“Ma rabbuka, ma rabbuka”
Bilik itu bising dengan suara tangisan dan bacaan Yassin bergema di seluruh bilik.“Abang saya tak leh terima kenapa mesti anak kita mati awal bang... saya sayang dia tau hiks” ujar seorang wanita berumur 30an yang duduk dekat dengan katil anaknya.
“Ibu... Ibu kena redha Allah sayang sangat dekat adik bu”ujar seorang lelaki yang boleh dipercayai anak lelakinya.
“Lah.. Lah kena redha Lah” pujuk seorang lelaki bersebelahan dengan wanita itu.
“Nak redha apa bah.. dosa dia banyak lagi bah.. dia duk curi hoodie abang tak bagi-bagi lagi sampai sekarang, bengang ni bengang tahu tak”ujar seorang lagi lelaki sambil kaki kanannya terangkat letak dia atas katil.
“Woi yang kau nak ungkit depan si mati ni buat apa. Maafkan jelah hoodie je pon, kau tak tahu aku lagi terok kot kena, dia selalu curi tuala aku buat sapu air kencing baby tu” ujar seorang lelaki sambil menunding jari kepada seekor kucing putih.
“meow”(apa salah aku?)
“Tengok dengan tak bersalahnya duduk atas mayat tuan dia sendiri”“Eeeiii pehal bising pagi-pagi ni orang nak tidur tahu tak.. ergghh”
“Abang.. abang dengar tak bang suara anak saya tu bang, dia hidup lagi bang buka kain kafan tu bang anak saya hidup bang”ujar wanita itu sambil meronta memohon kepada suaminya.
“Lah!!”jerit lelaki yang dipercayai suaminya itu.
“Lah! jangan jadi gila Lah, anak kita dah pergi Lah redha jelah” sambung lagi lelaki itu.
Terlihat selimut yang diatas katil bergerak. Aku menggeliat dan terus membuka selimut. Yang aku dapat lihat Along sedang membaca yasin, ibu menangis di dalam pelukan ayah, angah yang membelek-belek mencari sesuatu di dalam almarinya dan Achik merakam video dengan fon.
“Eeiii ibu, abah, abang kenapa ganggu orang tidur pagi-pagi ni haaa?!!”
“Ya Allah bang anak kita hidup bang”
“Weih gais adik aku hidup balik gais”ujar achik sambil memegang telefon.“weih dah lah tu berlakon, menganggu ketenteraman adik tahu tak”ujarku lagi.
“Ha tahu pon nak bangun, apa pagi-pagi, dah tengahari tahu tak. Apa nak jadi dengan anak dara abah sorang ni"ujar abah sambil berdiri.
“oi ingatkan dah mati dik tak bangun-bangun lagi ”ujar angah sambil naik ke atas katil dan duduk bersebelahan dengan adiknya.
“Hughhh yelah orang bangun lah ni keluarlah! Bising betol bangun lambat sehari jepon” ujarku.
“Ha baguslah kau lepas bangkit daripada kematian terus jadi anak derhaka bagusss... Sangat” ujar Along sambil melipat sejadah yang menjadi alas tempat duduknya.
“Dah Jom keluar adik nak mandi pulak tu”ajak ibu.
“Eh bu, bukan mayat orang yang mandikan ke? mana ada mayat mandi sendiri kan?” tanya angah kepada ibu.
“Ha kau tak tahu ngah. Nilah masa dia hidup orang tegur sikit kata kubur masing-masing lah, dosa masing-masinglah, apalah” ujar Achik sambil menghalakan kamera telefon ke arahku.
“Eiii keluar lah lembu, hidup menyusahkan manusia betul”marahku sambil membaling bantal ke arah Achik.
Ktup, suara pintu tertutup.
“Haish entah pape lah kacau orang tengah mimpi sedap-sedap”
“meow"
“alo comel-comel meh sini kat mama” arahku menyuruh baby duduk di atas ribaku.
Baby terus duduk di atas riba aku. Aku mengusap kepalanya sambil bercakap.“Baby nak tahu tak baby, dalam rumah ni kan, baby dengan mama je normal tau” ujarku sambil mencuit hidungnya.
“meow”(mana ada, aku sorang jelah normal dalam rumah ni)
“Ha bagus baby setuju dengan mama”
“meow”(malas aku cakap Ngan kau bukan faham pon huh)…………………………..
Assalamualaikum dan salam sejahtera➜Alhamdulillah siap satu bab lagi. Harap korang terhibur lah dengan keluarga Aisha ni memang semua masuk air lah.
➜Ha apa lagi mesti kenalkan dengan karakter baru kan (◠‿◕)
→pertama sekali Encik adha- ayah kepada Aisha.
→kedua pulak puan Nabilah- ibu kepada aisha
→ketiga pulak Qayyum zayden- abang sulung dalam keluarga
→keempat nama dia Sharil zayden- abang ngah paling gila²
→kelima pulak arel zayden- abang chik Aisha....
→haa akhir sekali Baby...-kucing kesayangan Aisha dan paling tua dalam keluarga hohoho (=^・ェ・^=)➜Terima kasih sebab membaca my life harap korang suka dengan novel ni ( ꈍᴗꈍ)(ノ◕ヮ◕)ノ*.✧
Sekian
17JAN2021
YOU ARE READING
MY LIFE (SLOW UPDATE)
General FictionMengisahkan tentang kehidupan Aisha yang terpaksa kehilangan kawan baik, dan perjalanannya yang perit hingga dia berkahwin dan menjadi novelis terkenal. Icha kau kena janji tau yang kau takkan pernah lupakan kawan baik kau ni-Ayu Ish kau ni memang t...