BAB 5

25 6 0
                                    


"Angah... adik pinjam hoodie angah tau" jerit Aisha dari atas rumah.

"Woi janganlah, hoodie aku tu nanti kau pinjam, balik-balik jadi kain lap tingkap nanti tahu tak"

"Abang ni tak tahu ke? Barang pinjam ni selalunya best tau lagi-lagi hoodie lelaki" ujar aisha berjalan terus ke biliknya.

Selesai memakai baju Aisha turun ke dapur dan dia dapat lihat ibunya sedang memasak.
"Ibu.... Ibu masak apa hari ni?" tanya Aisha sambil mengambil jus oren di dalam peti.

"Ibu masak unta celup tepung je harini"
Kata ibu Aisha.

"Hehe.. Aisha bau lah tomyam ibu daripada bilik tau"

"Dah tu tanya buat apa? Kamu ada deria penglihatan tengok jelah"

"Alahh bu ni sikit-sikit marah nanti ibu cepat tua tau"

"Tua-tua ni jugaklah ibu kamu. Dah takyah kacau, nanti tomyam ibu tak jadi kang bila orang tak reti masak ni masuk dapur"

"Eleh orang retilah masak, ibu je tak tahu lainlah kalau si ayu tu haa memang ibu kena haramkan dia masuk dapur"

"Itu anak orang, buat apa masuk dapur ibu"

"Yelah bu, adik pergi ruang tamu nanti siap panggil tau"

"Huh ada anak dara .. tak reti buat kerja rumah apalah nasib aku" ujar ibu bercakap dengan diri sendiri.

Aisha pergi ke ruang tamu sambil membawa segelas jus oren di tangan kanannya. Ternampak abang-abangnya duduk di atas sofa mengelilingi meja berbual di ruang tamu.

"Wei asal petua buaya kau tak jadi ngah "
"lahh dah cuba ke long ?"
"Aahlah.. along saja je ngorat anak makcik Semah tu, boleh pulak dia reject along"
"Laa yang long cuba sekarang buat apa long... Petua angah tu boleh digunakan masa bulan mengambang je"

"Apa angah cakap mengarut sangat ni" ujar aisha sambil duduk di atas sofa bersebelahan dengan Along.

"Mengarut apanya betullah, adik je tak tahu angah dah jadi buaya berjaya sekarang ni, adik sepatutnya bangga sebab antara abang-abang adik ni.. angah paling berjaya tau"ujar angah sambil mendabik dada.

"Takdenye adik bangga dengan angah... lain ah angah buat kerja amal ke dapatlah pahala jugak, ni jadi buaya dapat karma sekali dengan dosa tau"

"Eh korang ni tak pergi kerja ke ?" tanya Aisha.

"Tak... bos rumah ni bagi cuti" jawab Achik.

Tok Tok Tok
Suara ketukan pintu utama rumah berbunyi.
"Assalamualaikum ada orang tak? kami daripada masjid, dapat panggilan daripada encik adha ada orang meninggal, kami datang nak sumbang van jenazah ni..."

"Abah.. abah telefon van jenazah ke bah? sies ah bahh..."tanyaku menjerit sambil pergi ke bilik untuk mencari tudung.

"Lahh dah datang ke van jenazahnya cepat bebeno" kata ibu berlari mencari tudung. Ibu terus membuka pintu rumah. Terlihat dua orang perempuan dan dua orang lelaki tersenyum lebar.

"Assalamualaikum.. makcik saya datang nak masuk meminang anak makcik"kata salah seorang lelaki.
"Woi Zul agak-agak ah.. ingat girl friend sebelah kang merajuk dua tahun kena pujuk"kata seorang lagi lelaki dibelakangnya.
"Ha masuk-masuk" pelawa ibu. Sambil berjalan ke ruang tamu ibu bercakap "Maaflah makcik takde anak dara semuanya anak teruna, lagipun bukan ke tadi kata bawa van jenazah ke?"
"van jenazah hilang dicuri orang lah makcik.."

"woi !" jerit Aisha menuruni tangga.
"siapa bagi kau jejak rumah ni haa??"
Tanya Aisha menunjukkan muka bengang.

"Ha ni lah anak makcik ya.... hehe tak apa lah baru ingat bini saya kat rumah, tak jadi ah nak meminang"
"Wei asal korang datang rumah aku ni tak bagitahu pon"
"kalau ye pon bagilah aku duduk dulu sakit kaki aku ni kau tahu tak?"

"Haa Ayu, Qurratu, Zulfa, Aryan buat apa kat sini ?" tanya Along.
"Hehe saja datang lagipun kami datang nak bagitahu satu perkara penting ni"kata Zulfa.
"Ha apa? aku tak tahu pun"tanya Aryan.
"Nantilah.. tunggu keluarga Aisha penuh dulu. Cha pergilah panggil abah kau tu"arah Zulfa kepada Aisha.
"Haish aku jugak..."
"Takpe-takpe biar ibu panggil tunggu eh" kata Puan Nabilah terus berjalan hingga ke satu anak tangga dia pun menjerit.
"Abang!! rumah terbakar bang tolong bang anak kita dah takde bang turun bang!"
"Ha mana ? terbakar Allah anak aku tu bujang lagi tu kahwin tak lagi tu"ujar pak Adha turun ke tangga kelam kabut.
"Dah jom pergi ruang tamu ada tetamu" kata puan Nabilah menarik lembut tangan suaminya.
"Lah mana kebakaran lah kenapa anak kita elok je duduk kat atas sofa tu" tanya pak Adha keberanian.
"Takde terbakarnya meh duduk sebelah saya ni, Zulfa katanya nak bagitahu sesuatu tu"ujar puan Nabilah sambil menepuk-nepuk sofa.
"Biar betul lah ?" tanya pak Adha lagi
"Haish awak ni saya gurau lah tadi cepatlah duduk"
"Ha apa kamu nak Zulfa? Ganggu qiamullail aku tadi tahu tak?"
"Aik pakcik bukan qiamullail malam-malam ke pakcik?" tanya aryan.
"Qiamullail abah aku ni selalunya tidur"terang Aisha
"ouhhhh" angguk faham semua orang.
"Ha lupa pulak tujuan saya mari sini ni"
"Ha apa?""Yang kau ni ayu dah kenapa menggeliat tepi aku macam ular ni? " tanya Aisha.
"ekhemm Bismillahirrahmanirrahim dengan ini saya mengisytiharkan dalam masa dua minggu lagi saya dan ayu akan bertunang" ujar Zulfa.

"woi!"
"Nani ?!!"
"chincah ?! Daebak !!"
"Gila ke !?"
"Awal sia"
"Apakah yang terjadi yini"
"Gais kawan adik aku nak kahwin gais"
"Viralkan viralkan"
"Ha along bila nak kahwin?"
"Bila Izrail... datang memanggil... jasad terkubur di pembaringan"
"Woi kahwin tak ajak woi"
"I cant believe"
"Makk Qurratu nak kawin makkk"
"Tunang woi tunang"
"Ibu-ibu bapak-bapak siapa yang punya anak bilang aku kasihani aku "
"Gais gue single gais, gue sendu gais"
Riuh satu rumah dengan suara mereka yang memang riuh terkejut dengan berita yang baru disampaikan.

Tak jauh dari mereka baby berjalan terus berhenti melihat semua orang yang berdrama di ruang tamu.

"Meow"(gila)
"Meow"(aku pon single rilek je)

.................................
Assalamualaikum dan salam sejahtera

➜Harap korang terhibur dengan bab ni. (>▽<)

➜Jadinya karakter pon bertambah. Karakter baru ni kawan dari sekolah menengah Aisha, 2 lelaki dan 2 perempuan.

→First sekali Zulfa kawan lelaki yang paling bising lahh mulut tak boleh berhenti budak ni.

→Kedua pulak Aryan kawan baik jugak satu kepala Ngan Zulfa.

→Ketiga ayu, bakal tunang zulfa, nama je ayu perangai astaga saya je tahu hahaha.

→Akhir sekali Qurratu kawan paling tenang sikit tapi kalau dah semua masuk air dia pon join sekali tau.

➜Kalau tersalah apa-apa mintak maaflah ye hehe. (;^ω^)

➜Harini update dua bab sebab saja hehe...

➜Esok insyaallah ada bab 6.

Sekian
17JAN2021

MY LIFE (SLOW UPDATE)Where stories live. Discover now