3

786 139 13
                                    

Jihyun mencatat nota dengan tekun

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Jihyun mencatat nota dengan tekun. Dia tidak mahu terlepas apa-apa yang diterangkan oleh pensyarahnya. Lia disebelah hanya melukis sambil bermain telefon pintar . Lia memang terkenal dengan sikap tidak suka belajar .

"Kau ni memang tak takut kalau lecturer  tanya apa-apa ke?" tanya Jihyun. Lia mengggeleng. Senyuman nya makin lebar apabila jejaka idaman hati nya membalas chat.

"Sebab tulah aku tak nak couple takut lupa diri macam kau." kata Jihyun. Setelah 2 jam 15 minit bersengka mata menahan ngantuk demi menulis nota, akhirnya kelas tamat pada hari itu. Jam sudah menunjukkan pukul 5 petang.

"Jom, balik. Aku penat." kata Lia. Jihyun mengangguk lemah. Beg sandang nya di galas di atas bahu. Telefon pintar dihidupkan. Segala chat pada malam tadi masih belum dibaca akibat Jihyun terlalu sibuk. Pesanan ibu bapa nya juga diabaikan.

"Aku dan daftarkan. Kau tunggu sini." kata Lia. Kening Jihyun berkerut pelik. Lia mengemas buku-buka assigment nya lalu pergi. Tinggallah Jihyun seorang diri.

"Aku? Waktu petang? Jumpa siapa?" ujar Jihyun. Setelah lama dia menunggu, akhirnya dia tertido seorang diri sehingga tidak sedar sudah waktu malam.

*******

"Korang paksa aku dah kenapa. Ei, lepas!" tangan Jaemin dan Jeno ditepis kasar. Jeno mengangkat Renjun masuk ke kawasan perkarangan universiti perempuan yang besar itu.

"Dah malam lah woi! Mesti perempuan tu dah balik!" jerit Renjun. Jaemin dan Jeno mengabaikan kata-kata Renjun. Lantaklah, asalkan rakan nya berjumpa dengan jodoh.

"Kenapa nak paksa? Kalau perempuan tu cerewet? Kalau dia mintak duit? Aku mintak duit kat kau heh kalau perempuan tu mintak duit." kata Renjun. Jaemin dan Jeno ketawa kecil.

Renjun sudah gelabah.

"Pergi." kata Jaemin. Renjun terkebil-kebil seorang diri. Sudahlah universiti itu telah gelap sepenuhnya. Jika pengawal jumpa nya, matilah dia dikenakan tindakan disiplin.

"Hello." Renjun melambai-lambai tangan nya. Daripada jauh, kelihatan sosok tubuh seorang pelajar perempuan berambut panjang seperti pontianak. Lena wanita itu dibuai mimpi sehingga tidak sedar dia tidur di atas kerusi. Renjun mendekatinya. Setelah diperhati, itulah wanita yang dikatakan oleh Jeno.

"Dah malam. Kau tidur dekat sini jelah." kata Renjun. Senanglah, tidak perlu dia keluar berjumpa perempuan itu. Sememangnya perempuan itu bukan ideal type nya.

"Tapi, kesian lah pulak. Ah, hantar dia balik rumah aku jelah."

our wedding day. rj✔Where stories live. Discover now