi tetap sahaja kacak.
"awak simpan rambut panjang? Since when?"
"aku punya suka lah" jawab Jungkook, kecil hatiku saat jawapan itu di lontarkan. Yang Mia pula memekakkan telinga saja.
Aku diam dan memandang keluar tingkap apa yang aku buat? Apa yang aku buat sampai dia marah sebegini? Apakah pasal Jake itu?.
Kami akhirnya tiba dia restoran. Aku menunggu di dalam kereta. Aku perasan Jungkook tidak pula tolong bukakan pintu buatku. Selalunya dahulu itulah kegemarannya membukakan pintu buatku aku sangat kecewa dengan keadaan begini.
Aku rindukan kau Jungkook tapi kenapa ini pula yang berlaku.
Aku, Mia dan Jungkook duduk disatu meja. Aku lihat Mia dan Jungkook berbual tentang projek mereka.
"baiklah saya pergi ambil."
"you want me to drive you to company?" tanya Jungkook. Mia mengeleng.
"takpa Jungkook saya boleh pergi sendiri." jawab Mia lalu senyum padaku. Aku pula melontar kan senyumanku.
Suasana sepi, Jungkook sibuk membelek Ipadnya.
"do you happy that I'm back Jungkook?" tanyaku.
"biasa ja"
Aku mengeluh. Aku pandang Jungkook.
"kami tiada apa-apa hubungan, dan saya tidak pernah berniat untuk curang dengan awak Jungkook. I love you so much."
Jungkook menjeling tajam kearahku.
"don't mention it if you only pretend" kata Jungkook, aku merasa marah pula.
"kenapa? Kenapa awak layan saya begini?! Kenapa awak tuduh saya macam ni?! This I not you!! Jeon Jungkook I know is very sweet person. Saya rasa, saya menyesal balik hanya untuk bermasam muka sahaja." marahku pula.
Jungkook terus berdiri, aku pula memandangnya.
"pergi dan jangan balik!! Aku bosan tunggu kau selama 6 tahun. You only think about your dream!! Kau tak pernah kisah perasaan aku! Aku betul-betul sayangkan kau sampaikan aku sanggup tunggu. Tapi kau pergi sana dan kau gembira dengan orang lain saat aku perlukan kau!"
Aku terdiam. Betulkah? Jungkook baru mahu keluar dari bilik VVIP ini. Aku pula bangun ingin mengejarnya.
Namun saat itu Mia pula membuka pintu. Jungkook dengan cepat keluar dan diikuti Mia.
Aku benar-benar rasa bersalah kerana melepaskan amarahku lalu aku pula tidak sedar kalau aku mempunyai salah yang lebih dari Jungkook layan aku.
Aku memberanikan diri untuk berjumpa dengan Jungkook. Puan Jeon yang aku datang untuk makan malam bersama.
Aku sampai di ruang tamu. Melihat sekeliling dan aku lihat gambar Jungkook masih kecil dengan abangnya. Aku tersenyum sendiri. Dia benar-benar kacak dari kecil lagi.
Aku berpaling aku terkejut melihat Jungkook yang memandang ku dengan pandangan tajam.
"awak mahu kemana?" soal aku. Jungkook tidak menjawab.
"kenapa kau datang sini pula?"
"Jieun.. Jungkook" panggil Puan Jeon. Aku dan Jungkook sama-sama menoleh.
"marilah makan" ajak Puan Jeon.
"maaf eomma, Jungkook aku kerja kena settel." kata Jungkook menjelingku. Aku kecewa bila aku datang dia pula keluar.
Puan Jeon perasan kalau kami ada sedikit pergaduhan.
"settel kan dengan cara yang baik. Eomma nak sangat Jieun jadi menantu eomma." kata Puan Jeon lalu keluar.
Jungkook mengambil kunci keretanya. Aku menahannya.
"Jungkook, saya minta maaf sebab buatkan awak kecewa. Saya sedih bila awak macam ni tolonglah....saya betul-betul rindukan awak." kataku dengan mataku mulai berkaca. Hatiku pedih rasa ingin menangis.
YOU ARE READING
SACRIFICE OF LOVE
Romance"why you doing this? Why?" JEON JUNGKOOK ft. LEE JIEUN. 2020.